Harde schijf (intern) aansluiten opgelost

Ondersteuningsforum voor Nederlandstalige gebruikers

Moderator: Moem

Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
Locked
draak1955

Harde schijf (intern) aansluiten opgelost

Post by draak1955 »

Hallo geachte LM gebruikers, me vraag is: Ik sluit een extra S-Ata harde schijf in me systeem (intern) aan. Hoe zorg ik dat me systeem LM 19.0 dit begrijpt en vind. Opvolgend is: Me huidige (interne schijf is 1 terrabyte hierop is LM 19.0 geinstalleerd) Tot hoeveel Giga/Terrabyts kan ik gaan!!
Vriendelijke groet draak1955
Last edited by LockBot on Wed Dec 28, 2022 7:16 am, edited 2 times in total.
Reason: Topic automatically closed 6 months after creation. New replies are no longer allowed.
User avatar
xenopeek
Level 25
Level 25
Posts: 29459
Joined: Wed Jul 06, 2011 3:58 am

Re: Harde schijf (intern) aansluiten

Post by xenopeek »

Aannemend dat je ext4 als bestandssysteem neemt kan je tot 1 EiB groot gaan; dat is ongeveer een miljoen TiB. Aangeraden wordt echter om per bestandssysteem (d.w.z., per partitie op een harde schijf) maximaal 16 TiB groot te gaan. Als je groter gaat dan wordt de blok omvang groter waardoor kleine bestanden heel veel meer ruimte in beslag nemen (omdat een bestand altijd hele blokken gebruikt om in opgeslagen te worden). Gezien groter dan 16 TiB harde schijven niet in de winkel liggen is dat een theoretisch probleem :)

Qua hoe zorg je dat LM 19.0 er iets mee kan, daarvoor kan je het programma GParted gebruiken. Installeer het als het nog niet in je menu staat. In GParted kan je voor de nieuwe schijf een partitie tabel aanmaken en vervolgens een nieuwe partitie die je dan als ext4 formatteert. Je moet vervolgens ergens een directory aanmaken waar je de inhoud van deze partitie voortaan ziet. Dat kan bijvoorbeeld /tweede_schijf zijn of /home/draak1955/Opslag. Waar jij denkt dat het handig is waar jij het voor gaat gebruiken. Met het programma Disks (in je menu) kan je instellen dat deze partitie daar "gemount" moet worden. Dat kan je ook handmatig doen door een regeltje toe te voegen aan het bestand /etc/fstab.
Image
draak1955

Re: Harde schijf (intern) aansluiten

Post by draak1955 »

Hallo xenopeek, nee is maar 500GB schijfje. Wat ik begrijp is Gpart gebruiken maar de inhoud is van 500GB (300GB vol met oude muziek). Ik heb Gparted gedownload via programmabeheer. Dan zou die me oude muziekjes wissen denk ik. Is er nog een andere manier. gr.draak1955
User avatar
xenopeek
Level 25
Level 25
Posts: 29459
Joined: Wed Jul 06, 2011 3:58 am

Re: Harde schijf (intern) aansluiten

Post by xenopeek »

Bedoel je dat op de nieuwe harde schijf al bestanden staan? Ik las "nieuw" als nog in verpakking :)
Image
draak1955

Re: Harde schijf (intern) aansluiten

Post by draak1955 »

Hallo xenopeek, dank je wel voor je reactie, is een s-ata HD uit me oude MS windows 7. Als ik aansluitkabel 7P Sata kabel bevestig aan de HD ziet het systeem dit als afkoppelbare data disc, de 500GB word dan geaccepteerd. Ik kan me muziekjes laten staan, dan ben ik blij. Dank je wel voor je reactie xenopeek gr.draak1955
Locked

Return to “Nederlands - Dutch”