Werkt SSD met linux van ene pc in andere pc?

Dutch Forum

Moderators: Moem, xenopeek

RemonK
Level 4
Level 4

Werkt SSD met linux van ene pc in andere pc?

Post by RemonK » Fri Feb 15, 2019 6:28 pm

Kan ik de SSD uit pc A, welke ik net van Linux Mint heb voorzien, in pc B monteren en opstarten? Draait het dan ook?
Dat vraag ik me af omdat die live sticks ook overal op draaien..
Met windows hoef je dat niet te proberen of de hardware moet praktisch gelijk zijn!
Het leven is net een kartbaan; Sensatie, adrenaline en veel te snel voorbij!
Joeptjoep - Feestboek

Pjotr
Level 21
Level 21

Re: Werkt SSD met linux van ene pc in andere pc?

Post by Pjotr » Fri Feb 15, 2019 6:49 pm

Kan inderdaad over het algemeen probleemloos. :)

Uitzonderingen zijn dingen als zelf geïnstalleerde stuurprogramma's voor videokaarten en zo.
Tip: 10 things to do after installing Linux Mint 19.2 Tina
Keep your Linux Mint healthy: Avoid these 10 fatal mistakes
Twitter: twitter.com/easylinuxtips
All in all, horse sense simply makes sense.

RemonK
Level 4
Level 4

Post by RemonK » Fri Feb 15, 2019 7:58 pm

Ok, nice om te weten! Dat scheelt een hoop als ik mijn zakelijke pc ook op Linux ga omzetten, geen downtime dus. Thuis ssd installeren, email, software, virtualbox met win7 en zakelijke software in orde maken (helaas Windows software) en als het draait hoef ik alleen de ssd in de zakelijke pc te prikken!
..en ff een week of 2 samen met de Windows ssd ernaast laten draaien als backup. Als het dan eenmaal goed draait dan trek ik die windows ssd eruit en ga ik die voor de home pc klaarmaken! :D

Zover ik weet heb ik voor mijn prive pc geen extra drivers hoeven installeren, althans, ik heb het niet gedaan. Geen idee of er externe drivers zijn voor mijn Hawk R5770 ?? Maar dat zie ik ter zijner tijd wel.. ik ga er wel naar op zoek, want ik vond mkv bestanden nou niet echt lekker draaien vergelijken met windows! Zakelijk is het een onboard kaart en niet zo belangrijk. Het meeste is 2D en dat draait wel.

Maar voorlopig ben ik nog vanalles aan het proberen, ik google me suf om iets voor elkaar te krijgen.. vooral met netwerk shares van me nas heb ik liggen kloten. Uiteindelijk is het me wel gelukt met SMB4K om de shares gelinkt te krijgen. Alleen zijn ze na een boot weer weg.. de nas wil ook niet in netwerk omgeving verschijnen.. zit wel in dezelfde workgroup en zelfde ip range. Echt vaag? Wat ik ook raar vind is dat de ene keer al mijn harde schijven gemount zijn en op mijn desktop en in de filemanager staan. En de andere keer staan ze nergens en krijg ik ze ook niet gemount, kan niet koppelen??
Wat ik dan fout doe, geen idee??
Joeptjoep - Feestboek

Pjotr
Level 21
Level 21

Post by Pjotr » Sat Feb 16, 2019 4:38 am

RemonK wrote:
Fri Feb 15, 2019 7:58 pm
Zover ik weet heb ik voor mijn prive pc geen extra drivers hoeven installeren, althans, ik heb het niet gedaan. Geen idee of er externe drivers zijn voor mijn Hawk R5770 ?? Maar dat zie ik ter zijner tijd wel.. ik ga er wel naar op zoek, want ik vond mkv bestanden nou niet echt lekker draaien vergelijken met windows! Zakelijk is het een onboard kaart en niet zo belangrijk. Het meeste is 2D en dat draait wel.
Geef eens een volledig systeemoverzicht, op de volgende wijze:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/inxi.html
RemonK wrote:
Fri Feb 15, 2019 7:58 pm
Maar voorlopig ben ik nog vanalles aan het proberen, ik google me suf om iets voor elkaar te krijgen.. vooral met netwerk shares van me nas heb ik liggen kloten. Uiteindelijk is het me wel gelukt met SMB4K om de shares gelinkt te krijgen. Alleen zijn ze na een boot weer weg.. de nas wil ook niet in netwerk omgeving verschijnen.. zit wel in dezelfde workgroup en zelfde ip range. Echt vaag? Wat ik ook raar vind is dat de ene keer al mijn harde schijven gemount zijn en op mijn desktop en in de filemanager staan. En de andere keer staan ze nergens en krijg ik ze ook niet gemount, kan niet koppelen??
Wat ik dan fout doe, geen idee??
Ik ook niet, want ik heb weinig ervaring met dergelijke netwerken. Wat ik wel aanraad is om hiervoor een apart draadje te openen; dan krijg je meestal het snelste antwoord. :)

