Welke linux versie naast win 10 op oudere machine. (opgelost)

Ondersteuningsforum voor Nederlandstalige gebruikers

Moderator: Moem

Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
Locked
lin4you

Welke linux versie naast win 10 op oudere machine. (opgelost)

Post by lin4you »

Ik wil op deze oudere pc naast win 10 een dual maken met een linux versie, alleen weet niet of ik met win ook een zgn systeem specificatie zichtbaar kan maken in dit forum. Via meerdere live media heb ik wel gezien dat ik twijfel tussen mint, lmde en manjaro. Hulp in deze wordt erg gewaardeerd.
Edit: ik heb hier al wel de specs van de desktop pc:
Besturingssysteem
Windows 10 Pro 64-bit
Processor
Intel Core i5 3350P @ 3.10GHz 40 °C
Ivy Bridge 22nm Technologie
RAM
8,00GB Dual-Kanaal DDR3 @ 665MHz (9-9-9-24)
Moederbord
ASUSTeK COMPUTER INC. H61M-K (LGA1155) 34 °C
Grafisch
2230 (1680x1050@60Hz)
512MBNVIDIA GeForce 210 (Onbekend) 56 °C
Opslag
465GB TOSHIBA DT01ACA050 (SATA ) 35 °C
596GB SAMSUNG HD642JJ (SATA ) 29 °C
Optische schijven
TSSTcorp CDDVDW SH-S223F
Geluid
Realtek High Definition Audio
Last edited by LockBot on Wed Dec 28, 2022 7:16 am, edited 2 times in total.
Reason: Topic automatically closed 6 months after creation. New replies are no longer allowed.
User avatar
Hendrick
Level 3
Level 3
Posts: 174
Joined: Sun Feb 16, 2014 4:01 pm
Location: Amsterdam

Re: Welke linux versie naast win 10 op oudere machine.

Post by Hendrick »

Ik heb ooit een aantal lichte versies bekeken zoals Xubuntu en Lubuntu, maar kwam altijd
weer terug bij Mint. Deze vind ik toch het meest compleet en zeer stabiel.
Als jouw systeem krachtig genoeg is om Windows-10 te draaien, dan kun je zonder meer
Linux Mint installeren. Zelf heb ik versie 17.3 met Xfce, maar ondertussen is men al verder.
Misschien prettig om te weten dat vanaf versie 17 alle Mint-releases Long Term Support (LTS)
zijn.

Groeten,

Hendrick
Mint Xfce - Mint Cinnamon - Win11 Pro
User avatar
Swake
Level 2
Level 2
Posts: 72
Joined: Sun Aug 19, 2018 6:12 am
Location: Belgium
Contact:

Re: Welke linux versie naast win 10 op oudere machine.

Post by Swake »

Ik zou dat idee maar uit mijn hoofd zetten ! Windows 10 is helemaal anders dan zijn voorgangers .
Bij elke zesmaandelijkse windows 10 creators update word de harde schijf geherpationeerd en Windows 10 opnieuw geïnstalleerd . Hierbij word je Linux installatie ook verwijdert , die je dan ook opnieuw moet installeren .
PC1 : Ubuntu 20.04
PC2 :Multiboot : Windows 10 , linux mint 20.3 , Ubuntu 22.04, Debian 11
User avatar
Hendrick
Level 3
Level 3
Posts: 174
Joined: Sun Feb 16, 2014 4:01 pm
Location: Amsterdam

Re: Welke linux versie naast win 10 op oudere machine.

Post by Hendrick »

@Swake

Er zijn zat mensen (waaronder ikzelf) die deze configuratie al jaren naar volle tevredenheid gebruiken.
Je moet alleen zorgen dat je eerst Windows installeert en dan pas Linux. Maar ik begrijp uit zijn verhaal
dat hij al Windows heeft. Hij kan dan gewoon een Linux-partitie aanmaken + een swap-partitie en dan
Mint achter Windows installeren. Werkt prima, ook na enorme updates van Windows-10. Windows zit wel
eens te rommelen met partities, maar dat zijn dan de eigen partities. Nog nooit is er bij mij iets met de
Linux-partitie gebeurd en ik draai al zo'n jaar of vijf op deze manier...

