Afsluiten Linux "OPGELOST"

Ondersteuningsforum voor Nederlandstalige gebruikers

Moderator: Moem

Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
Locked
User avatar
Leonard
Level 1
Level 1
Posts: 32
Joined: Sat Aug 12, 2017 5:25 am

Afsluiten Linux "OPGELOST"

Post by Leonard »

Ik gebruik een laptop met Linux Mint 18.3 Cinnamon 64 bit.
Normaal gesproken gaat de laptop in pauzestand bij het dichtklappen van het deksel en kan ik bij het openen van het deksel snel verder met de geopende applicaties.
De laatste tijd komt het echter regelmatig voor, dat bij het openen van het deksel ik eerst de applicaties te zien krijg die geopend waren bij het sluiten van het deksel, maar dat na een paar seconden het systeem Linux / Cinnamon afsluit (de laptop zelf sluit niet af). Vervolgens word ik verplicht mijn Linux wachtwoord in te geven, waarna het systeem weer opstart (dit kost geruime tijd) alsof ik de laptop herstart.
Als ik het systeem volledig afsluit (de laptop gaat uit) en opnieuw start, hoef ik dit Linux wachtwoord niet op te geven (conform instelling).

Hoe kan ik voorkomen dat Linux Mint / Cinnamon soms wordt verlaten/afgesloten na het ontwaken uit de pauzestand en alleen kan worden geherstart door opgave van het wachtwoord, terwijl dit wachtwoord niet wordt gevraagd bij het starten vanuit de pauzestand, conform instelling?
Last edited by LockBot on Wed Dec 28, 2022 7:16 am, edited 2 times in total.
Reason: Topic automatically closed 6 months after creation. New replies are no longer allowed.
nahjo
Level 4
Level 4
Posts: 246
Joined: Sat May 06, 2017 10:46 am

Re: Afsluiten Linux

Post by nahjo »

Leonard,
Zoals je omschrijft gaat het systeem na de pauzestand direct weer in een schermbeveiliging (Light Locker?).
Bij Xfce heb ik bij Energiebeheerder een tabblad 'Veiligheid' waar ik kan aangeven dat de sessie nooit automatisch vergrendeld mag worden. Misschien is dat een richting waar je de oplossing voor jou probleem zou kunnen vinden?

gr. Johan
User avatar
Leonard
Level 1
Level 1
Posts: 32
Joined: Sat Aug 12, 2017 5:25 am

Re: Afsluiten Linux

Post by Leonard »

Johan,
Bedankt voor je suggestie.
Ik zie binnen Mint deze optie niet onder Energiebeheer. Onder Voorkeuren Aanmeldvenster heb ik aangegeven, dat Linux Mint moet automatisch moet starten, dus zonder wachtwoord. En dat werkt dus meestal.
Grootste vraagteken voor mij is het feit dat het probleem zich niet consequent voordoet, althans ik kan niet voorspellen wanneer het wel of niet optreedt.

Groeten, Leonard
nahjo
Level 4
Level 4
Posts: 246
Joined: Sat May 06, 2017 10:46 am

Re: Afsluiten Linux

Post by nahjo »

Ja de oplossing voor de 'soms wel en soms niet problemen' ligt niet voor het oprapen :)
Als het 'spontaan' is begonnen, misschien door een update, dan maar hopen dat het ook 'spontaan' oplost door een update. :wink:
Misschien dat je wat kan wisselen met systeemkernen.
gr. Johan
User avatar
Leonard
Level 1
Level 1
Posts: 32
Joined: Sat Aug 12, 2017 5:25 am

Re: Afsluiten Linux

Post by Leonard »

Johan,
Stiekem hoop ik, dat iemand uit het feit, dat na het openen van de klep en het tonen van geopende vensters Linux Mint / Cinnamon afgebroken wordt en moet worden vervolgd met het invoeren van het wachtwoord (dat normaal na herstart niet wordt gevraagd), kan afleiden wat er speelt.
Maar natuurlijk is dat lastig, zeker omdat het niet consequent optreedt.

Leonard
AlbertP
Level 16
Level 16
Posts: 6701
Joined: Sun Jan 30, 2011 12:38 pm
Location: Utrecht, The Netherlands

Re: Afsluiten Linux

Post by AlbertP »

In Cinnamon staat de optie niet onder Energiebeheer maar onder Schermbeveiliging.
Registered Linux User #528502
Image
Feel free to correct me if I'm trying to write in Spanish, French or German.
User avatar
Leonard
Level 1
Level 1
Posts: 32
Joined: Sat Aug 12, 2017 5:25 am

Re: Afsluiten Linux "OPGELOST"

Post by Leonard »

Het probleem heeft zich de afgelopen dagen niet meer voorgedaan. Mogelijk is het opgelost door een update. Helaas kan ik dit niet controleren, zoals ik het probleem ook niet zelf kon initiëren.
Ik sluit daarmee dit onderwerp. Dank voor het meedenken.
Locked

Return to “Nederlands - Dutch”