Cinnamon vastgelopen. Systeem draait in terugvalmodus.

Dutch Forum

Moderators: xenopeek, Moem

Post Reply
RemonK
Level 3
Level 3

Cinnamon vastgelopen. Systeem draait in terugvalmodus.

Post by RemonK » Wed Feb 06, 2019 7:57 pm

Hallo

Zal me ff snel voorstellen, mijn naam is Remon, ex MCSE-er (hoop binnenkort ook ex MS gebruiker!!), ben 47 jaar en kom uit het pittoreske dorpje Groesbeek. Ik stam nog uit 't MS-DOS tijdperk en heb me sinds jaar en dag altijd bezig gehouden met MS producten.. met een maat van me (linux freak) had ik (dos freak) vroeger altijd een soort van vete tussen elkaar en verklaarde hij me voor gek dat ik aan de kant van MS stond! Little did i know... :roll:
Ik heb hem al een eeuwigheid niet meer gesproken, maar als hij eens wist dat ik met de dag een grotere hekel aan MS producten begin te krijgen en nu met Linux aan het experimenteren ben dan draait hij zich om in zijn graf!! (mocht hij niet meer leven :mrgreen: )
Helaas gaat het nog niet van een leien dakje.. :roll:

Na wat live distro's bekeken te hebben was mijn eerste poging met Knoppix... net zo lang liggen experimenteren tot het zaakje naar de klote was! Ik wil natuurlijk wel weten wat zo'n OS kan hebben en met Knoppix ging het best lang goed voordat de foutmeldingen kwam.. :mrgreen:

Na een tijdje niet meer bezig gehouden te hebben met Linux, meestal omdat Windows zich ff rustig hield, begon het gezeik weer met MickeySoft.. had je het ene probleem gefixt, liet het andere probleem zijn neus zien. Tijdrovend en vermoeiend.. Dus poging 2 met Linux! Deze keer een Linux Mint distro. Veel goeds over gelezen en zou bij uitstek de distro zijn voor Windows gebruikers. Taddaa, wat ik zocht! :D
Ik had nog een oude 1TB Seagate schijf liggen met 0% health (volgens HD sentinel) maar dat zeggen die Seagates wel meer (en dan nog jaren meegaan!).
Ik heb deze install met succes een tijdje naast Windows gedraaid en net toen ik het aardig naar mijn zin had draaien dacht de Seagate schijf "Ja maar DAT gaat niet gebeuren, IK CRASH!!) :roll: Dus mijn Linux project maar weer in de hoek geflikkerd......

Maar om een lang verhaal kort(er) te maken..

Mijn 3e poging en zin kwam eigenlijk nadat ik zakelijk een nieuw systeem kocht en er later achter kwam dat Bill had besloten dat Windows 7 niet meer op deze processor (Skylake) mocht draaien.. confused!? Zo eigenwijs als ik ben moest en zou ik MIJN aangekochte software welke ondersteunt moet worden tot 2020, draaien op MIJN aangekochte hardware!! Een week bezig geweest, ik lieg het niet... een schande voor een MCSE-er! (ik heb die papiertjes ook gelijk ritueel verbrand! :oops: )
Het is uiteindelijk gelukt door een hack op wat systeem bestanden zodat ze de ID van de processor niet meer controleerde.. maar voor mij was het zaadje gelegd, ik was behoorlijk klaar met het opdringerige, voor jouw denkende, Backdoor-MickeySoft!! :evil:

