(SOLVED) Terugvalmodus

Ondersteuningsforum voor Nederlandstalige gebruikers

Moderator: Moem

Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
Cellie
Level 3
Level 3
Posts: 111
Joined: Thu Aug 16, 2018 5:52 am

(SOLVED) Terugvalmodus

Post by Cellie »

Hallo,
Ik ben redelijk nieuw in Linux maar gezien mijn 1e ervaringen destijds met mint 14, heb ik de kennis (gebrekkig) weer snel opgepakt. (Ik ben een redelijk goede amateur in windows). Toch heb ik een installatie/opstartprobleem op mijn oude Acer Aspire 5100. Ik wil daar graag linux op draaien.
Gegevens laptop:
Acer Aspire 5100 (64-bit);
ATI Graphics Controller Model: Mobility Radeon Xpress 1100;
Extra geheugen-ingangen o.a. 3 usb-poorten, een SD-kaartslot en een CD/DVD speler/opname;
Memory:2 GB (opgewardeerd);
Harde schijf: 80 GB;
Wlan en Wifi werken.

De USB-poorten worden wel gezien, maar niet herkend of geïnstalleerd tijdens de installatie. Ik heb eerst Mint 19 cinnamon geïnstalleerd en later, na een zoektocht naar een oplossing Mint 18.3 Xfce.
In alle gevallen werken de usb-poorten niet na installatie en krijg ik een melding m.b.t. de terugvalmodus. Overigens wat betekend dat eigenlijk?
Ik heb conform de (Ubuntu) 10 regels het beheer bijgewerkt.
De laptop start nu wel op maar valt steeds terug in de reeds genoemde modus!
Wat betekend dit o.a. voor het verdere gebruik va de pc en wat moet ik ondernemen om de usb-poorten werkend te krijgen?

Alvast dank, Cellie.
Last edited by LockBot on Wed Dec 28, 2022 7:16 am, edited 2 times in total.
Reason: Topic automatically closed 6 months after creation. New replies are no longer allowed.
User avatar
Pjotr
Level 24
Level 24
Posts: 20072
Joined: Mon Mar 07, 2011 10:18 am
Location: The Netherlands (Holland) 🇳🇱
Contact:

Re: Terugvalmodus

Post by Pjotr »

Geef hier eens een volledig systeemoverzicht, op de volgende wijze:
https://sites.google.com/site/computertip/inxi
Tip: 10 things to do after installing Linux Mint 21.3 Virginia
Keep your Linux Mint healthy: Avoid these 10 fatal mistakes
Twitter: twitter.com/easylinuxtips
All in all, horse sense simply makes sense.
Cellie
Level 3
Level 3
Posts: 111
Joined: Thu Aug 16, 2018 5:52 am

Re: Terugvalmodus

Post by Cellie »

Pjotr wrote: Tue Aug 21, 2018 5:35 pm Geef hier eens een volledig systeemoverzicht, op de volgende wijze:
https://sites.google.com/site/computertip/inxi
Goede morgen Potr,
Alvast dank voor je steun!
Hierbij de gegevens:
/home/eboeklezer51/Bureaublad/Schermafdruk van 2018-08-22 10-48-35.png

home/eboeklezer51/Bureaublad/Schermafdruk van 2018-08-22 10-52-10.png
User avatar
Pjotr
Level 24
Level 24
Posts: 20072
Joined: Mon Mar 07, 2011 10:18 am
Location: The Netherlands (Holland) 🇳🇱
Contact:

Re: Terugvalmodus

Post by Pjotr »

Lees nog eens goed na in de webkoppeling die ik je gaf, hoe je zo'n overzicht moet posten. :)
Tip: 10 things to do after installing Linux Mint 21.3 Virginia
Keep your Linux Mint healthy: Avoid these 10 fatal mistakes
Twitter: twitter.com/easylinuxtips
All in all, horse sense simply makes sense.
Cellie
Level 3
Level 3
Posts: 111
Joined: Thu Aug 16, 2018 5:52 am

Re: Terugvalmodus

Post by Cellie »