RemonK
Level 4
Level 4

Post by RemonK » Sat Feb 16, 2019 10:00 am

Inxi -Fx

Code: Select all

System:    Host: P3300 Kernel: 4.15.0-45-generic x86_64 bits: 64 compiler: gcc v: 7.3.0 Desktop: Cinnamon 4.0.9 
           Distro: Linux Mint 19.1 Tessa base: Ubuntu 18.04 bionic 
Machine:   Type: Desktop System: ASUS product: All Series v: N/A serial: <root required> 
           Mobo: ASUSTeK model: Z87-PRO v: Rev 1.xx serial: <root required> UEFI: American Megatrends v: 1504 date: 10/03/2013 
CPU:       Topology: Quad Core model: Intel Core i5-4670K bits: 64 type: MCP arch: Haswell rev: 3 L2 cache: 6144 KiB 
           flags: lm nx pae sse sse2 sse3 sse4_1 sse4_2 ssse3 vmx bogomips: 27200 
           Speed: 3302 MHz min/max: 800/4200 MHz Core speeds (MHz): 1: 3303 2: 3301 3: 3300 4: 3300 
Graphics:  Device-1: Intel Xeon E3-1200 v3/4th Gen Core Processor Integrated Graphics vendor: ASUSTeK driver: i915 v: kernel 
           bus ID: 00:02.0 
           Device-2: Advanced Micro Devices [AMD/ATI] Juniper XT [Radeon HD 5770] vendor: Micro-Star MSI driver: radeon 
           v: kernel bus ID: 01:00.0 
           Display: x11 server: X.Org 1.19.6 driver: ati,modesetting,radeon unloaded: fbdev,vesa 
           resolution: 1920x1080~60Hz, 1360x768~60Hz 
           OpenGL: renderer: llvmpipe (LLVM 7.0 256 bits) v: 3.3 Mesa 18.2.2 direct render: Yes 
Audio:     Device-1: Intel Xeon E3-1200 v3/4th Gen Core Processor HD Audio vendor: ASUSTeK driver: snd_hda_intel v: kernel 
           bus ID: 00:03.0 
           Device-2: Intel 8 Series/C220 Series High Definition Audio vendor: ASUSTeK driver: snd_hda_intel v: kernel 
           bus ID: 00:1b.0 
           Device-3: Advanced Micro Devices [AMD/ATI] Juniper HDMI Audio [Radeon HD 5700 Series] vendor: Micro-Star MSI 
           driver: snd_hda_intel v: kernel bus ID: 01:00.1 
           Sound Server: ALSA v: k4.15.0-45-generic 
Network:   Device-1: Intel Ethernet I217-V vendor: ASUSTeK driver: e1000e v: 3.2.6-k port: f080 bus ID: 00:19.0 
           IF: eno1 state: up speed: 1000 Mbps duplex: full mac: bc:ee:7b:59:2c:a4 
Drives:    Local Storage: total: 3.23 TiB used: 1.38 TiB (42.7%) 
           ID-1: /dev/sda vendor: Samsung model: SSD 840 EVO 250GB size: 232.89 GiB 
           ID-2: /dev/sdb vendor: Toshiba model: HDWD130 size: 2.73 TiB 
           ID-3: /dev/sdc vendor: Maxtor model: 6L160M0 size: 149.05 GiB 
           ID-4: /dev/sdd vendor: Intenso model: SSD size: 111.79 GiB 
           ID-5: /dev/sde type: USB vendor: SanDisk model: Cruzer Fit size: 14.91 GiB 
Partition: ID-1: / size: 23.91 GiB used: 18.44 GiB (77.1%) fs: ext4 dev: /dev/sdd3 
           ID-2: /home size: 81.46 GiB used: 8.84 GiB (10.8%) fs: ext4 dev: /dev/sdd4 
           ID-3: swap-1 size: 3.91 GiB used: 0 KiB (0.0%) fs: swap dev: /dev/dm-0 
Sensors:   System Temperatures: cpu: 52.0 C mobo: 27.8 C gpu: radeon temp: 44 C 
           Fan Speeds (RPM): cpu: 0 
Info:      Processes: 255 Uptime: 13h 11m Memory: 15.54 GiB used: 4.46 GiB (28.7%) Init: systemd runlevel: 5 Compilers: 
           gcc: 7.3.0 Shell: bash v: 4.4.19 inxi: 3.0.27 