Het Probleem! (hehe eindelijk :mrgreen: )
Dus afgelopen weekend een SSDtje aangeschaft om serieus met Linux aan de gang te gaan. Mint Cinnamon had ik mijn zinnen op gezet omdat het er gelikt uitziet en net wat makkelijker dan andere distro's, vond ik.. Gisteren begonnen, tot een uur of 3 vannacht alles naar me zin geconfigureerd, Thunderbird ingesteld, Virtualbox geinstalleerd en een (zucht) windows 7 VM erin draaiend (zakelijk zit ik aan bepaalde windows software vast, dus dat moet wel draaien). Uiteindelijk best tevreden naar mijn bedje gegaan. Vanmorgen tijdens de bak koffie een beetje zitte surfen en mijn google calender ingesteld zodat het tussen prive en zakelijk en phone gesynchroniseerd word. Ging allemaal lekker, werd er echt vrolijk van! Straks thuisgekomen viel het me op dat de back button op de muis niets doet in de file manager (of eigenlijk heel Linux op firefox na). Had het bij mijn vorige voor elkaar gekregen met keybindings, dus ik ben ff gaan googlen hoe ik dat ook alweer gedaan had. Kwam op een pagina met complete uitleg.. stap voor stap gevolgd tot ik met CTR-ALT-F1 naar de terminal moest schakelen en de opdracht: sudo service lightdm stop in moest geven... daar ging er volgens mij iets mis, want ik zag een paar flikkeringen in het beeld en toen hing het zaakje! :cry:
Uiteindelijk met CTRL-ALT-F7 (meen ik, door wat uitproberen) weer terug op mijn desktop gekomen, maar dat voelde niet lekker aan. Geen rechtermuis menu meer, een hoop instellingen weg, en een foutmelding! "Cinnamon is zojuist vastgelopen. Uw systeem draait nu in Terugvalmodus.". Ondanks dat ik Timeshift had draaien met een verse backup net na installatie en diverse backups per uur en per boot, krijg ik het niet voor elkaar om het zaakje weer goed draaiend te krijgen. Melding blijft na elke boot terugkomen! Nou ben ik niet vies om nog eens opnieuw te beginnen, maar ik was best tevreden met hoe het voorheen liep, echt soepel en alles werkte, uiterlijk naar mijn zin etc.. dus mocht het terug te halen zijn dan graag!
Ik heb zelf al wat in de log zitte neuzen en zie het een en ander aan 'error' meldingen staan (waaronder gebruiker onvindbaar oid), maar niet alles zegt me wat. Ik zal in de volgende post wat Inxi gegevens zetten en mijn log posten.

(PS: Dat met een lang verhaal kort maken, moet je maar met een korreltje nemen, is niet geluk! :mrgreen: )
Het leven is net een kartbaan; Sensatie, adrenaline en veel te snel voorbij!
Joeptjoep - Feestboek

RemonK
Level 3
Level 3

Re: Cinnamon vastgelopen. Systeem draait in terugvalmodus.

