Startprobleen na update. NVIDIA

Ondersteuningsforum voor Nederlandstalige gebruikers

Moderator: Moem

Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
User avatar
Moem
Level 22
Level 22
Posts: 16193
Joined: Tue Nov 17, 2015 9:14 am
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Startprobleen na update. NVIDIA

Post by Moem »

mintuser corrien wrote:Ik heb een double startup, laat ik win8.1 gewoon staan ?
Ja.
Maak ik de partion schoon als ik alles gaat terug zetten?
Dat is niet nodig, als je er iets anders overheen schrijft gebeurt dat vanzelf, maar je kunt nadat je de juiste partitie hebt aangewezen het hokje Formatteren aankruisen.
ik heb voor linux als ik het correct onthou 2 partition 1 met de besturing en de andere met de files????
Dat hoeft niet, maar het kan. Standaard bij Mint heb je alleen root en swap. Sommige mensen (steekt hand op) hebben er graag drie: root, home en swap; dan is root waar het systeem staat (de besturing), home bevat de gebruikersgegevens en files. Swap is een plekje voor het systeem om achter de hand te houden als het werkgeheugen even te kort schiet.

Je kunt, als je de machine hebt opgestart vanaf je DVD of USBstick, in het programma GParted zien welke partities je hebt. Je zou daar ook een screenshot van kunnen maken, dan kun je het aan ons laten zien, dat helpt met uitleggen.

Als je een standaard-installatie hebt zonder aparte home-partitie, dan kun je gewoon een volledige herinstallatie doen nadat je je home-folder hebt gekopieerd naar een externe schijf. Daarna kun je opstarten vanuit de verse installatie, en dan proberen wat er gebeurt als je in de nieuwe home-folder alles vervangt door de kopie die je op je externe schijf hebt gezet. Met een beetje geluk heb je dan je instellingen terug.

Heb je wel een aparte home-partitie, dan kun je een herinstallatie doen waarbij je de bestaande rootpartitie aanwijst als root (dit wordt weergegeven als / ), de bestaande home-partitie als /home (en deze NIET FORMATTEERT). Dan blijven je instellingen behouden.
Image

If your issue is solved, kindly indicate that by editing the first post in the topic, and adding [SOLVED] to the title. Thanks!
mintuser corrien

Re: Startprobleen na update. NVIDIA

Post by mintuser corrien »

Bedankt voor deze zeer leerzame informatie. Met Linux staat men nooit alleen. Met dank aan moderators en Pjotr.
Ik ga nu opstarten met de dvd. En dan de informatie toesturen.

Nog een vraag kwam er in mij op. Kan men tijdens het werken vanaf de dvd een derde partitie aanmaken, zodat ik in het vervolg er 3 bezit?
mintuser corrien

Re: Startprobleen na update. NVIDIA

Post by mintuser corrien »

Screenshot from 2017-10-27 11-39-12.png
Werkt het????
User avatar
Pjotr
Level 23
Level 23
Posts: 19801
Joined: Mon Mar 07, 2011 10:18 am
Location: The Netherlands (Holland) 🇳🇱
Contact:

Re: Startprobleen na update. NVIDIA

Post by Pjotr »

mintuser corrien wrote:Nog een vraag kwam er in mij op. Kan men tijdens het werken vanaf de dvd een derde partitie aanmaken, zodat ik in het vervolg er 3 bezit?
Jawel! Geen probleem. :)
Tip: 10 things to do after installing Linux Mint 21.3 Virginia
Keep your Linux Mint healthy: Avoid these 10 fatal mistakes
Twitter: twitter.com/easylinuxtips
All in all, horse sense simply makes sense.
mintuser corrien

Re: Startprobleen na update. NVIDIA

Post by mintuser corrien »

Voor mij, van het grootste belang dat alles eerst werkt en de instellingen van FireFox en Thunderbird overgezet zijn of bewaard konden blijven.
Nu heb ik via de installatie dvd toegang tot de files waarbij ook de .Mozella en de .Thunderbird staan.
Wegens toegangsrechten (paswoord?) kan ik deze niet overzetten. Wel alles waar geen punt voorstaan, maar dat had ik al.
Hoe kan ik deze files dan over zetten?

