geen file of directory opgelost

Ondersteuningsforum voor Nederlandstalige gebruikers

Moderator: Moem

Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
Locked
draak1955

geen file of directory opgelost

Post by draak1955 »

Hallo LM gebruikers (even op voorhand ik wil niet zo zeuren maar ik vraag me af traagheid) ;) vandaar.
Local timer interrupts, PAM unable to dlopen(pam_kwallet.so): /lib/security/pam_kwallet.so: cannot open shared object file: No such file or directory.
Dit kwam ik op de groep tegen: Zou dit me systeem helpen. viewtopic.php?t=214513
of zijn de code's veranderd. Wat ik snap is dit een deel van de beveiliging, welke is me niet bekend want het ontbreekt me aan ervaring. Het schijnt ook dat dit veel voorkomend is.
(bijlage: interrupsie)
Interrupsie.odt
Last edited by LockBot on Wed Dec 28, 2022 7:16 am, edited 2 times in total.
Reason: Topic automatically closed 6 months after creation. New replies are no longer allowed.
User avatar
xenopeek
Level 25
Level 25
Posts: 29507
Joined: Wed Jul 06, 2011 3:58 am

Re: geen file of directory

Post by xenopeek »

Ontbreken van pam_kwallet.so heeft niets te maken met hoog aantal local timer interrupts. Beiden zaken die je aanstipt zijn normaal en onschadelijk.

Grof samengevat is Linux-PAM (pluggable authentication modules) een modulair systeem dat zit tussen applicaties waar een gebruiker op moet inloggen om ze te kunnen gebruiken en de applicaties welke de inlog afhandelen. Zo hoeft niet elke applicatie het wiel opnieuw uit te vinden maar kan standaard inlogmodules gebruiken en de systeembeheerder kan instellen welke inlogmodules beschikbaar zijn. Denk aan inloggen met gebruikersnaam & wachtwoord, LDAP, FIDO middels Yubico USB sleutel, TOTP middels Google Authenticator en meer. Er zijn standaard een aantal modules als optioneel ingesteld maar niet geïnstalleerd. Zoals KWallet in jouw melding. Het is enkel een melding dat de optionele module niet gevonden is, conform verwachting in dit geval.

Voor de local timer interrupts, het is normaal dat deze hoog zijn en wordt in processors gebruikt om per rekenkern vele tientallen keren per second te plannen welke taak de rekenkern met bezig gaat. De local timer interrupts tellers lopen dus snel op terwijl je de computer aan hebt.
Image
draak1955

Re: geen file of directory

Post by draak1955 »

Hallo Xenopeek, dank je wel voor je uiteenzetting. #16 wat weer ergens onderdeel beveiliging Kernel. (zie Interrupsie.odt). Maar ik ben blij dat ik dan geen problemen heb als USER maar meer in het verlengde ligt. Ik begrijp het nu wel wat beter, dank je wel Xenopeek groetjes draak1955
Locked

Return to “Nederlands - Dutch”