Virusscanner?

Ondersteuningsforum voor Nederlandstalige gebruikers

Moderator: Moem

Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
Locked
duckduckgo66
Level 4
Level 4
Posts: 260
Joined: Sun Oct 01, 2017 3:11 am

Virusscanner?

Post by duckduckgo66 »

Hallo,

Wie hier heeft een virus (malware) scanner op zijn Mint Box draaien?

Ik hoor vaker dat het onder Linux niet nodig is, maar niet -of nooit- scannen op malware geeft ook geen inzicht of je besmet bent.
Op security.nl staan ook vaker berichten over linux systemen, tevens horen we ook vaker dat geen een O.S. 100% malware proof is.

Sommige hebben ook Wine draaien wat toch tot een infectie leiden denk ik dan.



Welke scanner raden jullie dan aan? En moet ik die apart downloaden of vind ik die via Synaptic?


Hartelijk dank voor jullie reacties.
Last edited by LockBot on Wed Dec 28, 2022 7:16 am, edited 1 time in total.
Reason: Topic automatically closed 6 months after creation. New replies are no longer allowed.
User avatar
Moem
Level 22
Level 22
Posts: 16193
Joined: Tue Nov 17, 2015 9:14 am
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Virusscanner?

Post by Moem »

Ik heb er geen en ik raad er ook geen aan. Er is nog nooit een desktopcomputer besmet met een Linux virus. 'Men' zegt dat ook Linux niet 100% virusproof is, en daar hebben ze gelijk in: dat wil zeggen dat het zou kunnen gebeuren. Maar het is voor zover ik weet nog nooit gebeurd.

Als je een bericht leest waarin sprake is van een daadwerkelijke besmetting van thuiscomputers met een virus voor Linux, hoor ik het graag. Ik heb gezocht, en niets van die aard kunnen vinden. Wel een heleboel berichten waarin stond 'je kunt nooit weten', 'theoretisch mogelijk' en 'het zekere voor het onzekere'. Dat is geen informatie, dat is speculeren op emoties.
Image

If your issue is solved, kindly indicate that by editing the first post in the topic, and adding [SOLVED] to the title. Thanks!
User avatar
jimallyn
Level 19
Level 19
Posts: 9075
Joined: Thu Jun 05, 2014 7:34 pm
Location: Wenatchee, WA USA

Re: Virusscanner?

Post by jimallyn »

Ik heb ook nog nooit gehoord van een virusinfectie in Linux, niet één, in de 16 jaar dat ik Linux gebruikte. Ik ben de hele tijd dat ik Linux gebruikte erg actief op Linux-forums, dus ik ben blootgesteld aan veel Linux-gebruikers en nog nooit heb ik een geldig rapport van een virusinfectie gezien. Ik heb een of twee browserkaacks gezien, die door de gebruiker zelf toegebrachte verwondingen zijn opgelopen wanneer iemand op iets klikt dat ze niet zouden mogen hebben, wanneer ze sites bezoeken die ze niet zouden mogen hebben. Eenvoudig te verhelpen door uw browserprofiel te verwijderen.

(Ik hoop dat de vertaling van Google bevredigend is.)
“If the government were coming for your TVs and cars, then you'd be upset. But, as it is, they're only coming for your sons.” - Daniel Berrigan
User avatar
Pjotr
Level 23
Level 23
Posts: 19800
Joined: Mon Mar 07, 2011 10:18 am
Location: The Netherlands (Holland) 🇳🇱
Contact:

Re: Virusscanner?

Post by Pjotr »

Lees dit Nederlandstalige artikel eens, dat ik heb geschreven over veiligheid in Linux Mint:
https://sites.google.com/site/computertip/veiligheid
Tip: 10 things to do after installing Linux Mint 21.3 Virginia
Keep your Linux Mint healthy: Avoid these 10 fatal mistakes
Twitter: twitter.com/easylinuxtips
All in all, horse sense simply makes sense.
User avatar
Moem
Level 22
Level 22
Posts: 16193
Joined: Tue Nov 17, 2015 9:14 am
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Virusscanner?

Post by Moem »

jimallyn wrote:(Ik hoop dat de vertaling van Google bevredigend is.)
It's very usable, except for the word "browserkaacks". I think there might have been a typo in there somewhere?
Image

If your issue is solved, kindly indicate that by editing the first post in the topic, and adding [SOLVED] to the title. Thanks!
duckduckgo66
Level 4
Level 4
Posts: 260
Joined: Sun Oct 01, 2017 3:11 am

Re: Virusscanner?

Post by duckduckgo66 »

Hallo allemaal,

Dank voor de antwoorden, ik neem dan jullie raad ter harte en installeer geen virusscanner.

Ik heb wel nog een kernelvraagje geplaatst in mijn ander vorige topic onder kernel vraag,

Op deze mag voor mijn part een slotje op :D
User avatar
Moem
Level 22
Level 22
Posts: 16193
Joined: Tue Nov 17, 2015 9:14 am
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Virusscanner?

Post by Moem »

duckduckgo66 wrote:Op deze mag voor mijn part een slotje op :D
Och, als er geen reden voor is doen we dat hier niet hoor, daar is namelijk geen beginnen aan. :wink:
Image

If your issue is solved, kindly indicate that by editing the first post in the topic, and adding [SOLVED] to the title. Thanks!
Locked

Return to “Nederlands - Dutch”