Inxi -Sr

System:    Host: P3300 Kernel: 4.15.0-45-generic x86_64 bits: 64 Desktop: Cinnamon 4.0.9 Distro: Linux Mint 19.1 Tessa 
Repos:     No active apt repos in: /etc/apt/sources.list 
           Active apt repos in: /etc/apt/sources.list.d/noobslab-themes-bionic.list 
           1: deb http://ppa.launchpad.net/noobslab/themes/ubuntu bionic main
           2: deb-src http://ppa.launchpad.net/noobslab/themes/ubuntu bionic main
           Active apt repos in: /etc/apt/sources.list.d/official-package-repositories.list 
           1: deb http://mirrors.evowise.com/linuxmint/packages tessa main upstream import backport
           2: deb http://mirror.nforce.com/pub/linux/ubuntu bionic main restricted universe multiverse
           3: deb http://mirror.nforce.com/pub/linux/ubuntu bionic-updates main restricted universe multiverse
           4: deb http://mirror.nforce.com/pub/linux/ubuntu bionic-backports main restricted universe multiverse
           5: deb http://security.ubuntu.com/ubuntu/ bionic-security main restricted universe multiverse
           6: deb http://archive.canonical.com/ubuntu/ bionic partner
           Active apt repos in: /etc/apt/sources.list.d/teamviewer.list 
           1: deb http://linux.teamviewer.com/deb stable main
En Virtualbox is geinstalleerd, maar die zie ik nu niet bij 'Active apt repos' staan, voorheen wel? Is dat omdat hij op t moment niet draait?

Inxi -Ax

Audio:     Device-1: Intel Xeon E3-1200 v3/4th Gen Core Processor HD Audio vendor: ASUSTeK driver: snd_hda_intel v: kernel 
           bus ID: 00:03.0 
           Device-2: Intel 8 Series/C220 Series High Definition Audio vendor: ASUSTeK driver: snd_hda_intel v: kernel 
           bus ID: 00:1b.0 
           Device-3: Advanced Micro Devices [AMD/ATI] Juniper HDMI Audio [Radeon HD 5700 Series] vendor: Micro-Star MSI 
           driver: snd_hda_intel v: kernel bus ID: 01:00.1 
           Sound Server: ALSA v: k4.15.0-45-generic 

Inxi -u

Partition: ID-1: / size: 23.91 GiB used: 18.46 GiB (77.2%) fs: ext4 dev: /dev/sdd3 uuid: c9c0a899-526d-4e9a-bfaf-b889b88045a1 
           ID-2: /home size: 81.46 GiB used: 8.84 GiB (10.8%) fs: ext4 dev: /dev/sdd4 
           uuid: ecfcac14-40dc-45e4-a27b-79be083d1bf5 
           ID-3: swap-1 size: 3.91 GiB used: 0 KiB (0.0%) fs: swap dev: /dev/dm-0 uuid: 9a1b382b-57c1-4269-b325-e4fc8e4e28d8 
Ik heb het idee dat die Swap nooit gebruikt word met 16gb RAM? En ook dat 4gb te groot gekozen is. Ik weet niet of ik zonder swap kan draaien
dat heb ik nog niet uitgezocht. Weet wel dat hybernate dan niet kan werken, maar dit systeem staat 24/7 aan (actief) dus hybernate hoeft voor
mij niet. Ik heb geprobeerd om zo'n drive desklet op swap te zetten om het in de gaten te houden, maar dat gaat niet omdat hij swap niet ziet.
Ben er al wel achter dat als ik eenmaal uit ge-experimenteerd ben en linux een beetje door heb dat ik de installatie nogmaals ga doen. Want
waarschijnlijk heb ik de root of het filesystem te klein gehouden. Heb nu al een paar keer tegen de max gezeten.. hoofdzakelijk omdat mijn logs
spontaan ontploft waren!! :shock: Waarom die zo onmundig groot worden is mij een vraag.. ik heb ze met BleachBit (root) verwijderd.