Post by RemonK » Wed Feb 06, 2019 9:06 pm

Code: Select all

rk@P3300:~$ inxi -Fx
System:    Host: P3300 Kernel: 4.15.0-45-generic x86_64 bits: 64 compiler: gcc v: 7.3.0 Desktop: Cinnamon 4.0.9 
           Distro: Linux Mint 19.1 Tessa base: Ubuntu 18.04 bionic 
Machine:   Type: Desktop System: ASUS product: All Series v: N/A serial: <root required> 
           Mobo: ASUSTeK model: Z87-PRO v: Rev 1.xx serial: <root required> UEFI: American Megatrends v: 1504 date: 10/03/2013 
CPU:       Topology: Quad Core model: Intel Core i5-4670K bits: 64 type: MCP arch: Haswell rev: 3 L2 cache: 6144 KiB 
           flags: lm nx pae sse sse2 sse3 sse4_1 sse4_2 ssse3 vmx bogomips: 27199 
           Speed: 1200 MHz min/max: 800/4200 MHz Core speeds (MHz): 1: 1200 2: 1200 3: 1200 4: 1200 
Graphics:  Device-1: Intel Xeon E3-1200 v3/4th Gen Core Processor Integrated Graphics vendor: ASUSTeK driver: i915 v: kernel 
           bus ID: 00:02.0 
           Device-2: Advanced Micro Devices [AMD/ATI] Juniper XT [Radeon HD 5770] vendor: Micro-Star MSI driver: radeon 
           v: kernel bus ID: 01:00.0 
           Display: x11 server: X.Org 1.19.6 driver: ati,modesetting,radeon unloaded: fbdev,vesa 
           resolution: 1920x1080~60Hz, 1360x768~60Hz 
           OpenGL: renderer: AMD JUNIPER (DRM 2.50.0 / 4.15.0-45-generic LLVM 7.0.0) v: 3.3 Mesa 18.2.2 direct render: Yes 
Audio:     Device-1: Intel Xeon E3-1200 v3/4th Gen Core Processor HD Audio vendor: ASUSTeK driver: snd_hda_intel v: kernel 
           bus ID: 00:03.0 
           Device-2: Intel 8 Series/C220 Series High Definition Audio vendor: ASUSTeK driver: snd_hda_intel v: kernel 
           bus ID: 00:1b.0 
           Device-3: Advanced Micro Devices [AMD/ATI] Juniper HDMI Audio [Radeon HD 5700 Series] vendor: Micro-Star MSI 
           driver: snd_hda_intel v: kernel bus ID: 01:00.1 
           Sound Server: ALSA v: k4.15.0-45-generic 
Network:   Device-1: Intel Ethernet I217-V vendor: ASUSTeK driver: e1000e v: 3.2.6-k port: f080 bus ID: 00:19.0 
           IF: eno1 state: up speed: 1000 Mbps duplex: full mac: bc:ee:7b:59:2c:a4 
Drives:    Local Storage: total: 3.22 TiB used: 16.99 GiB (0.5%) 
           ID-1: /dev/sda vendor: Samsung model: SSD 840 EVO 250GB size: 232.89 GiB 
           ID-2: /dev/sdb vendor: Toshiba model: HDWD130 size: 2.73 TiB temp: 35 C 
           ID-3: /dev/sdc vendor: Maxtor model: 6L160M0 size: 149.05 GiB temp: 35 C 
           ID-4: /dev/sdd vendor: Intenso model: SSD size: 111.79 GiB temp: 35 C 
           ID-5: /dev/sde type: USB model: General size: 3.75 GiB 
           ID-6: /dev/sdf type: USB vendor: SanDisk model: Cruzer Blade size: 7.45 GiB 
Partition: ID-1: / size: 23.91 GiB used: 7.21 GiB (30.2%) fs: ext4 dev: /dev/sdd3 
           ID-2: /home size: 81.46 GiB used: 3.62 GiB (4.4%) fs: ext4 dev: /dev/sdd4 
           ID-3: swap-1 size: 3.91 GiB used: 0 KiB (0.0%) fs: swap dev: /dev/dm-0 
Sensors:   System Temperatures: cpu: 29.8 C mobo: 27.8 C gpu: radeon temp: 41 C 
           Fan Speeds (RPM): cpu: 0 
Info:      Processes: 226 Uptime: 6m Memory: 15.54 GiB used: 1.28 GiB (8.2%) Init: systemd runlevel: 5 Compilers: gcc: 7.3.0 
           Shell: bash v: 4.4.19 inxi: 3.0.27 
rk@P3300:~$ inxi -Sr
System:    Host: P3300 Kernel: 4.15.0-45-generic x86_64 bits: 64 Desktop: Cinnamon 4.0.9 Distro: Linux Mint 19.1 Tessa 
Repos:     No active apt repos in: /etc/apt/sources.list 
           Active apt repos in: /etc/apt/sources.list.d/official-package-repositories.list 
           1: deb http://mintlinux.mirror.wearetriple.com/packages tessa main upstream import backport
           2: deb http://mirror.amsiohosting.net/archive.ubuntu.com bionic main restricted universe multiverse
           3: deb http://mirror.amsiohosting.net/archive.ubuntu.com bionic-updates main restricted universe multiverse
           4: deb http://mirror.amsiohosting.net/archive.ubuntu.com bionic-backports main restricted universe multiverse
           5: deb http://security.ubuntu.com/ubuntu/ bionic-security main restricted universe multiverse
           6: deb http://archive.canonical.com/ubuntu/ bionic partner
           Active apt repos in: /etc/apt/sources.list.d/teamviewer.list 
           1: deb http://linux.teamviewer.com/deb stable main
           Active apt repos in: /etc/apt/sources.list.d/virtualbox.list 
           1: deb [arch=amd64] http://download.virtualbox.org/virtualbox/debian bionic contrib
rk@P3300:~$ inxi -Ax
Audio:     Device-1: Intel Xeon E3-1200 v3/4th Gen Core Processor HD Audio vendor: ASUSTeK driver: snd_hda_intel v: kernel 
           bus ID: 00:03.0 
           Device-2: Intel 8 Series/C220 Series High Definition Audio vendor: ASUSTeK driver: snd_hda_intel v: kernel 
           bus ID: 00:1b.0 
           Device-3: Advanced Micro Devices [AMD/ATI] Juniper HDMI Audio [Radeon HD 5700 Series] vendor: Micro-Star MSI 
           driver: snd_hda_intel v: kernel bus ID: 01:00.1 
           Sound Server: ALSA v: k4.15.0-45-generic 
Joeptjoep - Feestboek

RemonK
Level 3
Level 3

Post by RemonK » Wed Feb 06, 2019 9:52 pm

Logbestand gaf alleen nog een latere datum weer, niet meer van 22:00 toen het systeem crashte..
Gezien dat ik waarschijnlijk vannacht toch geen antwoord meer hoef te verwachten en mijn ongeduld, ben ik zelf maar wat aan gaan kloten. Kapotter dan kapot kan toch niet, dus maken we er een leer momentje van! ;)

