cookiewet

Ondersteuningsforum voor Nederlandstalige gebruikers

Moderator: Moem

Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
Locked
Charles_NL

cookiewet

Post by Charles_NL »

Het is wederom in het nieuws vandaag, cookies die ongevraagd op je pc geplaatst worden.
Mijn vraag is hoe je kan checken of er cookies op de pc geplaatst zijn en welke soorten cookies. En de volgende vraag is, hoe kan je die definitief verwijderen?
Last edited by LockBot on Wed Dec 28, 2022 7:16 am, edited 1 time in total.
Reason: Topic automatically closed 6 months after creation. New replies are no longer allowed.
User avatar
Moem
Level 22
Level 22
Posts: 16230
Joined: Tue Nov 17, 2015 9:14 am
Location: The Netherlands
Contact:

Re: cookiewet

Post by Moem »

Dat hangt van je browser af, welke gebruik je?
Volgens mij heeft elke browser de mogelijkheid om alle cookies weg te gooien bij het afsluiten van de browser. Maar ook om cookies alleen te accepteren van door jou gekozen websites.
Image

If your issue is solved, kindly indicate that by editing the first post in the topic, and adding [SOLVED] to the title. Thanks!
User avatar
Pjotr
Level 24
Level 24
Posts: 20092
Joined: Mon Mar 07, 2011 10:18 am
Location: The Netherlands (Holland) 🇳🇱
Contact:

Re: cookiewet

Post by Pjotr »

Voor zover ik kan beoordelen, biedt alleen Firefox (en de meeste webverkenners die op Firefox zijn gebouwd) de mogelijkheid om in te stellen dat koekjes en andere (mis)baksels automatisch worden verwijderd bij het afsluiten van Firefox.

In Chrome en Chromium kan dat bijvoorbeeld helaas niet. Daarin kun je die zooi er alleen handmatig uit flikkeren (wat ik dus ook doe, zo af en toe).
Tip: 10 things to do after installing Linux Mint 21.3 Virginia
Keep your Linux Mint healthy: Avoid these 10 fatal mistakes
Twitter: twitter.com/easylinuxtips
All in all, horse sense simply makes sense.
User avatar
Swake
Level 2
Level 2
Posts: 72
Joined: Sun Aug 19, 2018 6:12 am
Location: Belgium
Contact:

Re: cookiewet

Post by Swake »

Er zijn nog heel veel sites die geen informatie geven dat ze cookies gebruiken en om welk soort cookies en dat is sinds 23/05/2018 verplicht .
Er zijn sites die maar tijdelijk een cookie opslaan , bijvoorbeeld om ingelogd te blijven .
Maar de meest gevaarlijke cookies zijn tracking cookies .
Ook zijn er de 3rd party cookies , en die worden het meest gebruikt door webshops en vele webshops vegen dit nog aan hun laars .
Bij dit soort cookies plaatst de webshop een cookie van derden op uw toestel . De webshop verzamelt zo alles van jou wat je besteld hebt , hoe je betaald hebt enz....., en moet hiervoor eerst jouw toestemming vragen om deze mogen op te slaan !Geef je toestemming moet je achteraf niet komen klagen ik krijg steeds vervelende reclame en weet niet hoe dit komt .
Maar met dit soort cookies weet de leverancier bij de webshop ook dat je een produkt van hun gekocht hebt , en op basis van dit soort cookies kan de leverancier je dan gerichte reclame bezorgen over hun nieuwe producten . Deze methode word dan gebruikt bij mobiele apparaten (gsm , tablet, laptop ).
Er bestaan ook tracking cookies die ook gebruikt worden bij mobiele apparaten, schakel daarom altijd je tracking uit op je mobiele apparaten als je op andere plekken bent dan thuis . raadpleeg hiervoor de handleiding van je mobiel toestel hoe de tracking uit te schakelen .
Meer info .
http://cookiepolicy.nl/soorten-cookies/
PC1 : Ubuntu 20.04
PC2 :Multiboot : Windows 10 , linux mint 20.3 , Ubuntu 22.04, Debian 11
User avatar
Swake
Level 2
Level 2
Posts: 72
Joined: Sun Aug 19, 2018 6:12 am
Location: Belgium
Contact:

Re: cookiewet

Post by Swake »

Intressant om eens te gaan bekijken .
https://www.consumentenbond.nl/internet ... ockers-faq
PC1 : Ubuntu 20.04
PC2 :Multiboot : Windows 10 , linux mint 20.3 , Ubuntu 22.04, Debian 11
User avatar
Moem
Level 22
Level 22
Posts: 16230
Joined: Tue Nov 17, 2015 9:14 am
Location: The Netherlands
Contact:

Re: cookiewet

Post by Moem »

