Linux Mint 18.x login problemen & VirtualBox

Ondersteuningsforum voor Nederlandstalige gebruikers

Moderator: Moem

Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
Locked
User avatar
xenopeek
Level 25
Level 25
Posts: 29510
Joined: Wed Jul 06, 2011 3:58 am

Linux Mint 18.x login problemen & VirtualBox

Post by xenopeek »

Door een nog niet nader geïdentificeerde bug in een recente update voor de virtualbox-guest* pakketten kan het gebeuren dat Linux Mint 18.x gebruikers niet meer succesvol kunnen inloggen op hun systeem.

Edit: Sommige gebruikers melden dat ze wel konden inloggen maar problemen hadden met hun panel (de taakbalk zeg maar). Onderstaande oplossing werkt ook voor hen.

Dit probleem raakt alleen gebruikers van Linux Mint 18, 18.1 en 18.2, en gebruikers van Linux Mint 18.3 die daar naar hebben geupgrade vanaf een een eerdere versie van Linux Mint (versie installaties van Linux Mint 18.3 en nieuwer bevatten standaard niet deze virtualbox-guest* pakketten en worden daarom niet geraakt door dit probleem).

Mocht je dit probleem nog niet hebben dan zal je in Update Manager een nieuwe versie van Update Manager (mintupdate) zelf zien. Het installeren van die update zal de virtualbox-guest* pakketten verwijderen zodat je geen risico loopt dat je niet meer kan inloggen op je systeem.

Als je het probleem al wel hebt omdat je de updates voor de virtualbox-guest* pakketten eerder al geïnstalleerd hebt, dan moet je of middels Timeshift terug rollen naar een eerder herstelpunt van je besturingssysteem of deze instructies volgen om handmatig de virtualbox-guest* pakketten te verwijderen:
  • Op het login scherm druk je op Ctrl+Alt+F1 om naar de virtuele console te gaan;
  • Log hier in als jezelf (je krijgt geen visuele terugkoppeling terwijl je een wachtwoord typt; gewoon intypen en Enter drukken);
  • Geef vervolgens de volgende opdracht om de pakketten te verwijderen:
    apt remove virtualbox-guest*
  • Nadat de pakketten verwijderd zijn kan je terug naar het login scherm met Ctrl+Alt+F7 (of soms Ctrl+Alt+F8) en dan je systeem opnieuw opstarten zou het probleem moeten oplossen.
Voor gebruikers die Linux Mint als een gast besturingssysteem gebruiken in VirtualBox, ook zij moeten deze pakketten verwijderen. Daarna de Virtualbox Guest Additions installeren in de virtuele machine door in het menu van VirtualBox te kiezen voor Devices -> Install Guest Additions.
Last edited by LockBot on Wed Dec 28, 2022 7:16 am, edited 1 time in total.
Reason: Topic automatically closed 6 months after creation. New replies are no longer allowed.
Image
Oona

Re: Linux Mint 18.x login problemen & VirtualBox

Post by Oona »

Ik had gehoopt dat bovenstaande post een oplossing zou bieden. Helaas niet.
Betreft Mint 18.1.

Wat is het probleem?
fout-melding.jpg
Mijn vader krijgt dit als eerste te zien. Kan daarna wel in het inlogscherm komen, maar na het invoeren komt de foutmelding weer terug. Een loop dus.

Aangezien ik commando's via telefoon / whatsapp moet doorgeven is het allemaal niet erg handig, maar voordat ik deze post vond heb ik dit als eerste geprobeerd:

Code: Select all

ls /usr/bin/*session
om te kijken welke desktop omgeving er draait.
Output was:
commandline.jpg
Ik denk dat de computer Mate draait, dus ik wilde mate opnieuw installeren:

Code: Select all

sudo apt-get install mate
Maar na een reboot krijgen we hetzelfde probleem.
Toen vond ik de bovenstaande post.

Code: Select all

apt remove virtualbox-guest*
Maar het virtualbox command geeft aan de deze pakketten niet geinstaleerd staan. Dus heeft het na een reboot ook niet opgelost. Mijn vader geeft aan zodra hij in het scherm van ctrl-alt-F1 zit dat ctrl-alt-F7 en F8 niets doet behalve zwart scherm geven. De vraag aan mijn vader wat hij gedaan heeft voordat dit gebeurde is dat hij heeft geprobeerd te switchen van inloggen in plaats van automatisch inloggen..

Iemand een idee?
Bedankt!
Poretlev
Level 1
Level 1
Posts: 25
Joined: Sun Apr 01, 2018 5:20 am

Re: Linux Mint 18.x login problemen & VirtualBox

Post by Poretlev »

Gebruik sudo apt-get remove virtualbox*
in plaats van virtualbox-guest*
Ik heb dit gisteren met succes bij een kennis toegepast.
Overigens daarna een update gedaan naar Linux Mint 18.3
Succes
Locked

Return to “Nederlands - Dutch”