Pjotr wrote: Wed Aug 22, 2018 5:15 am Lees nog eens goed na in de webkoppeling die ik je gaf, hoe je zo'n overzicht moet posten. :)
Ik heb 2 schermafdrukken,één van de systeemgegevens en een van de pakketbronnenlijst e.d. in de post gekopieerd. Mogelijk dat ik dat onjuist uitvoer?
Verder heb ik m.i. alles uitgevoerd zoals aangegeven in de 'Computertip: inxi - kom alles te weten over uw computer'.
User avatar
Pjotr
Level 24
Level 24
Posts: 20072
Joined: Mon Mar 07, 2011 10:18 am
Location: The Netherlands (Holland) 🇳🇱
Contact:

Re: Terugvalmodus

Post by Pjotr »

In mijn handleiding staat nergens dat je schermafdrukken moet posten. :wink:
Tip: 10 things to do after installing Linux Mint 21.3 Virginia
Keep your Linux Mint healthy: Avoid these 10 fatal mistakes
Twitter: twitter.com/easylinuxtips
All in all, horse sense simply makes sense.
Cellie
Level 3
Level 3
Posts: 111
Joined: Thu Aug 16, 2018 5:52 am

Re: Terugvalmodus

Post by Cellie »

Pjotr wrote: Wed Aug 22, 2018 5:15 am Lees nog eens goed na in de webkoppeling die ik je gaf, hoe je zo'n overzicht moet posten. :)
Pjotr wrote: Wed Aug 22, 2018 5:58 amEXPAND VIEW
Oke, ga ik nog een keer proberen om het geheel rectstreeks te kopiëren.

Code: Select all

eboeklezer51@eboeklezer51-Aspire-5100:~$ inxi -Fxz
System:    Host: eboeklezer51-Aspire-5100 Kernel: 4.15.0-32-generic x86_64 bits: 64 gcc: 7.3.0
           Desktop: Cinnamon 3.8.8 (Gtk 3.22.30-1ubuntu1) Distro: Linux Mint 19 Tara
Machine:   Device: laptop System: Acer product: Aspire 5100 v: V3.13 serial: N/A
           Mobo: Acer model: Navarro serial: N/A BIOS: Acer v: V3.13 date: 08/22/2008
CPU:       Single core AMD Turion 64 Mobile MK-36 (-UP-) arch: K8 rev.F+ cache: 512 KB
           flags: (lm nx sse sse2 sse3 svm) bmips: 3990 speed: 2000 MHz (max)
Graphics:  Card: Advanced Micro Devices [AMD/ATI] RS482M [Mobility Radeon Xpress 200] bus-ID: 01:05.0
           Display Server: x11 (X.Org 1.19.6 ) drivers: ati,radeon (unloaded: modesetting,fbdev,vesa)
           Resolution: 1280x800@59.98hz
           OpenGL: renderer: ATI RS480 version: 2.1 Mesa 18.0.5 Direct Render: Yes
Audio:     Card Advanced Micro Devices [AMD/ATI] IXP SB4x0 High Definition Audio Controller
           driver: snd_hda_intel bus-ID: 00:14.2
           Sound: Advanced Linux Sound Architecture v: k4.15.0-32-generic
Network:   Card-1: Realtek RTL-8100/8101L/8139 PCI Fast Ethernet Adapter
           driver: 8139too v: 0.9.28 port: a000 bus-ID: 06:01.0
           IF: enp6s1 state: down mac: <filter>
           Card-2: Qualcomm Atheros AR2413/AR2414 Wireless Network Adapter [AR5005G(S) 802.11bg]
           driver: ath5k bus-ID: 06:02.0
           IF: wlp6s2 state: up mac: <filter>
Drives:    HDD Total Size: 80.0GB (22.9% used)
           ID-1: /dev/sda model: HTS541080G9AT00 size: 80.0GB
Partition: ID-1: / size: 73G used: 18G (25%) fs: ext4 dev: /dev/sda1
RAID:      No RAID devices: /proc/mdstat, md_mod kernel module present
Sensors:   System Temperatures: cpu: 45.0C mobo: N/A
           Fan Speeds (in rpm): cpu: N/A
Info:      Processes: 169 Uptime: 1:44 Memory: 1146.8/1740.5MB Init: systemd runlevel: 5 Gcc sys: 7.3.0
           Client: Shell (bash 4.4.191) inxi: 2.3.56
Gelukt, arceren moest van onder naar boven, andersom werkt niet!?
Cellie
Level 3
Level 3
Posts: 111
Joined: Thu Aug 16, 2018 5:52 am