Groeten,

Hendrick
Mint Xfce - Mint Cinnamon - Win11 Pro
User avatar
Pjotr
Level 23
Level 23
Posts: 19885
Joined: Mon Mar 07, 2011 10:18 am
Location: The Netherlands (Holland) 🇳🇱
Contact:

Re: Welke linux versie naast win 10 op oudere machine.

Post by Pjotr »

Nou, het komt wel eens voor dat Windows "stiekem", tijdens het bijwerken, z'n eigen opstartlader over Grub installeert. Waardoor je dus Grub moet herinstalleren om weer bij je Linux te kunnen.... Met Windows in een virtuele machine heb je dat probleem niet.
Tip: 10 things to do after installing Linux Mint 21.3 Virginia
Keep your Linux Mint healthy: Avoid these 10 fatal mistakes
Twitter: twitter.com/easylinuxtips
All in all, horse sense simply makes sense.
User avatar
Hendrick
Level 3
Level 3
Posts: 174
Joined: Sun Feb 16, 2014 4:01 pm
Location: Amsterdam

Re: Welke linux versie naast win 10 op oudere machine.

Post by Hendrick »

@Pjotr

Volgens mij heeft forumlid lin4you een UEFI-systeem. Windows heeft inderdaad de gewoonte om af en toe de file bootmgfw te
overschrijven in de EFI-bootpartitie, simpelweg om er zeker van te zijn dat het systeem zal opstarten. Dat is niks nieuws en dat
doet Windows al jaren. Zelf onderbreek ik altijd het booten via ESC en kan dan kiezen uit Mint (dit wordt Ubuntu genoemd) of
Windows. Als ik kies voor Ubuntu verschijnt keurig Grub en kan ik eventueel via Grub zelfs ook nog Windows starten. De files van
Grub zitten ook in de EFI-partitie, maar in een andere folder en worden beslist niet overschreven door Windows.

Groeten,

Hendrick
Mint Xfce - Mint Cinnamon - Win11 Pro
User avatar
Swake
Level 2
Level 2
Posts: 72
Joined: Sun Aug 19, 2018 6:12 am
Location: Belgium
Contact:

Re: Welke linux versie naast win 10 op oudere machine.

Post by Swake »

Windows 10 zit zo in elkaar .
Een kleine verborgen partitie gereserveerd voor Microsoft
Een kleine partitie met de opstartbestanden
Een kleine partitie met de herstelbestanden , Windows 10 herstelt zichzelf .
Een recovery partitie
Een C: partitie waar zich de programma's en persoonlijke bestanden bevinden.
Je sluit windows af en de PC gaat in slaapstand en word niet uitgeschakeld zoals velen denken .
Is die tweejaarlijkse creators update er , maakt Microsoft dankzij die kleine verborgen partitie je computer wakker en gaat aan het werk .
En dan zet jij je computer aan en hop windows 10 start onmiddelijk op en is de partitie waarop je linux stond geïnstalleerd verdwenen .
PC1 : Ubuntu 20.04
PC2 :Multiboot : Windows 10 , linux mint 20.3 , Ubuntu 22.04, Debian 11
User avatar
Hendrick
Level 3
Level 3
Posts: 174
Joined: Sun Feb 16, 2014 4:01 pm
Location: Amsterdam

Re: Welke linux versie naast win 10 op oudere machine.

Post by Hendrick »

De enige reden dat ik nog Windows heb, is dat ik geen goede vervanging kan vinden voor Macrium Reflect.
De tweede reden is Paint Shop Pro, maar daar kan eventueel GIMP voor gebruikt worden, alhoewel ik dat
toch niet helemaal hetzelfde vind. Maar dat is wellicht een kwestie van gewenning op wat langere termijn.

Groeten,

Hendrick / Amsterdam
Mint Xfce - Mint Cinnamon - Win11 Pro
lin4you

Re: Welke linux versie naast win 10 op oudere machine.