Voor Chrome-gebaseerde browsers zijn er gelukkig wel add-ons die het mogelijk maken om automatisch cookies te verwijderen. Ik zie inderdaad dat ook Vivaldi die mogelijkheid niet standaard ingebouwd heeft.
Image

If your issue is solved, kindly indicate that by editing the first post in the topic, and adding [SOLVED] to the title. Thanks!
User avatar
Swake
Level 2
Level 2
Posts: 72
Joined: Sun Aug 19, 2018 6:12 am
Location: Belgium
Contact:

Re: cookiewet

Post by Swake »

Voor Chrome-gebaseerde browsers zijn er gelukkig wel add-ons die het mogelijk maken om automatisch cookies te verwijderen. Ik zie inderdaad dat ook Vivaldi die mogelijkheid niet standaard ingebouwd heeft.
Als jij 3 rd party cookies aanvaard , dan worden die niet bewaard in je browser , maar op de server van de site , en dan mag jij in je browser zoveel gebruiken en wissen zoveel je maar wil . De enige oplossing is dan de eigenaar van de site vragen om al je gegevens uit hun databank te verwijderen !
De cookiewet zegt ook dat er verplicht moet gewaarschuwd worden dat ze dit soort cookie gebruiken en de gebruiker de mogelijkheid moet geven of ze dit soort cookie willen aanvaarden of weigeren en dat gebeurt nog niet overal !
PC1 : Ubuntu 20.04
PC2 :Multiboot : Windows 10 , linux mint 20.3 , Ubuntu 22.04, Debian 11
User avatar
Moem
Level 22
Level 22
Posts: 16230
Joined: Tue Nov 17, 2015 9:14 am
Location: The Netherlands
Contact:

Re: cookiewet

Post by Moem »

Swake wrote: Fri Mar 01, 2019 6:14 am
Voor Chrome-gebaseerde browsers zijn er gelukkig wel add-ons die het mogelijk maken om automatisch cookies te verwijderen. Ik zie inderdaad dat ook Vivaldi die mogelijkheid niet standaard ingebouwd heeft.
Als jij 3 rd party cookies aanvaard , dan worden die niet bewaard in je browser , maar op de server van de site , en dan mag jij in je browser zoveel gebruiken en wissen zoveel je maar wil .
Zowel Chrome-gebaseerde als Firefox-gebaseerde browsers hebben (van zichzelf, zonder add-ons) de mogelijkheid om third-party cookies te weigeren. Ik zou iedereen aanraden om dat zo in te stellen dat ze geweigerd worden.
Image

If your issue is solved, kindly indicate that by editing the first post in the topic, and adding [SOLVED] to the title. Thanks!
User avatar
xenopeek
Level 25
Level 25
Posts: 29597
Joined: Wed Jul 06, 2011 3:58 am

Re: cookiewet

Post by xenopeek »

Swake wrote: Fri Mar 01, 2019 6:14 amAls jij 3 rd party cookies aanvaard , dan worden die niet bewaard in je browser , maar op de server van de site
Kan je mij dat uitleggen, want cookies zijn per definitie iets wat in je browser wordt opgeslagen. Tuurlijk, op de server wordt ook onthouden dat cookie X is uitgedeeld maar als cookie X uit jouw browser verwijderd is dan geeft je browser dat cookie bij een volgend bezoek niet door aan de server en is dat dus niet meer nuttig voor de server of een manier om je te volgen (jij hebt het cookie X immers niet meer).

Dat gezegd hebben, er is geen enkele reden om 3rd party cookies te accepteren. Nooit. Maar bedrijven die hun geld verdienen met jouw gegevens verzamelen en verkopen hebben al weer andere dingen bedacht. Totdat er daadwerkelijke privacy wetgeving komt (de cookie wet is immers totaal waardeloos voor burgers) blijft het water naar de zee dragen.
Image
User avatar
xenopeek
Level 25
Level 25
Posts: 29597
Joined: Wed Jul 06, 2011 3:58 am

Re: cookiewet

Post by xenopeek »

Charles_NL wrote: Fri Mar 01, 2019 4:13 amMijn vraag is hoe je kan checken of er cookies op de pc geplaatst zijn en welke soorten cookies. En de volgende vraag is, hoe kan je die definitief verwijderen?
Cookies zijn maar een gedeelte van het probleem. Toch goed om het aan te pakken.

