Mount probleem (opgelost)

Ondersteuningsforum voor Nederlandstalige gebruikers

Moderator: Moem

Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
Locked
Vriendje
Level 1
Level 1
Posts: 9
Joined: Wed Oct 17, 2018 2:29 am

Mount probleem (opgelost)

Post by Vriendje »

Na de zoveelste ergernis met Windows 10 ben ik sinds een paar dagen over op Linux mint.
Het enige wat me nog weerhield was Adobe Lightroom waar ik meer dan 15.000 foto's in heb zitten (bewerkt). Maar was Windows zo zat, dat ik deze er helemaal afgegooid heb.
Nu MOET ik opzoek naar een alternatief voor Lightroom :D (misschien Aftershot 3 pro)
Maar dat is het probleem niet.

Ergens ver in het verleden heb ik Unix trainingen gehad, dus ik begrijp nog wel een groot deel, ook al kom ik nu heel veel "Oh ja's" tegen :)

Probleem is het werkend krijgen van een goede share.
Ik heb een Synology DS715 en een laptop met Linux mint 19
Ik wil een back-up maken met rsync of freefilesync van mijn Linux Home naar de home van de server (smb). Maakt verder niet zoveel uit wat ik gebruik.

Ik heb het volgende geprobeerd (gisteren een paar uur aan het stoeien geweest).
in Linux heb ik een mount gemaakt /mnt/NASDS715. Deze gemaakt onder het root account als ik me goed herinner stond er rwx rx rx
Deze ge-mount met mount -t cifs -o user=username //NASDS715/home/user/Linuxsync Ook geprobeerd met mount -t cifs -rwo user=username //NASDS715/home/user/Linuxsync.

Nu werkt dit. als ik in de dir NASDS715 ga, zie ik de bestanden staan van de server.
Alleen krijg ik met geen mogelijkheid schrijfrechten?? Ik heb het ownership al aangepast van de mount, rechten erbij zetten lukte niet. Op de Synology staat ook alles open. Probeer ik daar een bestand in te zetten, dan krijg ik de melding, dat ik geen permissie heb om daar iets neer te zetten??
Cifs is dan toch de juiste term die ik moet gebruiken gezien dit met SMB te maken heeft? Ik denk dat ik een heel eind ben, maar hier ben ik de weg even kwijt geraakt.
Met het tooltje NEMO kan ik de zelfde verbinding maken naar de Synology en dan kan ik met bijvoorbeeld Doubble commander de bestanden overzetten. dit ook met het zelfde account.

Als ik nu als gebruiker probeer te syncen, dan zie ik dit naar voren komen:
Als root gaat dit wel prima. Het is dus een rechten probleem, maar waar en hoe moet ik nu wat aanpassen?
Zet ik sudo voor rsync, dan gaat het wel goed, maar dat zou volgens mij normaal niet hoeven.


/mnt/NASDS715/test$ rsync -av /etc /mnt/NASDS715/test/
sending incremental file list
rsync: recv_generator: mkdir "/mnt/NASDS715/test/etc" failed: Permission denied (13)
*** Skipping any contents from this failed directory ***
etc/
rsync: opendir "/etc/cups/ssl" failed: Permission denied (13)
rsync: opendir "/etc/polkit-1/localauthority" failed: Permission denied (13)
rsync: opendir "/etc/ssl/private" failed: Permission denied (13)

sent 107,349 bytes received 552 bytes 215,802.00 bytes/sec
total size is 7,670,509 speedup is 71.09
rsync error: some files/attrs were not transferred (see previous errors) (code 23) at main.c(1196) [sender=3.1.2]


Moet er nog iets geïnstalleerd worden wat niet standaard in de Linux zit om het te laten werken?

Alvast bedankt.
Last edited by LockBot on Wed Dec 28, 2022 7:16 am, edited 2 times in total.
Reason: Topic automatically closed 6 months after creation. New replies are no longer allowed.
User avatar
xenopeek
Level 25
Level 25
Posts: 29597
Joined: Wed Jul 06, 2011 3:58 am

Re: Mount probleem (Aanvulling)

Post by xenopeek »

Je kan proberen om de optie uid=vriedje toe te voegen (vervang vriendje door je gebruikersnaam op Linux Mint). Zoiets herinner ik mij van koppelen aan Windows bestandssystemen, dat je moet aangeven welke lokale (Linux) gebruikersaccount de eigenaar wordt en dat het anders root is.
Vriendje wrote: Wed Oct 17, 2018 4:57 amNu MOET ik opzoek naar een alternatief voor Lightroom :D (misschien Aftershot 3 pro)
Geen fotograaf maar darktable https://www.darktable.org/ en RawTherapee http://www.rawtherapee.com/ worden vaak ook als optie genoemd. Beiden zijn te installeren via Software Manager op Linux Mint.
Image
Vriendje
Level 1
Level 1
Posts: 9
Joined: Wed Oct 17, 2018 2:29 am

Re: Mount probleem (Aanvulling)

Post by Vriendje »

Dank voor je reactie Xenopeek.

Ik zal vanavond kijken of ik met mounten dit toe kan voegen. Kijken wat dan het effect is.

Betreft de alternatieven: Klopt, worden vaak genoemd, maar ik heb ze beide geprobeerd (een tijdje), maar bieden niet wat ik zoek. Maar geeft niet we zoeken gewoon verder.
Dank voor het meedenken.
Last edited by Vriendje on Thu Oct 18, 2018 6:05 am, edited 1 time in total.
User avatar
xenopeek
Level 25
Level 25
Posts: 29597
Joined: Wed Jul 06, 2011 3:58 am

Re: Mount probleem (Aanvulling)

Post by xenopeek »

-o user=username vervangen door -o user=username,uid=vriendje denk ik.
Image
Vriendje
Level 1
Level 1
Posts: 9
Joined: Wed Oct 17, 2018 2:29 am

Re: Mount probleem (Aanvulling)

Post by Vriendje »

Dank, we gaan vanavond even kijken.
Vriendje
Level 1
Level 1
Posts: 9
Joined: Wed Oct 17, 2018 2:29 am

Re: Mount probleem (Aanvulling)

Post by Vriendje »

Helemaal goed!
Dit was i.d.d. de oplossing!

Neem vanavond maar een biertje, die heb je verdient! :D

Thanx
Locked

Return to “Nederlands - Dutch”