Indien ik denk aan een stappen plan; wat zou u aanbevelen om eerste te doen en daarna?
Pfff moeilijk maar interessant. Ik hoop dat de heren Moem en Pjotr of eventueel een ander mij kan adviseren hierin.
Last edited by mintuser corrien on Sun Oct 29, 2017 1:46 am, edited 1 time in total.
User avatar
Moem
Level 22
Level 22
Posts: 16193
Joined: Tue Nov 17, 2015 9:14 am
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Startprobleen na update. NVIDIA

Post by Moem »

mintuser corrien wrote:Nu heb ik via de installatie dvd toegang tot de files waarbij ook de .Mozella en de .Thunderbird staan.
Wegens toegangsrechten (paswoord?) kan ik deze niet overzetten. Wel alles waar geen punt voorstaan, maar dat had ik al.
Hoe kan ik deze files dan over zetten?
Dat vind ik gek. Ik heb nog nooit meegemaakt dat deze bestanden niet te kopiëren waren als de computer was opgestart vanuit de installatie-DVD. Kun je eens proberen wat er gebeurt als je in de bestandsbeheerder (de verkenner, zeg maar) rechtsklikt op een leeg gebied en dan kiest voor 'open as root' of de Nederlandse variant daarvan?

Ik ben trouwens een mevrouw, geen meneer. :-)
Image

If your issue is solved, kindly indicate that by editing the first post in the topic, and adding [SOLVED] to the title. Thanks!
Charles_NL

Re: Startprobleen na update. NVIDIA

Post by Charles_NL »

mintuser corrien wrote:Voor mij, van het grootste belang dat alles eerst werkt en de instellingen van FireFox en Thunderbird overgezet zijn of bewaard konden blijven.
Nu heb ik via de installatie dvd toegang tot de files waarbij ook de .Mozella en de .Thunderbird staan.
Hoe kan ik deze files dan over zetten?
Ik heb een prima werkende Linux Mint notebook en die twee genoemde files, wat best wel grote bestanden zijn, heb ik in Bestandsbeheerder gekopieerd naar een externe HDD. Geen enkel probleem. Dus niet met of vanuit de installatie DVD.

Mocht het gebeuren dat mijn Linux Mint systeem crasht, wat tot op heden niet is voorgekomen na ruim twee jaren, dan heb ik in elk geval die twee files op de externe HDD. Scheelt heel veel installatiewerk en instellen van mailaccounts. Alleen updaten van Firefox en Thunderbird zal in dat geval nodig zijn.
mintuser corrien

Re: Startprobleen na update. NVIDIA

Post by mintuser corrien »

Moem wrote:
mintuser corrien wrote:Nu heb ik via de installatie dvd toegang tot de files waarbij ook de .Mozella en de .Thunderbird staan.
Wegens toegangsrechten (paswoord?) kan ik deze niet overzetten. Wel alles waar geen punt voorstaan, maar dat had ik al.
Hoe kan ik deze files dan over zetten?
Dat vind ik gek. Ik heb nog nooit meegemaakt dat deze bestanden niet te kopiëren waren als de computer was opgestart vanuit de installatie-DVD. Kun je eens proberen wat er gebeurt als je in de bestandsbeheerder (de verkenner, zeg maar) rechtsklikt op een leeg gebied en dan kiest voor 'open as root' of de Nederlandse variant daarvan?

Ik ben trouwens een mevrouw, geen meneer. :-)
Sorry mevrouw, daar had ik even niet over nagedacht dat er ook een mevrouw hier wonderwerk verricht. :wink: :D Uiteraard bedankt en ik zal in de toekomst beter opletten.
mintuser corrien

Re: Startprobleen na update. NVIDIA

Post by mintuser corrien »

Moem wrote:
mintuser corrien wrote: Is er een mogelijkheid om de settings van FireFox en Thunderbird nog op te halen ergens, misschien via de cd opstart en dan de files te copieeren op een externe schijf of zo?
Absoluut. Je zou zelfs kunnen proberen je hele 'home' over te nemen en terug te plaatsen in een verse installatie. Niet zeker dat dat goed gaat, maar als het werkt bespaart het je werk. Zo gauw je dan je programma's weer installeert, zijn de instellingen van die programma's er ook weer.

Ik zou (ook) voor de zekerheid in elk geval even je profiel van Thunderbird en Firefox kopiëren.
Dit komt wellicht van pas: https://support.mozilla.org/nl/kb/thund ... erplaatsen
En dit:
https://support.mozilla.org/nl/kb/Belan ... erugzetten
Bedankt,
ik heb de HOME folder gecopieerd indien het correct ging, dat is even de vraag. Bovenaan de page stond de melding "elevated privileges" daarna kwam de melding dat ik niet de permission heb omdat ik not the owner zou zijn.
Als ik nu een nieuwe installatie maak en dan mijn HOME folder weer de zelfde naam (een bloemennaam) geeft en hetzelfde paswoord gebruikt, kunnen de files dan wel geopend worden?
User avatar
Moem
Level 22
Level 22
Posts: 16193
Joined: Tue Nov 17, 2015 9:14 am
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Startprobleen na update. NVIDIA

