virusscanners

Ondersteuningsforum voor Nederlandstalige gebruikers

Moderator: Moem

Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
Locked
Charles_NL

virusscanners

Post by Charles_NL »

Op de site "computertip" staat te lezen dat het sterk afgeraden wordt om een virusscanner te installeren op een pc met Linux.
Echter, ik lees in meerdere computertijdschriften juist het advies om wel een virusscanner te installeren op een Linux-pc.
Dan ben ik geneigd om de computerbladen te volgen in plaats van een website die wordt beheerd door welgeteld 1 persoon.
Nou ga ik niet de vraag stellen wie gelijk heeft, maar wel de vraag waarop die computerbladen hun advies baseren. De redacties van die bladen weten echt wel waarover zij het hebben, toch?
Last edited by LockBot on Wed Dec 28, 2022 7:16 am, edited 1 time in total.
Reason: Topic automatically closed 6 months after creation. New replies are no longer allowed.
User avatar
Moem
Level 22
Level 22
Posts: 16229
Joined: Tue Nov 17, 2015 9:14 am
Location: The Netherlands
Contact:

Re: virusscanners

Post by Moem »

Tja, ik weet niet wie die schrijvers zijn, dus ik kan hun deskundigheid ook niet beoordelen... Heb je misschien een voorbeeld van zo'n soort artikel, ergens online?

Een reden om een virusscanner te installeren op een Linux-computer kan zijn dat je geen virussen wilt doorgeven aan je Windows-gebruikende vrienden. Voor mij geldt die reden niet: ik geef zelden iemand een bestand, en bijna niemand in mijn direkte vriendenkring gebruikt Windows 8)
Ik heb dan ook geen virusscanner.
Image

If your issue is solved, kindly indicate that by editing the first post in the topic, and adding [SOLVED] to the title. Thanks!
User avatar
Pjotr
Level 24
Level 24
Posts: 20092
Joined: Mon Mar 07, 2011 10:18 am
Location: The Netherlands (Holland) 🇳🇱
Contact:

Re: virusscanners

Post by Pjotr »

Charles-98 wrote:De redacties van die bladen weten echt wel waarover zij het hebben, toch?
Dat mag je hopen. Maar dat valt in de praktijk vaak erg tegen. Hoe vaak ik niet onjuistheden ben tegengekomen in artikelen over Linux....

Omdat iets op dode bomen is gedrukt, is het nog niet meteen waar. :wink:

Weeg ieders argumenten. En maak je eigen keuzen: het is nooit verstandig om blindelings de mening van anderen te volgen. Ook mijn mening niet.

Dat gezegd hebbende: ik sta voor 100 % achter hetgeen ik aanraad op mijn webstek:
https://sites.google.com/site/computertip/veiligheid

Maar als jij je prettiger voelt met antivirus in je systeem, ook al verlaagt die je veiligheid, prima toch? Het is jouw computer, dus jij doet waar je je het prettigste bij voelt. Dat gaat niemand iets aan, dat zijn jouw zaken. Een man is kapitein op z'n eigen schip.
Tip: 10 things to do after installing Linux Mint 21.3 Virginia
Keep your Linux Mint healthy: Avoid these 10 fatal mistakes
Twitter: twitter.com/easylinuxtips
All in all, horse sense simply makes sense.
Charles_NL

Re: virusscanners

Post by Charles_NL »

Moem wrote:Tja, ik weet niet wie die schrijvers zijn, dus ik kan hun deskundigheid ook niet beoordelen... Heb je misschien een voorbeeld van zo'n soort artikel, ergens online?
Fotokopie van blz 29 uit Computereasy nr.145
Image
klik om te vergroten.
User avatar
Moem
Level 22
Level 22
Posts: 16229
Joined: Tue Nov 17, 2015 9:14 am
Location: The Netherlands
Contact:

Re: virusscanners

Post by Moem »