En het weertje van vandaag is best lekker! :mrgreen:

Weather:   Temperature: 14 C (57 F) Conditions: Overcast Wind: from SW at 4.5 m/s (16 km/h, 10 mph) Humidity: 51% 
           Pressure: 1025 mb (30.27 in) Dew Point: 4 C (39 F) Location: Mook, 05, NLD altitude: 13 m (43 ft) 
           Current Time: za 16 feb 2019 14:51:07 CET (Europe/Amsterdam) Observation Time: za 16 feb 2019 14:25:00 CET 
Joeptjoep - Feestboek

Pjotr
Level 21
Level 21

Post by Pjotr » Sat Feb 16, 2019 12:21 pm

Paar dingen die me opvallen:

1. Veel te kleine rootpartitie: een Linuxpartitie moet je nooit boven de 75 - 80 % vulling laten komen, want anders krijg je bestandsfragmentatie:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... 1.html#ID3
(punt 3)

Maak dus de rootpartitie een stuk groter, of liever nog: overweeg eens of je die aparte /home-partitie nou wel echt wilt:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... 3.html#ID2
(punt 2)

2. Een aparte swap-partitie heb je in 19.1 niet meer nodig, want standaard is dat tegenwoordig een bestand op de rootpartitie.

3. Wees voorzichtig met PPA's:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... ingen.html
(punt 1)

4. Schakel de visuele effecten uit in Xfce:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... html#ID5.3
(punt 5.3)

RemonK
Level 4
Level 4

Post by RemonK » Sun Feb 17, 2019 12:59 am

1.
10 tot 20gb werd overal aangeraden, daarom heb ik om safe te gaan 25gb gedaan. Maar het blijkt idd niet genoeg, daar was ik al achter.
Hoofdzakelijk omdat de logs nogal groot worden! Als ik die weg gooi staat ie weer op 65 a 70%. Ik heb een poging gewaagd om de home partitie
te verkleinen om zo de root groter te kunnen maken, maar kreeg als waarschuwing dat als ik de start van een partitie ging verplaatsen dat de kans
groot was dat Linux dan niet meer op zou starten.. of iig dat er problemen op konden treden, dus ben er niet mee door gegaan. Maar dat was voor
mij de reden om voor nu wat door te rommelen, linux een beetje te leren kennen en kijken wat mogelijk is, maar ter zijner tijd wel een schone
installatie te doen als het voor blijvend word.
Mijn home partitie wil ik graag gescheiden houden, die komt straks op een andere harddisk te staan. Dus dan heb ik 120Gb voor Root, Boot en Swap.

2.
Of zoals je zegt alleen Boot en Root omdat Swap waarschijnlijk een bestand mag zijn.

3.
Ja ik weet dat ik niet zomaar software buiten programma beheer en synaptics moet installeren, maar het betreft een thema voor linux. Uiteraard wel
eerst ff doorgelezen in de reviews of het rommel was of dat het geprezen werd. Ik lees sowieso altijd eerst reviews want die vertellen me meer dan
de maker doet, die hyped alleen zijn product.. de reviews kraken het evt af! ;)
Maar verder houd ik me netjes (zoveel mogelijk) aan de installatie regels..

4.
Ik heb Cinnamon en visuele effecten staan al allemaal uit! Ik hou wel van een snel menu als ik er doorheen raas.. wat ik wel graag weer terug zou willen zijn de schaduws rondom de vensters! Deze waren ineens verdwenen en omdat vensters geen randen meer hebben vind ik het rete irritant! Soms dan overlappen 2 vensters elkaar en zie ik niet welke waar eindigt, of waar ik de titelbalk vast moet pakken.. dus als je daar nog een oplossing voor hebt graag!

