Linux-systeemkernen

Ondersteuningsforum voor Nederlandstalige gebruikers

Moderator: Moem

Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
Locked
Charles_NL

Linux-systeemkernen

Post by Charles_NL »

Mijn systeem is Linux Mint 18.3 Sylvia met als desktop Mate.
Deze gebruikt momenteel een systeemkern uit de 4.13 reeks.
Echter, ik zie tussen de updates staan een systeemkern uit de 4.15 reeks. Ik vind dit vreemd, want waarom staat deze nu in de lijst? Ik meen ergens gelezen te hebben, enige tijd geleden alweer, dat er iets was betreffende systeemkernen en dat de 4.13 reeks de juiste is om te gebruiken.
Iemand die mij kan vertellen hoe het zit? Voor de duidelijkheid: ik heb betreffende update geweigerd.
Last edited by LockBot on Wed Dec 28, 2022 7:16 am, edited 1 time in total.
Reason: Topic automatically closed 6 months after creation. New replies are no longer allowed.
User avatar
Pjotr
Level 24
Level 24
Posts: 20073
Joined: Mon Mar 07, 2011 10:18 am
Location: The Netherlands (Holland) 🇳🇱
Contact:

Re: Linux-systeemkernen

Post by Pjotr »

Mogelijk is de kortlevende 4.13-reeks al aan het einde van z'n levensduur gekomen. De juiste stap voor de veiligheid is dan om inderdaad de nieuwste 4.15-systeemkern te installeren.
Tip: 10 things to do after installing Linux Mint 21.3 Virginia
Keep your Linux Mint healthy: Avoid these 10 fatal mistakes
Twitter: twitter.com/easylinuxtips
All in all, horse sense simply makes sense.
User avatar
Moem
Level 22
Level 22
Posts: 16228
Joined: Tue Nov 17, 2015 9:14 am
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Linux-systeemkernen

Post by Moem »

Ik meen dat de 4.13-serie nog ondersteund wordt tot Augustus en dat is inderdaad niet ver meer weg.
4.13-kernels waren inderdaad de juiste, maar dat blijft niet voor altijd zo.
Image

If your issue is solved, kindly indicate that by editing the first post in the topic, and adding [SOLVED] to the title. Thanks!
Charles_NL

Re: Linux-systeemkernen

Post by Charles_NL »

Moem wrote: Mon Jul 02, 2018 1:12 pm Ik meen dat de 4.13-serie nog ondersteund wordt tot Augustus en dat is inderdaad niet ver meer weg.
4.13-kernels waren inderdaad de juiste, maar dat blijft niet voor altijd zo.
Momenteel is op mijn laptop actief Systeemkern 4.13.0-45 Een nieuwere systeemkern in deze reeks is er blijkbaar niet.
Wel worden er Systeemkernen aangeboden in de 4.15 reeks, maar had gelezen in dit forum dat daar fouten in zouden zitten en dat je geen systeemkern uit de 4.15 reeks moest gaan installeren. Wat is thans daarover bekend?
De meeste recente Systeemkern die in Bijwerkbeheer staat is 4.15.0-30
Mijn laptop draait op Linux Mint Mate 18.3 Sylvia
User avatar
Pjotr
Level 24
Level 24
Posts: 20073
Joined: Mon Mar 07, 2011 10:18 am
Location: The Netherlands (Holland) 🇳🇱
Contact:

Re: Linux-systeemkernen

Post by Pjotr »

Charles_NL wrote: Wed Aug 08, 2018 8:27 am
Moem wrote: Mon Jul 02, 2018 1:12 pm Ik meen dat de 4.13-serie nog ondersteund wordt tot Augustus en dat is inderdaad niet ver meer weg.
4.13-kernels waren inderdaad de juiste, maar dat blijft niet voor altijd zo.
Momenteel is op mijn laptop actief Systeemkern 4.13.0-45 Een nieuwere systeemkern in deze reeks is er blijkbaar niet.
Wel worden er Systeemkernen aangeboden in de 4.15 reeks, maar had gelezen in dit forum dat daar fouten in zouden zitten en dat je geen systeemkern uit de 4.15 reeks moest gaan installeren. Wat is thans daarover bekend?
De meeste recente Systeemkern die in Bijwerkbeheer staat is 4.15.0-30
Mijn laptop draait op Linux Mint Mate 18.3 Sylvia
Op mijn machines: geen problemen met de 4.15.0-30.
Tip: 10 things to do after installing Linux Mint 21.3 Virginia
Keep your Linux Mint healthy: Avoid these 10 fatal mistakes
Twitter: twitter.com/easylinuxtips
All in all, horse sense simply makes sense.
Charles_NL

Re: Linux-systeemkernen

Post by Charles_NL »

Bedankt Pjotr, dan ga ik ervan uit dat de meest recente Systeemkern veilig en betrouwbaar is.
zeilboer
Level 3
Level 3
Posts: 165
Joined: Fri Aug 11, 2017 5:34 am

Re: Linux-systeemkernen

Post by zeilboer »

Als er bij mij een update van nivo 4 langs komt dan maak ik eerst een back up met Timeshift en probeer ik 1 voor 1 die updates.Als er problemen ontstaan ga ik met timeshift weer terug naar de oude situatie en de verkeerde(in mijn geval) update gaat naar de zwarte lijst.Geleerd op het foortreffelijke forum!!
Groeten
Sjoerd
Charles_NL

Re: Linux-systeemkernen

Post by Charles_NL »

zeilboer wrote: Fri Aug 10, 2018 5:42 am Als er bij mij een update van nivo 4 langs komt dan maak ik eerst een back up met Timeshift en probeer ik 1 voor 1 die updates.
Dat is vanzelfsprekend je eigen keuze en als ik de site van Pjotr mag geloven dan is deze werkwijze ook nog de juiste methode.

Ik doe dat niet en heb nog nooit problemen gekregen met de aangeboden updates. Dat Timeshift heb ik van mijn systeem verwijderd, da's net zo ruimtevretend programma als Systeemherstel van Windows.
Mijn persoonlijke bestanden staan veilig gesteld op een externe HDD en die ligt in de kast. Die HDD sluit ik alleen aan om er nieuwe bestanden aan toe te voegen. Mocht het mij gebeuren dat mijn Linux systeem crasht, dan is het gewoon een kwestie van een verse, schone installatie. Simpel zat, 1 dag werk en daarna een schoon systeem, partities aanmaken daar doe ik niet aan en heb dus geen gedoe daarmee.
En dat is uiteraard mijn keuze :)
Locked

Return to “Nederlands - Dutch”