Dank je! Het eerste dat me opvalt is dat de schrijver, wie z/hij ook is, niet vermeldt dat dit een applicatie is die scant op Windowsvirussen. Dat lijkt me toch wel belangrijk...
Scannen op Linuxvirussen heeft ook niet heel veel zin, want die zijn in het wild nog nooit aangetroffen. In theorie kunnen ze voorkomen, maar in de praktijk is dat nog nooit gebeurd.
Image

If your issue is solved, kindly indicate that by editing the first post in the topic, and adding [SOLVED] to the title. Thanks!
User avatar
Pjotr
Level 24
Level 24
Posts: 20092
Joined: Mon Mar 07, 2011 10:18 am
Location: The Netherlands (Holland) 🇳🇱
Contact:

Re: virusscanners

Post by Pjotr »

Wat mij opvalt, is dat we blijkbaar zelf de argumenten mogen gaan lopen verzinnen waarom de schrijver vindt dat "Linux een virusscanner nodig heeft". :lol:
Tip: 10 things to do after installing Linux Mint 21.3 Virginia
Keep your Linux Mint healthy: Avoid these 10 fatal mistakes
Twitter: twitter.com/easylinuxtips
All in all, horse sense simply makes sense.
Charles_NL

Re: virusscanners

Post by Charles_NL »

Aha, de info in het artikel is onvolledig...
Nee, op mijn notebook met LM18 is geen virusscanner aanwezig. Niet nodig ook.

Overigens is mijn fotokopie slechts een klein deel van het bewuste artikel, alleen het stukje over virusscanners.
Dit artikel is een vervolg op een eerder verschenen artikel, waarvan een download beschikbaar is.
http://www.computereasy.nl/wp-content/u ... -ce142.pdf
User avatar
Pjotr
Level 24
Level 24
Posts: 20092
Joined: Mon Mar 07, 2011 10:18 am
Location: The Netherlands (Holland) 🇳🇱
Contact:

Re: virusscanners

Post by Pjotr »

Charles-98 wrote:Aha, de info in het artikel is onvolledig...
Nee, op mijn notebook met LM18 is geen virusscanner aanwezig. Niet nodig ook.

Overigens is mijn fotokopie slechts een klein deel van het bewuste artikel, alleen het stukje over virusscanners.
Dit artikel is een vervolg op een eerder verschenen artikel, waarvan een download beschikbaar is.
http://www.computereasy.nl/wp-content/u ... -ce142.pdf
In die download staat zo te zien zelfs helemaal niks over virusscanners. Wat is dan de relevantie ervan in dit draadje?
Tip: 10 things to do after installing Linux Mint 21.3 Virginia
Keep your Linux Mint healthy: Avoid these 10 fatal mistakes
Twitter: twitter.com/easylinuxtips
All in all, horse sense simply makes sense.
Charles_NL

Re: virusscanners

Post by Charles_NL »

Klopt.
Nadien is er blijkbaar een tweede item geplubliceerd als vervolg op dat eerste artikel.
En in dit tweede item staat onder meer het onderwerp over virusscanners te lezen, maar van dit tweede item is -nog- geen download beschikbaar. Vandaar dat ik een fotokopie gemaakt heb en in dit draadje gepost.

In een paar andere computertijdschriften las ik vrijwel hetzelfde verhaal, en ik zie overeenkomsten.
Die andere computertijdschriften zijn van dezelfde uitgeverij en de redactieleden zijn ook dezelfde mensen.
Overigens, zo'n 95% van de inhoud in die computerbladen heeft betrekking op Windows. De rest zijn advertenties.

In elk geval is nu voldoende duidelijk dat de info in die computerbladen gewoon onjuist zijn en de toelichting ontbreekt waarom je ook in Linux een virusscanner nodig zou hebben.

Maar... gelukkig is er ook een Linux Magazine :D
Locked

Return to “Nederlands - Dutch”