Linux systeemkern

Dutch Forum

Moderators: xenopeek, Moem

Post Reply
Corrien
Level 2
Level 2

Linux systeemkern

Post by Corrien » Sat Nov 25, 2017 2:37 am

Er word een nieuwe Systeemkern aangeboden. Is er ervaring met de gevolgen, positief/negatief ?

Moem
Level 15
Level 15

Re: Linux systeemkern

Post by Moem » Sat Nov 25, 2017 3:45 am

Dat hangt heel erg van je hardware af, dus de ervaring van iemand anders is hier zelden nuttig. Twee belangrijke dingen om te weten over systeemkernen:
- Je kiest de te laden kern bij het opstarten, en als je merkt dat een bepaalde kern voor jouw machine slecht geschikt is, kun je bij de volgende herstart kiezen om een eerdere te laden die het wel goed deed en dan de ongeschikte deinstalleren. Er is dus weinig risico aan het uittesten van een nieuwere kern, want je kunt terug.
- Het is verstandig om af en toe via de Update Manager (ik weet niet hoe die in het Nederlands heet) oude en niet meer gebruikte kernen op te ruimen want als het er veel worden gaan ze ruimte innemen. Bewaar daarbij altijd de huidige (natuurlijk) en één vorige die het goed deed.
Image

If your issue is solved, kindly indicate that by editing the first post in the topic, and adding [SOLVED] to the title. Thanks!

Charles_NL
Level 4
Level 4

Post by Charles_NL » Sat Nov 25, 2017 8:29 am

Moem wrote:- Het is verstandig om af en toe via de Update Manager (ik weet niet hoe die in het Nederlands heet) oude en niet meer gebruikte kernen op te ruimen want als het er veel worden gaan ze ruimte innemen. Bewaar daarbij altijd de huidige (natuurlijk) en één vorige die het goed deed.
In het Nederlands heet het Bijwerkbeheer en dan vervolgens in het menu kiezen voor Tonen-->Linux-systeemkernen.
Hier Linux Mint Mate 18.2 Sonya op een HP notebook van twee jaar oud met actieve systeemkern 4.4.0-101

Bolle1961
Level 5
Level 5

Post by Bolle1961 » Sat Nov 25, 2017 10:15 am

Linux Mint 18.2 MATE x64
Aktief :
4.10.0-40
Geïnstalleerd :
4.10.0-38
4.10.0-37
4.8.0-53