Re: Terugvalmodus

Post by Cellie »

Pjotr wrote: Wed Aug 22, 2018 5:58 am In mijn handleiding staat nergens dat je schermafdrukken moet posten.
Dan nog de overige gegevens:
:wink:
[/quote]eboeklezer51@eboeklezer51-Aspire-5100:~$ inxi -Sr
System: Host: eboeklezer51-Aspire-5100 Kernel: 4.15.0-32-generic x86_64 bits: 64 Desktop: Cinnamon 3.8.8
Distro: Linux Mint 19 Tara
Repos: Active apt sources in file: /etc/apt/sources.list.d/official-package-repositories.list
deb http://ftp.nluug.nl/os/Linux/distr/linuxmint/packages tara main upstream import backport
deb http://ftp.nluug.nl/os/Linux/distr/ubuntu bionic main restricted universe multiverse
deb http://ftp.nluug.nl/os/Linux/distr/ubuntu bionic-updates main restricted universe multiverse
deb http://ftp.nluug.nl/os/Linux/distr/ubuntu bionic-backports main restricted universe multiverse
deb http://security.ubuntu.com/ubuntu/ bionic-security main restricted universe multiverse
deb http://archive.canonical.com/ubuntu/ bionic partner
eboeklezer51@eboeklezer51-Aspire-5100:~$ inxi -Ax
Audio: Card Advanced Micro Devices [AMD/ATI] IXP SB4x0 High Definition Audio Controller
driver: snd_hda_intel bus-ID: 00:14.2
Sound: Advanced Linux Sound Architecture v: k4.15.0-32-generic
User avatar
Pjotr
Level 24
Level 24
Posts: 20072
Joined: Mon Mar 07, 2011 10:18 am
Location: The Netherlands (Holland) 🇳🇱
Contact:

Re: Terugvalmodus

Post by Pjotr »

Dat is beter. :)

Allereerst: voor die ouwe bak heb je de verkeerde versie van Mint 19 gekozen, namelijk het "vlaggeschip" met alle toeters en bellen. Ik raad aan om alsnog de lichtgewicht Xfce-editie te installeren:
http://ftp.tudelft.nl/linuxmint/stable/ ... bit-v2.iso

Schakel na installatie ook daarin de (paar) toeters en bellen uit:
https://sites.google.com/site/computert ... it-in-Xfce
(punt 5.3, rechterkolom)

En kijk dan eens welke problemen je nog over hebt.
Tip: 10 things to do after installing Linux Mint 21.3 Virginia
Keep your Linux Mint healthy: Avoid these 10 fatal mistakes
Twitter: twitter.com/easylinuxtips
All in all, horse sense simply makes sense.
Cellie
Level 3
Level 3
Posts: 111
Joined: Thu Aug 16, 2018 5:52 am

Re: Terugvalmodus

Post by Cellie »

Bedankt Pjotr voor je raadgeving. Ga ik uitvoeren. Ik kom in ieder geval terug 'op het net'.
Charles_NL

Re: Terugvalmodus

Post by Charles_NL »

Pjotr, ik had al hetzelfde vermoeden aangezien Cellie al sprak over een oude notebook. Wat min of meer bevestigd werd door het geringen geheugen van slechts 2Gb en een hele kleine HD van 80Gb.
Inderdaad maken best veel mensen de "fout" om gelijk te kiezen voor de meest uitgebreide desktopversie om vervolgens te merken dat ie niet lekker loopt. Ik denk dat die oude Acer erg traag zal zijn vanwege het geringe geheugen van slechts 2Gb. Zelfs met de lichtgewicht desktopversie Xfce.
Cellie
Level 3
Level 3
Posts: 111
Joined: Thu Aug 16, 2018 5:52 am

Re: Terugvalmodus

Post by Cellie »

Pjotr wrote: Wed Aug 22, 2018 6:15 am Dat is beter. :)