Post by lin4you »

Wat Pjotr schrijft is misschien ook zo gek nog niet, een linux met win10 in VM. Welk programma kan dan in linux hetzelfde als vm workstation in win?
En ik begrijp dat mijn configuratie nog helemaal nog niet zo dermate oud is, dat er bv geen cinnamon op zou kunnen. Maar wat vinden de kenners dan van Manjaro als distro? En er zijn idd enige software programma's waarvoor ik zelf notabene xp nodig heb, nml cd labeler pro, een prog om cd hoesjes perfect te kunnen printen. Maar dit is iets off topic.
User avatar
Swake
Level 2
Level 2
Posts: 72
Joined: Sun Aug 19, 2018 6:12 am
Location: Belgium
Contact:

Re: Welke linux versie naast win 10 op oudere machine.

Post by Swake »

Ik ga me eerder zorgen maken .
Hoe lang ga ik windows 10 nog op mijn oude computer kunnen gebruiken ?
Ik draai op mij PC met dual core processor , nog zorgeloos Linux Mint Cinnamon 18.3 . Die werkt nog sneller dan mijn Windows 7 computer wat mijn allerlaatste windows is die ik nog ga gebruiken . Als hiervan de ondersteuning stopt in 2020 is windows voor mij voltooid verleden tijd !
PC1 : Ubuntu 20.04
PC2 :Multiboot : Windows 10 , linux mint 20.3 , Ubuntu 22.04, Debian 11
lin4you

Re: Welke linux versie naast win 10 op oudere machine.

Post by lin4you »

Ja, dat wist ik wel. Maar heeft iemand het al eens serieus beter bekeken of is mint, the place to be?
User avatar
Moem
Level 22
Level 22
Posts: 16226
Joined: Tue Nov 17, 2015 9:14 am
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Welke linux versie naast win 10 op oudere machine.

Post by Moem »

Dat is heel erg een kwestie van persoonlijke voorkeur en smaak. Ik denk dat Manjaro ook een prima distro is, maar ik ben gewend aan en tevreden met Mint.
Mint legt de nadruk op stabiliteit, niet op snelle vernieuwing; Manjaro is wat meer bij de tijd. Het gaat erom waar je zelf de prioriteit legt.
Image

If your issue is solved, kindly indicate that by editing the first post in the topic, and adding [SOLVED] to the title. Thanks!
User avatar
Pjotr
Level 23
Level 23
Posts: 19885
Joined: Mon Mar 07, 2011 10:18 am
Location: The Netherlands (Holland) 🇳🇱
Contact:

Re: Welke linux versie naast win 10 op oudere machine.

Post by Pjotr »

lin4you wrote: Fri Aug 31, 2018 11:36 am Wat Pjotr schrijft is misschien ook zo gek nog niet, een linux met win10 in VM. Welk programma kan dan in linux hetzelfde als vm workstation in win?
Virtualbox.
Maar wat vinden de kenners dan van Manjaro als distro?
Op de Manjaro-webstek staat: "A ‘rolling release’ development model" :shock:

Neuh, dank u. Geef mij maar de stabiliteit en betrouwbaarheid van een vastgezette distro als Mint.
Tip: 10 things to do after installing Linux Mint 21.3 Virginia
Keep your Linux Mint healthy: Avoid these 10 fatal mistakes
Twitter: twitter.com/easylinuxtips
All in all, horse sense simply makes sense.
User avatar
Hendrick
Level 3
Level 3
Posts: 174
Joined: Sun Feb 16, 2014 4:01 pm
Location: Amsterdam

Re: Welke linux versie naast win 10 op oudere machine.

Post by Hendrick »

"op de Manjaro-webstek staat: "A ‘rolling release’ development model"

Daar heb ik ook mijn bedenkingen bij, tenzij er ook een roll-back functie aanwezig is.
Ik maak al dagelijks een backup en zou dat zeker niet veranderen. Opnieuw installeren
van het OS is een beetje onnozel en typisch een Windows-oplossing.