Nou.. maar ben weer de hele nacht bezig geweest om mijn verneukte Mint te herstellen!! Mijn log was in no time ontploft. Ik heb een drive desklet op mijn 2e monitor actief die ik in de gaten hou hoe het bestandsysteem 'volloopt' mocht dat zo zijn... maar zat straks online MME fights te kijken, dus geen erg in het feit dat ineens mijn vrije ruimte helemaal terugliep. Had het pas in de gaten toen de uitzending wat haperig werd. Toen zag ik dat mijn systeem volgelopen was tot 98%.
In paniek Schijfgebruik gestart en ik zag dat meer dan de helft rood was aan log bestanden!! :shock:
In windows een log bestand wissen gaat eigenlijk altijd, of het moet in gebruik zijn, dan is het een kwestie van programma afsluiten en log wissen.
Dat dacht ik met Linux ook te doen, alleen vergat ik ook de Trashcan te legen.. kern.log, systemlog en ufw.log.. 15gb bij elkaar!
Na opnieuw booten kwam ik met al mijn accounts mijn systeem niet meer in! :cry: Met de live cd heb ik weinig goeds uit kunnen halen. Ik heb geprobeerd alleen die 3 log bestanden vanuit een timeshift te herstellen, maar ik kreeg constant geen toegang tot mijn folders of bestanden. Daar kan ik me nog wel aan ergeren,
dat ik steeds geen rechten heb! Lijkt een beetje op windows, alleen weet ik daar de truukjes voor..
Ik heb uiteindelijk maar geprobeerd om diverse complete snapshots terug te zetten, wat ook allemaal niet werkte..
Wat ik ook deed er bleef 0 byte vrij op mijn filesystem! En omdat ik praktisch nergens rechten kreeg om bestanden te verplaatsen of wissen bleef ik in hetzelfde cirkeltje draaien! Ook de clean optie in het boot/restore menuutje (als je shift ingedrukt houd) gaf geen soelaas! Misschien een idee om dat erin te bouwen dat de trashcan geleegd word?? (het komt vaker voor, want de oplossing heb ik uiteindelijk in zo'n zelfde topic gevonden)
Maar goed, het draait weer.. en filesystem staat weer op 38 a 39% in gebruik.

En 6uur is een mooie tijd om nog ff een paar uurtjes te gaan liggen! :mrgreen:
Joeptjoep - Feestboek

Pjotr
Level 21
Level 21

Post by Pjotr » Sun Feb 17, 2019 5:19 am

Toch zou ik ook uitkijken met die niet-officiële thema's; ook die kunnen de boel aardig in de war gooien (en heel af en toe zelfs kwaadaardige programmatuur bevatten).

Waarom een aparte /boot, trouwens?

Mogelijk lopen er een paar dingen tegelijk mis met die ontploffende logboeken; heb je soms iets veranderd aan het log-gedrag van de vuurmuur (UFW / GUFW)?

Dit is een aanrader om eens te lezen:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... ingen.html

Maar verder is het vandaag veel te mooi weer om lang achter de computer te blijven plakken: lekker naar buiten en genieten van de vroege lente! :mrgreen:

RemonK
Level 4
Level 4

Post by RemonK » Sun Feb 17, 2019 3:08 pm

Ik was een beetje te laat uit mijn bedje om nog van het mooie weer te genieten, dus ben maar weer achter de pc gaan zitten. Wil toch ff zoveel mogelijk uitproberen, want ik wil eigenlijk asap van win naar lin overgaan! :) Deze install word het expiriment om te kijken wat wel en wat niet kan.. ter zijner tijd komt er een frisse install op met oa een swapfile en een vele grotere root partitie. (zal rond de 100gb zijn), Home gaat naar een partitie op een aparte 1tb schijf!
Ik ben alleen nog aan het kloten waarom mijn netwerk niet mijn NAS server laat zien?? Ik heb Samba geinstalleerd en SMB4K maar dat zint me niet zo.. als ik kijk hoe makkelijk dat in windows kan en hoe omslachtig ik het nu in Linux moet doen.. :roll:

Waarom de log op hol sloeg ben ik ook al achter. Dat had te maken idd met de firewall. Had een tooltje geinstalleerd wat realtime log bestanden liet zien en als ik in firefox een tabblad naar youtube opende en een video startte dan vlogen er hele lappen log voorbij! Idem ditto met Ziggo Go.. Ik had ook het idee dat de shares naar mijn NAS een constante log stroom veroorzaakte! Na uitschakelen van de firewall was alles stil! :shock:
De logs lopen nu niet meer uit de hand.. filesysteem blijft rond de 41% staan. Ik zit hier achter 2 goeie routers met beiden een firewall, dus ik laat de linux firewall mooi uitstaan.