Heb de live stick opgestart en recovery ingedoken, daar systeem info opgevraagd. Niks geks, alleen dat hij aangaf dat "Fysieke schijf niet ok (slecht)" was... ik ga er vanuit dat hij niet mijn nieuwe SSD bedoeld, maar de backup schijf.. een oude 150GB Maxtor welke ik met de tijd ga vervangen. Maar als backup schijf lijkt hij me niet de oorzaak van mijn probleem te zijn.
Toen heb ik... (pff uit mijn hoofd) systeem controle gestart, maar die stopte al snel ivm een niet bestaande of toegankelijke SWAP ??
Daarna netwerk gestart en package controle gedaan... daar kwam een hele lijst over mijn beeld, werden bestanden opgehaald, uitgepakt en vervangen. Uiteindelijk doorgestart naar de normale Linux en na inloggen had ik ineens weer iconen in beeld, doet mijn rechtermuis menuutje op het bureablad het weer...
Kleur en thema instellingen zijn gelijk gebleven, menu en panel zijn weer orgineel. 2e monitor geeft geen beeld en resolutie is laag (voor slechtziende).
De foutmelding dat Cinnamon vastgelopen is en in terugval mode draaid krijg ik nog steeds!

Voor nu stop ik ermee, zie het morgen wel weer...
Joeptjoep - Feestboek

RemonK
Level 3
Level 3

Post by RemonK » Wed Feb 06, 2019 10:16 pm

Niks gezegd.. bedacht me dat ik in een soort van veilige modus opgestart was, dus heb het systeem nog eens helemaal opnieuw opgestart. Nog steeds hetzelfde probleem als voorheen! Ik heb wel het idee dat t probleem niet zozeer in het systeem zit maar in het user gedeelte! Dit is overigens encrypted mocht dat wat uitmaken..
Joeptjoep - Feestboek

RemonK
Level 3
Level 3

Post by RemonK » Wed Feb 06, 2019 10:25 pm

Nu weet ik het zeker! Nieuwe gebruiker aangemaakt met zelfde rechten en na inloggen een fris werkende Mint!
Dus mijn home dir is kaput??

Als iemand nog ideeen heeft om dat te fixen, graag, anders ga ik maar opnieuw beginnen met dit account!

Truste!
Joeptjoep - Feestboek

RemonK
Level 3
Level 3

Post by RemonK » Sat Feb 09, 2019 11:25 am

Dat zijn niet veel ideeen... :cry:
Joeptjoep - Feestboek

draak1955
Level 2
Level 2

Post by draak1955 » Sun Feb 10, 2019 3:46 pm

hoi beste LM gebruiker, ja ik werkte ook in dat forum en zei dan: chkdsk c:/r en alles komt goed na 1 uurtje. Bij Linux mint is het even anders. Ik snap je naar antwoorden zoekt. Zou willen voorstellen (enigste alternatief) doe windows 10 op je seagate en andere partitie linux-mint 19.1 of 19.0. Een terra kan dit lijkt me wel aan. Beroeps halve als ic er, zou ik zo handelen. Linux mint werkt samen met ubuntu en alles (het totaal plaatje) werkt bij mijn als geweldig programma. Partitie maken 500gb windows 10 dan 500 gb linux (zou wel 64 bits) van HD kosten om de opstart. Veel succes RemonK. Jaa naderhand wanneer je klaar bent met windows en linux houd je kernel in de gaten, onkel Bill maakt verrassingen. gr.draak1955

Moem
Level 18
Level 18

Post by Moem » Sun Feb 10, 2019 4:09 pm

RemonK wrote:
Sat Feb 09, 2019 11:25 am
Dat zijn niet veel ideeen... :cry:
Ja, sorry, je verhaal gaat me boven de pet!
Als een tweede gebruikersaccount probleemloos werkt, zou ik zelf in de verleiding komen om daar dan maar heen te verhuizen.
Image

If your issue is solved, kindly indicate that by editing the first post in the topic, and adding [SOLVED] to the title. Thanks!

RemonK
Level 3
Level 3

Post by RemonK » Sun Feb 10, 2019 7:53 pm

Haha die Seagate is al lang dood en begraven! Dat was mijn 2e poging om over te stappen op Linux. De SMART van die schijf gaf al ruim een half jaar aan dat zijn health 0% was en hij een hele lading bad sectors reeds verplaatst had. Maar omdat dit type Seagate schijven bekend staan om hun valse meldingen heb ik de gok genomen.... uiteraard had ik weer het geluk dat de mijne wel eerlijjk was met zijn parameters! :roll: :mrgreen:

Enneh NEE ! Never nooit niet windows 10, daar was ik ruim een jaar geleden al uit dat het bij mij zou eindigen bij Windows 7 na alle versies vanaf 3.1 gehad te hebben! Soms moet je stoppen op je hoogtepunt haha