Groeten,

Hendrick
Mint Xfce - Mint Cinnamon - Win11 Pro
User avatar
Pjotr
Level 23
Level 23
Posts: 19885
Joined: Mon Mar 07, 2011 10:18 am
Location: The Netherlands (Holland) 🇳🇱
Contact:

Re: Welke linux versie naast win 10 op oudere machine.

Post by Pjotr »

Hendrick wrote: Fri Aug 31, 2018 3:18 pm "op de Manjaro-webstek staat: "A ‘rolling release’ development model"

Daar heb ik ook mijn bedenkingen bij, tenzij er ook een roll-back functie aanwezig is.
Ik maak al dagelijks een backup en zou dat zeker niet veranderen. Opnieuw installeren
van het OS is een beetje onnozel en typisch een Windows-oplossing.

Groeten,

Hendrick
Tja, ik vind dat rollende gedoe zo zinloos....

Alleen maar om die ene keer per vijf jaar dat je een nieuwe Mint moet installeren, te voorkomen? Een paar uur werk. Eens in de vijf jaar. Waar praten we over?

Of gaat het om het hebben van de nieuwste versies van alle toepassingen? Waartoe, als je alles ook gewoon af kunt met de oudere versies (die gewoon veiligheidsreparaties krijgen)?

En dat alles ook nog eens tegen de prijs van een merkbare afname van stabiliteit en betrouwbaarheid. Tjongejonge. :shock:
Tip: 10 things to do after installing Linux Mint 21.3 Virginia
Keep your Linux Mint healthy: Avoid these 10 fatal mistakes
Twitter: twitter.com/easylinuxtips
All in all, horse sense simply makes sense.
lin4you

Re: Welke linux versie naast win 10 op oudere machine.

Post by lin4you »

Allemaal waar inderdaad. Ik denk erover om Mint als hoofd o.s. te installeren met win xp en/of 10 in virtualbox.
Nu de truuk, kan ik met mijn huidige config cinnamon aan of val ik terug naar mate of zelfs xfce?
User avatar
Pjotr
Level 23
Level 23
Posts: 19885
Joined: Mon Mar 07, 2011 10:18 am
Location: The Netherlands (Holland) 🇳🇱
Contact:

Re: Welke linux versie naast win 10 op oudere machine.

Post by Pjotr »

lin4you wrote: Fri Aug 31, 2018 3:59 pm Allemaal waar inderdaad. Ik denk erover om Mint als hoofd o.s. te installeren met win xp en/of 10 in virtualbox.
Nu de truuk, kan ik met mijn huidige config cinnamon aan of val ik terug naar mate of zelfs xfce?
Cinnamon zou geen probleem moeten zijn. :)

Ik zou wel de visuele effecten uitschakelen:
https://sites.google.com/site/computert ... n-Cinnamon
(punt 5.1, rechterkolom)
Tip: 10 things to do after installing Linux Mint 21.3 Virginia
Keep your Linux Mint healthy: Avoid these 10 fatal mistakes
Twitter: twitter.com/easylinuxtips
All in all, horse sense simply makes sense.
lin4you

Re: Welke linux versie naast win 10 op oudere machine.

Post by lin4you »

Respect om je vraag om een slotje (gele kaart ofzo?) maar ik heb al het één en ander in vm uitgeprobeerd en vind, mede door, dit uitgebreide forum mint een uitstekende keuze voor mij.
User avatar
Moem
Level 22
Level 22
Posts: 16226
Joined: Tue Nov 17, 2015 9:14 am
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Welke linux versie naast win 10 op oudere machine.

Post by Moem »

Welke versie van Mint, of zelfs welke andere distro... dat blijft een kwestie van smaak. XFCE en Mate zijn prima desktop environments, en echt niet minder dan Cinnamon. Wel lichter en net een beetje anders.
Voor wie wil weten wat voor haar/hem de beste keuze is, is uitproberen de beste optie. We hebben tenslotte allemaal andere voorkeuren.
Image

If your issue is solved, kindly indicate that by editing the first post in the topic, and adding [SOLVED] to the title. Thanks!
Locked

Return to “Nederlands - Dutch”