Die link (en nog een paar) heb ik standaard gelockt in mijn firefox! ;) Handige tips inderdaad! Ik zag dat BleachIt misschien niet zo'n goed idee was, maar dat was voor mij de enige manier om die logs te verwijderen. En het talenpakket heb ik er mee verwijderd. Wat moet ik met chinees en arabisch?? :mrgreen:
Verder gebruik ik het bijna niet, tmp files verwijderen.. geen ingrijpende clean acties. Dat doe ik liever handmatig. Ik moet alleen zo erg wennen aan het bestandssysteem van Linux!? De helft van de tijd weet ik niets terug te vinden.. de logica ontgaat me soms.
In windows heb je /Program Files waar alle software in geinstalleerd word, /Windows/System32 waar de meeste DLL en OCX bestanden instaan en /Users/<username>/AppData waar de software instellingen per gebruiker instaan. Dan heb je zo'n beetje de 3 belangrijkste mappen.

Maar waarom /boot apart? Geen idee, dat word overal aangegeven.. op Linux gebied ben ik een noob, dus ik moet het hebben van wat ik kan vinden of wat er tegen me gezegd word.
Joeptjoep - Feestboek

RemonK
Level 4
Level 4

Post by RemonK » Sun Feb 17, 2019 3:51 pm

Ow en nog iets, ik had een tip gelezen om de I/O scheduler op noob te zetten omdat deze beter zou werken met ssd.
Met de opdracht: cat /sys/block/sda/queue/scheduler gekeken waar hij op stond, dat was CFQ.
Met de opdracht: sudo echo noop > /sys/block/sdd/queue/scheduler op noob proberen te zetten, maar toegang werd geweigerd
Toen heb ik in Grub het volgende aangepast:
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash
naar
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash elevator=noop

Maar schijnbaar kent hij geen noob of wil hij er niet naar overschakelen? Want ik krijg de volgende foutmelding in mijn logboek te zien:
Naamloos.png
Terwijl met het cat commando de mogelijke schedulers aan word gegeven en daar staat noob wel tussen!
Weet jij daar iets vanaf?
Joeptjoep - Feestboek

Pjotr
Level 21
Level 21

Post by Pjotr » Sun Feb 17, 2019 4:07 pm

Niet noob, maar noop. :wink:

Morgen hebben we weer een kans om van de vroege lente te genieten, gelukkig.

Een aparte /boot is normaal gesproken een volstrekt overbodige complicatie. Alleen nodig bij een volledig versleuteld systeem.

RemonK
Level 4
Level 4

Post by RemonK » Sun Feb 17, 2019 7:48 pm

Ach damm!! Wat een nooB ben ik toch ook :roll: :lol: Dat krijg je als je niet kopieert, maar overtikt..

Maar de volgende install word dus boot en root op 1 partitie incl een swapfile?
Joeptjoep - Feestboek

Pjotr
Level 21
Level 21

Post by Pjotr » Mon Feb 18, 2019 5:06 am

RemonK wrote:
Sun Feb 17, 2019 7:48 pm
Maar de volgende install word dus boot en root op 1 partitie incl een swapfile?
Klinkt goed. En voor het maken van dat swapbestand hoef je dus niks te doen, hè. Het installatieprogramma van Mint maakt dat automatisch aan.

RemonK
Level 4
Level 4

Post by RemonK » Mon Feb 18, 2019 7:14 am

Dat maakt het installeren in ieder geval al een stuk simpeler! En die opties zijn ook via de installatie allemaal in te stellen?
Joeptjoep - Feestboek

Pjotr
Level 21
Level 21

Post by Pjotr » Mon Feb 18, 2019 7:21 am

RemonK wrote:
Mon Feb 18, 2019 7:14 am
Dat maakt het installeren in ieder geval al een stuk simpeler! En die opties zijn ook via de installatie allemaal in te stellen?
Standaard maakt het installatieprogramma gewoon slechts één partitie aan, waar alles in zit (wat mijns inziens ook het beste is). Daarvoor hoef je dus alleen maar blindelings op OK te drukken.