Post by Moem »

mintuser corrien wrote:Als ik nu een nieuwe installatie maak en dan mijn HOME folder weer de zelfde naam (een bloemennaam) geeft en hetzelfde paswoord gebruikt, kunnen de files dan wel geopend worden?
Dat verwacht ik wel. Tenminste, als alles goed is meegekomen, en als je de nu gekopieerde versie van de HOME folder terugzet in je nieuwe installatie.
Image

If your issue is solved, kindly indicate that by editing the first post in the topic, and adding [SOLVED] to the title. Thanks!
mintuser corrien

Re: Startprobleen na update. NVIDIA

Post by mintuser corrien »

Nu denk ik dat ik de files nu wel heb kunnen kopiëren.
Hiermee bedoel ik de gehele folder. Maar boven in de balk stond in het rood "Elevated Privileges"
Ik ga er vanuit dat ik bij een her-installatie deze folder gewoon kan over zetten. Is dit zo? En werkt het dan wel?
Dan zou het password weinig betekenen als je de files op deze manier toch kan overzetten, met de huidige niet werkende installatie zat de gehele opstart achter een password. Ook als ik iets in de terminal zou moeten veranderen en dit geld ook voor eventuele updates.
Klopt dat wel?
Graag hoor ik van u.
Vriendelijke groet
Corrien
User avatar
Moem
Level 22
Level 22
Posts: 16193
Joined: Tue Nov 17, 2015 9:14 am
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Startprobleen na update. NVIDIA

Post by Moem »

mintuser corrien wrote:Nu denk ik dat ik de files nu wel heb kunnen kopiëren.
Hiermee bedoel ik de gehele folder. Maar boven in de balk stond in het rood "Elevated Privileges"
Mooi! Ja, dat hoort er te staan: dat is een waarschuwing dat je in 'root mode' aan het werk bent, waarbij je meer schade aan kunt richten dan in normale 'user mode', namelijk ook schade buiten je eigen 'home'.
mintuser corrien wrote:Ik ga er vanuit dat ik bij een her-installatie deze folder gewoon kan over zetten. Is dit zo? En werkt het dan wel?
Dan zou het password weinig betekenen als je de files op deze manier toch kan overzetten
Dat verwacht ik, ja, dat het zal werken.
En inderdaad: op die manier kun je bestanden overnemen die niet van jou zijn. Je moet dan wel op de plek aanwezig zijn waar de computer zich bevindt. Daarom wordt er wel gezegd: wie de machine heeft (= fysiek in handen heeft), heeft altijd 'root'.

Corrien, zou je me een plezier willen doen en gewoon 'je' tegen me zeggen? We zijn hier toch een beetje onder gelijken. :D
Image

If your issue is solved, kindly indicate that by editing the first post in the topic, and adding [SOLVED] to the title. Thanks!
mintuser corrien

Re: Startprobleen na update. NVIDIA

Post by mintuser corrien »

Sorry, ik ben nog uit de oude doos met taalgebruik.Dik in de 70. Maar ik zal je zeggen, heel aanvaardbaar. :D
Ik ga vanavond het avontuur beginnen van opnieuw installeren. Dus gewoon eroverheen zetten denk ik.
Ik weet niet wat mij te wachten staat, maar ik neem het maar zoals het komt.
Mooie dag gewenst
Corrien
User avatar
Moem
Level 22
Level 22
Posts: 16193
Joined: Tue Nov 17, 2015 9:14 am
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Startprobleen na update. NVIDIA

Post by Moem »

mintuser corrien wrote: ik zal je zeggen, heel aanvaardbaar. :D
Dat waardeer ik, dat je dat wilt doen, ook al hebben we nooit samen geknikkerd. :)
Veel succes vanavond en laat ons weten hoe het gaat!
Image

If your issue is solved, kindly indicate that by editing the first post in the topic, and adding [SOLVED] to the title. Thanks!
mintuser corrien

Re: Startprobleen na update. NVIDIA

Post by mintuser corrien »

Het is allemaal niet gelukt helaas.Het lijkt alsof ik de weg kwijt raakt ergens. Ik zal waarschijnlijk een beroep moeten doen op betaalde support ergens als ik mijn settings wil bewaren. Waarbij altijd de mogelijkheid bestaat dat ik toch ergens files verliest waar ik niet van bewust bent. Misschien heeft iemand een adres waar ik kan aankloppen voor support. Gaarne bericht.
User avatar
Moem
Level 22
Level 22
Posts: 16193
Joined: Tue Nov 17, 2015 9:14 am
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Startprobleen na update. NVIDIA