Allereerst: voor die ouwe bak heb je de verkeerde versie van Mint 19 gekozen, namelijk het "vlaggeschip" met alle toeters en bellen. Ik raad aan om alsnog de lichtgewicht Xfce-editie te installeren:
http://ftp.tudelft.nl/linuxmint/stable/ ... bit-v2.iso

Schakel na installatie ook daarin de (paar) toeters en bellen uit:
https://sites.google.com/site/computert ... it-in-Xfce
(punt 5.3, rechterkolom)

En kijk dan eens welke problemen je nog over hebt.
Ik heb mint 19 Xfce draaien ZONDER terugval...! Alle van toepassing zijnde verbeteringen m.b.t. snelheid/versnellen van het systeem heb ik uitgevoerd.
De usb-poorten (met of zonder geplaatste stick) worden niet weer gegeven in de bestandbeheerder -> Home.
Overigens enkele opmerkingen mijnerzijds:
Thuis gebruik ik een desktop voor normaal dagelijks gebruik (Windows 10 / Mint 19 Cinnamon). Voor één programma moet ik 1 maal per week W 10 opstarten, graag een oplossing)
Deze laptop (oude bak uit 2008, gekregen van een vriend), gebruik ik voor onze tochtjes/vakantie voor lezen, email, e.d. Het hoeft dus niet snel te werken maar, voor mij, acceptabel snelheid.
Verder vind ik het leuk om te werken met IT-uitdagingen (repareren, uitproberen, demonteren enz.) Hobby?

Tot zover, ook voor Charles_NL.
User avatar
Pjotr
Level 24
Level 24
Posts: 20072
Joined: Mon Mar 07, 2011 10:18 am
Location: The Netherlands (Holland) 🇳🇱
Contact:

Re: Terugvalmodus

Post by Pjotr »

Mooi zo! Zonder apparaat erin gestoken, zul je een USB-poort ook niet zien. Maar met bijvoorbeeld een USB-geheugenstaafje erin gestoken, zou dat staafje meteen zichtbaar moeten zijn in je bestandbeheerder.

Kijk je BIOS-instellingen voor USB eens na? Is "legacy USB" ingeschakeld?

Voor die Windows 10 zal ik je even een PM sturen.
Tip: 10 things to do after installing Linux Mint 21.3 Virginia
Keep your Linux Mint healthy: Avoid these 10 fatal mistakes
Twitter: twitter.com/easylinuxtips
All in all, horse sense simply makes sense.
Cellie
Level 3
Level 3
Posts: 111
Joined: Thu Aug 16, 2018 5:52 am

Re: Terugvalmodus

Post by Cellie »

Pjotr wrote: Thu Aug 23, 2018 6:05 am Mooi zo! Zonder apparaat erin gestoken, zul je een USB-poort ook niet zien. Maar met bijvoorbeeld een USB-geheugenstaafje erin gestoken, zou dat staafje meteen zichtbaar moeten zijn in je bestandbeheerder.

Kijk je BIOS-instellingen voor USB eens na? Is "legacy USB" ingeschakeld?

Voor die Windows 10 zal ik je even een PM sturen.
Ik heb 2 van de 3 USB-poorten voorzien van een USB-geheugenstaafje, echter geen verschil: onzichtbaar.
In de bios zie ik in het veld "Boot" o.a. staan:
5: USB HDD:
6: USB CDROM:
7: USB FDD:
8: USB KEY:
echter geen tekst of mogelijkheid om "legacy USB" in te schakelen.

V.w.b. PM neem ik aan dat je bedoeld Persoonlijk memo. Waar vind ik dat terug?
User avatar
Pjotr
Level 24
Level 24
Posts: 20072
Joined: Mon Mar 07, 2011 10:18 am
Location: The Netherlands (Holland) 🇳🇱
Contact:

Re: Terugvalmodus

Post by Pjotr »

USB: niet de opstartvolgorde, maar de instellingen voor de USB-controllers in het BIOS.