Algemene stelregel: vertrouw bij twijfel op de voorgestelde standaardkeuzes. Want die zijn doorgaans redelijk en verstandig.

Van op eigen houtje moeilijk gaan doen zonder precies de consequenties te overzien, komen vaak de meeste brokken. :wink:

RemonK
Level 4
Level 4

Post by RemonK » Mon Feb 18, 2019 5:36 pm

Pjotr wrote:
Mon Feb 18, 2019 7:21 am
Algemene stelregel: vertrouw bij twijfel op de voorgestelde standaardkeuzes. Want die zijn doorgaans redelijk en verstandig.
Zegt ie tegen iemand die van Windows afkomt! Daar is de stelregel: Als er een custom installatie mogelijkheid is, doen!! :lol:
Maar ik heb niet zomaar op eigen houtje moeilijk gedaan.. ik heb me juist goed ingelezen wat het beste is, welke partities, hoe groot etc. Iedereen komt met
iets anders en heeft er wel zijn eigen reden bij. Wat ik nergens ben tegen gekomen is dat het allemaal op 1 partitie kan en ook nergens dat een swapfile
mogelijk is. Dat is me de laatste dagen pas duidelijk geworden.
Joeptjoep - Feestboek

RemonK
Level 4
Level 4

Post by RemonK » Mon Feb 18, 2019 5:39 pm

En de rede in eerste instantie waarom ik uiteindelijk zelf ben gaan partitioneren is dat het bij de installatie niet duidelijk was als ik voor standaard ging, op welke schijf hij zou installeren! En ik ben niet de enige daarin, een maat van me is nu ook met Linux bezig en hij belde me op bij hetzelfde punt in de installatie als waar ik twijfelde! Hij ziet wel windows, maar gaat ie het nou naast windows draaien op dezelfde schijf of krijg ik nog de keuze om een andere schijf te kiezen?? Dat is echt niet duidelijk.
Joeptjoep - Feestboek

Pjotr
Level 21
Level 21

Post by Pjotr » Mon Feb 18, 2019 6:20 pm

Standaard zal het installatieprogramma Linux Mint willen zetten naast Windows op dezelfde fysieke harde schijf. Wat ook, technisch gezien, de beste oplossing is voor een tweevoudig opstartbare computer....

Overigens: er is heel veel informatie over Linux te vinden op het web, maar die is lang niet altijd van goede kwaliteit en/of verouderd. Met mijn webstekken (de Nederlandse en de Engelse) probeer ik betrouwbare informatie te bieden voor Mint 19.1, gebaseerd op een voorzichtige aanpak.

RemonK
Level 4
Level 4

Post by RemonK » Mon Feb 18, 2019 10:58 pm

Daar ben ik het dan niet mee eens. Waarom zou ik een goed werkende Windows schijf willen partitioneren zodat Linux er ook op komt te staan?
Naar mijn idee is het beter om deze op een eigen schijf te zetten. Ik neem aan dat Grub daar mee overweg kan..

Klopt, ik heb het een en ander door zitte lezen, de handleiding bv, maar die is idd verouderd! Daarin werd ook aangegeven dat er partities aangemaakt
moesten worden. Dus een beetje up-2-date info is niet verkeerd nee. Wat bedoel je trouwens met webstekken? Ken die term niet..

Even een ander vraagje, mijn context menu op t bureaublad bevat een optie die niets doet... ik heb het idee dat dat is om een snelkoppeling aan te maken
maar dat weet ik dus niet zeker...

"+ Maak hier een nieuwe starter..."
Joeptjoep - Feestboek

Moem
Level 19
Level 19

Post by Moem » Tue Feb 19, 2019 3:52 am

RemonK wrote:
Mon Feb 18, 2019 10:58 pm
"+ Maak hier een nieuwe starter..."
Dat is 'Create a new launcher here'. Inderdaad, dat zou een snelkoppeling moeten aanmaken naar een programma van je keuze.
Image

If your issue is solved, kindly indicate that by editing the first post in the topic, and adding [SOLVED] to the title. Thanks!

Post Reply

Return to “Nederlands (Dutch)”