Maar goed, het wachten duurde me sowieso al te lang, dus ik heb gisteravond een overlevingspakketje gemaakt, paar dekens om me heen geslagen, boterhammen en een bak koffie naast me neer gezet, peuk op de lip en de hele nacht km's gemaakt op mijn toetsenbord! :mrgreen:
Op zich draaide het nieuwe account idd goed, maar het zat me niet lekker dat mint al zo kort na installatie gecrasht was en ik wou de gok niet wagen dat er naderhand meer loos blijkt te zijn. Dus gewoon opnieuw Mint erop gezet! Niet omdat het moet, maar gewoon omdat het kan!
En op zich word ik er niet dommer van, waar ik de eerste keer nog een hele avond heb zitten twijfelen of ik automatische partities aan liet maken of toch zelf aan de slag te gaan met indelen. Vloog ik nu door de setup heen en toen merkte ik pas hoe snel het erop staat! :D
Maar als ik eerlijk moet zijn vind ik dat stukje van de installatie een bottel-neck omdat het voor een leek niet gelijk duidelijk is wat hij tijdens de automatische setup gaat doen? Ok, hij kan dual boot maken, maar perst ie het perse op de zelfde schijf als waar Windows op staat of krijg je naderhand alsnog de kans om een andere schijf te kiezen? En waar zet hij dan de boot image op?? Kan Linux in UEFI booten als Windows oldskool mbr boot?? En werkt het dan alsnog met een dual boot?? Best onduidelijk en ook niet echt een antwoord op te Google. Dus als ik ergens kritiek op mag geven dan zou dat gedeelte van de setup wat beter gedocumenteerd mogen worden. Ook omdat niet helemaal duidelijk is als het automatisch gaat, hoe groot hij de swap/systeem/home partities gaat maken?? Uiteindelijk heb ik alle keren, na flink zoeken wat ideale groottes waren voor mijn setup, handmatig de schijf voorbereid en de setup naar de partities gelinkt. Je word er wel steeds handiger in! ;)

Maar inmiddels draait het als een tierelier en weet ik al aardig de weg om de software, drivers, tooltjes te vinden die ik nodig heb. En anders Google of het forum ff doorspitten! Overal is wel ergens een antwoord te vinden.. (behalve als je er om vraagt, dan duurt het heel lang :mrgreen: :mrgreen: )
Waar ik alleen nog wel wat mee lig te kloten zijn de extenties van Linux, daar moet ik ff aan wennen... gisteren had ik bv per ongeluk mijn teamviewer shortcut uit het menu verwijderd en toen zat ik ff aan me bol te krabben.... wist dat het ergens op me home partitie moest staan... /user waarschijnlijk... maare.. en dan? Geen .exe bestand, dus wat de F moet je linken naar je shortcut haha. Uiteindelijk heb ik de installatie verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Maar daar moet ik dus nog ff inkomen.

Nee ik was er begin van het weekend een beetje huiverig voor dat het weer allemaal niks zou worden, maar krijg er gewoon schik in! Alleen al hoe soepel het draait!! Ik vlieg door de menu's heen, heb echt 30 schermpjes openstaan waar ik met 10 dingen tegelijk bezig ben en ik merk nog niet een flikkering van vertraging ofzo.. wat een verademing!! :!:
Sinds vorige week donderdag ben ik nog niet 1x terug geswitched naar windows! Zelfs niet toen mijn linux account gecrasht was en een beetje brak draaide! Mijn hele desktop fungeerde niet meer, maar kon nog surfen en mailen en alsnog draaide het lekker hahah :mrgreen:

Maar genoeg gelult.. ik ga me bedje opzoeken! Wat mij betreft mag dit draadje gesloten worden als niemand meer wat toe te voegen heeft.
In ieder geval bedankt nog voor jullie reacties!

Groet
Remon
Joeptjoep - Feestboek

draak1955
Level 2
Level 2

Post by draak1955 » Mon Feb 11, 2019 10:27 am

Hoi die RemonK, schitterend verhaal. Maar voor je alles weg doet of wat je niet nodig heb, kijk of dit wel zomaar kan. Veel software is van elkaar aan elkaar verbonden. Verwijder je iets ga je kijken in je synaptic pakketen beheer om het verwijderde deel dat je bijvoorbeeld software van elkaar afhankelijk is hier in terug te vinden. Synaptic staat bijvoorbeeld veel aanvullende software. Ja was een heel verhaal RamonK. succes met je installatie en verbeteren let wel je kunt een USB stickie maken voor als iets wilt op nieuw installeren. gr draak1955

Post Reply

Return to “Nederlands (Dutch)”