Equivalent van .bat ?

Ondersteuningsforum voor Nederlandstalige gebruikers

Moderator: Moem

Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
Locked
cljbos

Equivalent van .bat ?

Post by cljbos »

Hi, ik ben tamelijk nieuw op Linux gebied, bij installatie heb ik me laten leiden door de website van Pjotr met tips en trucs. Wat ik me nu afvraag: ik overweeg om mijn LM18.3 te vervangen door LM19. Voordeel alles is weer schoon, nadeel ik zal eer opnieuw moeten gaan tunen.
Is het mogelijk om in analogie met Windows een aantal instructies in een soort .bat-file te plaatsen en die dan uit te voeren ? Nu moet ik - afgezien van een enkele reboot - een aantal keren instructies kopiëren en plakken terwijl ik in een ander venster de website in de lucht moet houden om de instructies te kunnen volgen. Een of meer .bat files zou wel handig zijn als ik nogmaals de schone installatie moet overdoen ...
Ik ben benieuwd naar een reactie.
Last edited by LockBot on Wed Dec 28, 2022 7:16 am, edited 1 time in total.
Reason: Topic automatically closed 6 months after creation. New replies are no longer allowed.
User avatar
xenopeek
Level 25
Level 25
Posts: 29587
Joined: Wed Jul 06, 2011 3:58 am

Re: Equivalent van .bat ?

Post by xenopeek »

Ja, je kunt opdrachten die je op de terminal zou uitvoeren ook in een bash script zetten.

Als eenvoudig voorbeeld, plaats dit een bestand (bijvoorbeeld genaamd "hallo") en sla het op (gebruik Xed of andere platte tekst editor, niet LibreOffice Writer o.i.d.):

Code: Select all

#!/bin/bash
echo "Hallo wereld!"
Nu kan je op de terminal met de opdracht bash ./hello het bestand uitvoeren. Je kunt het bestand ook uitvoerbaar maak met opdracht chmod +x hello en daarna kan je het bestand uitvoeren met ./hello of gewoon in je bestandsbeheer programma dubbellklikken om het te starten (en dan kiezen het in een terminal venster uit te voeren, anders zie je niets).

Uitvoeren vanuit je bestandsbeheer programma is makkelijk maar het terminal venster waar je het in uitvoert zal alweer sluiten voordat je het bericht kan lezen. Je kunt een pauze toevoegen op deze manier:

Code: Select all

#!/bin/bash
echo "Hallo wereld!"
read -sp "Druk op [Enter] om verder te gaan..."
Je moet dan op Enter drukken om verder te gaan, of kan ook het programma afbreken door op Ctrl+C te drukken.

Dus stel je hebt een collectie opdrachten die je elke installatie wilt uitvoeren, dan kan je die op dezelfde manier in een script bestand zetten (en tussendoor de echo en read opdrachten gebruiken om de gebruiker te laten weten wat er gaat gebeuren en optie te geven daar af te breken bijvoorbeeld).

Er is heel veel meer mogelijk met bash scripts. Je kunt op Linux ook in allerlei andere programmeertalen scripts maken (zoals Python) maar het handige van bash scripts is dat je daarin dezelfde opdrachten gebruikt als op je terminal zelf.
Image
Locked

Return to “Nederlands - Dutch”