Post by Moem »

Potdulle, dat is vervelend. In welke regio zit je? Mocht je kans zien om naar Arnhem te reizen... dan zie ik wel een optie.
Image

If your issue is solved, kindly indicate that by editing the first post in the topic, and adding [SOLVED] to the title. Thanks!
mintuser corrien

Re: Startprobleen na update. NVIDIA

Post by mintuser corrien »

Moem wrote:Potdulle, dat is vervelend. In welke regio zit je? Mocht je kans zien om naar Arnhem te reizen... dan zie ik wel een optie.
Ik zit in de omgeving van Trier (Cochem aan de Moezel) in Duitsland, maar ik heb geen andere keuze. Ik kan eventueel volgende week vrijdag middag of zaterdag vroeg in de middag langs kunnen komen. Even informeren bij mijn vrouw, maar als dat voor u uitkomt nogmaals heel graag. Al is het ongeveer 350km weg.
Ik zou je heel erg dankbaar zijn. Ik ken Arnhem een beetje maar met een GPS lukt alles.
User avatar
Moem
Level 22
Level 22
Posts: 16193
Joined: Tue Nov 17, 2015 9:14 am
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Startprobleen na update. NVIDIA

Post by Moem »

mintuser corrien wrote:Ik kan eventueel volgende week vrijdag middag of zaterdag vroeg in de middag langs kunnen komen.
Nou, kijk eens, wat mij betreft kan dat gewoon. Ik houd namelijk geregeld Linux-inloopavondjes in onze hackerspace in Arnhem, en daar help ik mensen met dit soort problemen; als ik er niet uitkom (wat altijd kan, want ik ben nog niet zo lang bezig met Linux) hebben we daar een paar echte gurus bij de hand.

Gewoonlijk doen we dat op de vrijdagavond maar eerder beginnen is voor mij mogelijk. Dus vrijdagmiddag zou gaan. En over geld gaan we niet praten, want daar gaat het niet om.

Donderdag zou ook gaan. Dan heb ik zelfs mijn eigen 'huisguru' bij me.
Image

If your issue is solved, kindly indicate that by editing the first post in the topic, and adding [SOLVED] to the title. Thanks!
mintuser corrien

Re: Startprobleen na update. NVIDIA

Post by mintuser corrien »

Moem wrote:
mintuser corrien wrote:Ik kan eventueel volgende week vrijdag middag of zaterdag vroeg in de middag langs kunnen komen.
Nou, kijk eens, wat mij betreft kan dat gewoon. Ik houd namelijk geregeld Linux-inloopavondjes in onze hackerspace in Arnhem, en daar help ik mensen met dit soort problemen; als ik er niet uitkom (wat altijd kan, want ik ben nog niet zo lang bezig met Linux) hebben we daar een paar echte gurus bij de hand.

Gewoonlijk doen we dat op de vrijdagavond maar eerder beginnen is voor mij mogelijk. Dus vrijdagmiddag zou gaan. En over geld gaan we niet praten, want daar gaat het niet om.

Donderdag zou ook gaan. Dan heb ik zelfs mijn eigen 'huisguru' bij me.
Ik zal erg blij zijn, ik laat je nog weten welke dag het wordt, zit nog even met wat zaakjes hier.
mintuser corrien

Re: Startprobleen na update. NVIDIA

Post by mintuser corrien »

mintuser corrien wrote:
Moem wrote:
mintuser corrien wrote:Ik kan eventueel volgende week vrijdag middag of zaterdag vroeg in de middag langs kunnen komen.
Nou, kijk eens, wat mij betreft kan dat gewoon. Ik houd namelijk geregeld Linux-inloopavondjes in onze hackerspace in Arnhem, en daar help ik mensen met dit soort problemen; als ik er niet uitkom (wat altijd kan, want ik ben nog niet zo lang bezig met Linux) hebben we daar een paar echte gurus bij de hand.

Gewoonlijk doen we dat op de vrijdagavond maar eerder beginnen is voor mij mogelijk. Dus vrijdagmiddag zou gaan. En over geld gaan we niet praten, want daar gaat het niet om.

Donderdag zou ook gaan. Dan heb ik zelfs mijn eigen 'huisguru' bij me.
Ik zal erg blij zijn, ik laat je nog weten welke dag het wordt, zit nog even met wat zaakjes hier.
Uiteindelijk zijn we eruit, kan ik vrijdag middag komen? Liefst zo rond 1 uur of zo. Wij willen nog terugrijden en dat neemt ca. 3,5 uur. Hopelijk kan dat.
Groet
Corrien
Locked

Return to “Nederlands - Dutch”