PM: klik op "Private messages" rechtsboven naast je forumnaam.
Tip: 10 things to do after installing Linux Mint 21.3 Virginia
Keep your Linux Mint healthy: Avoid these 10 fatal mistakes
Twitter: twitter.com/easylinuxtips
All in all, horse sense simply makes sense.
Cellie
Level 3
Level 3
Posts: 111
Joined: Thu Aug 16, 2018 5:52 am

Re: Terugvalmodus

Post by Cellie »

Pjotr wrote: Thu Aug 23, 2018 8:40 am USB: niet de opstartvolgorde, maar de instellingen voor de USB-controllers in het BIOS.

PM: klik op "Private messages" rechtsboven naast je forumnaam.
Dank je voor de Windows-verwijzing.
Ik begrijp ook wel dat het de opstartvolgorde betreft maar verder vind ik niets over instellingen voor de USB-controllers (via: laptop starten -> F2)
Charles_NL

Re: Terugvalmodus

Post by Charles_NL »

Omdat ik het ook wel eens wilde weten heb ik mijn oude laptop weer uit de kast getrokken. Is ook uit 2008 :D
Inderdaad kan ik in het bios evenmin die instelling "legacy USB" vinden, die is er bij mij dus ook niet.
Maar mijn externe HDD werkt probleemloos met deze oude notebook en komt gewoon op het bureaublad met een eigen icoontje. En in het bestandssysteem is die HDD ook terug te vinden. Ditzelfde eveneens met mijn mobiel.
Cellie
Level 3
Level 3
Posts: 111
Joined: Thu Aug 16, 2018 5:52 am

Re: Terugvalmodus

Post by Cellie »

Charles_NL wrote: Thu Aug 23, 2018 10:29 am Omdat ik het ook wel eens wilde weten heb ik mijn oude laptop weer uit de kast getrokken. Is ook uit 2008 :D
Inderdaad kan ik in het bios evenmin die instelling "legacy USB" vinden, die is er bij mij dus ook niet.
Maar mijn externe HDD werkt probleemloos met deze oude notebook en komt gewoon op het bureaublad met een eigen icoontje. En in het bestandssysteem is die HDD ook terug te vinden. Ditzelfde eveneens met mijn mobiel.
Hallo Charles_NL,
Ik heb 3 usb-poorten, een SD-kaartslot ter beschikking. Met een geplaatste SD-kaart, 2 USB staafjes (de 3e past niet omdat het te breed is m.a.w. de sloten staan te kort op elkaar) vind ik geen enkele poort terug op de laptop. Ra, ra politiepetje!
Nu nog een oplossing...
User avatar
Pjotr
Level 24
Level 24
Posts: 20072
Joined: Mon Mar 07, 2011 10:18 am
Location: The Netherlands (Holland) 🇳🇱
Contact:

Re: Terugvalmodus

Post by Pjotr »

Vreemd.... Tja, het zou ook nog kunnen dat de USB-controller(s) gewoon kapot zijn. Komt meer voor bij ouwe bakken, dat de elco's bol zijn gaan staan bijvoorbeeld.

Als je de kast openschroeft is zoiets goed te zien. Ik heb 't ook een keer gehad bij een moederbord met raadselachtige storingen: zowat de helft van de elco's stond (min of meer) bol. :mrgreen:
Tip: 10 things to do after installing Linux Mint 21.3 Virginia
Keep your Linux Mint healthy: Avoid these 10 fatal mistakes
Twitter: twitter.com/easylinuxtips
All in all, horse sense simply makes sense.
Cellie
Level 3
Level 3
Posts: 111
Joined: Thu Aug 16, 2018 5:52 am

Re: Terugvalmodus

Post by Cellie »

Pjotr wrote: Thu Aug 23, 2018 11:33 am Vreemd.... Tja, het zou ook nog kunnen dat de USB-controller(s) gewoon kapot zijn. Komt meer voor bij ouwe bakken, dat de elco's bol zijn gaan staan bijvoorbeeld.

Als je de kast openschroeft is zoiets goed te zien. Ik heb 't ook een keer gehad bij een moederbord met raadselachtige storingen: zowat de helft van de elco's stond (min of meer) bol. :mrgreen:
Kan ik even naar gaan kijken. Maar ook de SD-poort geeft geen sjoeger...?
Locked

Return to “Nederlands - Dutch”