Hier is hoe je cookies verwijdert en eventueel permissies aanpast: https://support.mozilla.org/nl/kb/opslag
Hier is hoe je cookies van derden uitschakelt (wat je altijd zou moeten uitschakelen wat mij betreft): https://support.mozilla.org/nl/kb/cooki ... tschakelen

Zelf gebruik ik nog twee add-ons voor Firefox:

Cookie Autodelete https://addons.mozilla.org/en-US/firefo ... utodelete/. Hiermee kan je automatisch cookies verwijderen en eenvoudig websites instellen dat hun cookies wel bewaard worden. Onder Cookie Autodelete > Preferences heb ik een aantal dingen aangepast:
  • Enable Automatic Cleaning aangezet met een Delay Before Cleaning van 15. Zo worden cookies van websites die je bezocht hebt maar waar je de laatste tab van hebt gesloten na 15 minuten verwijderd.
  • Log Total Number Of Cookies Deleted en Show Notification After Cookie Cleanup heb ik beiden uitgezet want dat zal me echt een biet wezen :)
  • Localstorage Cleanup aangezet omdat dat ook wordt gebruikt om je te volgen.
Om vervolgens niet moe te worden van alle websites die hun nutteloze cookie meldingen tonen (wat ze doen bij elk volgend bezoek omdat het cookie waar in staat dat je cookies accepteert inmiddels verwijderd is) heb ik ook I don't care about cookies https://addons.mozilla.org/en-US/firefo ... t-cookies/. Deze accepteert die nutteloze cookie meldingen voor je zodat je er zelf niet mee wordt lastig gevallen. De cookies worden met Cookie Autodelete toch weer verwijderd.

Als je zulke add-ons gaat gebruiken wel even nadenken. Voor Cookie Autodelete is het handig om websites die je vertrouwt en vaak bezoekt met een account op de "whitelist" te zetten. Anders moet je steeds opnieuw inloggen. Dat doe je door de website te bezoeken, op het Cookie Autodelete ikoontje te klikken en dan de whitelist knop voor de website.

I don't care about cookies werkt niet altijd goed samen met websites. Je kunt een rechtermuisklik op een pagina geven en dan via het contextmenu de website uitzonderen voor I don't care about cookies. Dan krijg je voortaan de cookie meldingen weer wel. Ik heb dat maar bij een website gehad, maar moet je wel weten.

Klinkt als een hoop gedoe en ze volgen je toch op andere manier ook. Bedenk dus of dit je tijd waard is :wink:
Image
User avatar
Swake
Level 2
Level 2
Posts: 72
Joined: Sun Aug 19, 2018 6:12 am
Location: Belgium
Contact:

Re: cookiewet

Post by Swake »

De vraag is .
Het is wederom in het nieuws vandaag, cookies die ongevraagd op je pc geplaatst worden.
Mijn vraag is hoe je kan checken of er cookies op de pc geplaatst zijn en welke soorten cookies. En de volgende vraag is, hoe kan je die definitief verwijderen?
Hierover gaat het , zoals ik reeds aangehaald heb , tracking cookies .
https://www.hln.be/ihln/internet/word-j ... gle.com%2F
Nog een voorbeeld van tracking maar velen niet weten niet weten hoe op hun toestel uit te schakelen .
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/06/13 ... 1-3001594/
PC1 : Ubuntu 20.04
PC2 :Multiboot : Windows 10 , linux mint 20.3 , Ubuntu 22.04, Debian 11
Charles_NL

Re: cookiewet

Post by Charles_NL »

Dank jullie voor de gegeven reacties. De tips die xenopeek gaf, met de links erbij waarvoor mijn dank, heb ik uitgevoerd. Nu heb ik in de contextmenu van Firefox een nieuwe optie erbij gekregen, genoemd: "koppeling openen in nieuw containertabblad" met vier opties die ik niet herken. Daarover zou ik graag meer info willen hebben.
User avatar
xenopeek
Level 25
Level 25
Posts: 29597
Joined: Wed Jul 06, 2011 3:58 am

Re: cookiewet

Post by xenopeek »

Charles_NL wrote: Sat Mar 09, 2019 3:59 amNu heb ik in de contextmenu van Firefox een nieuwe optie erbij gekregen, genoemd: "koppeling openen in nieuw containertabblad" met vier opties die ik niet herken.
Sorry, vergeten. Dat is een optie die je in Firefox had kunnen aanzetten (standaard staat die uit) maar welke noodzakelijk is voor Cookie Autodelete om te werken en dus is aangezet met installatie daarvan.

Containertabbladen zijn een manier om bijvoorbeeld prive, werk, bankieren en online winkelen van elkaar gescheiden te houden (de standaard containers). Websitevoorkeuren, aangemelde sessies en tracking-gegevens voor advertenties worden pér container opgeslagen. Je zou bijvoorbeeld Facebook in een eigen container kunnen openen zodat het geen informatie deelt (heen of weer) met andere websites die je bezoekt, omdat op die andere websites (in andere containers) er geen weet is van dat je op Facebook bent ingelogd.

Als je de linker muisknop ingedrukt houdt op het plus ikoon om een nieuw tabblad te open krijg je daar een menu te zien waar je kan kiezen welke container je voor dat tabblad wilt gebruiken en je kan daar ook je containers beheren (dat ook via Firefox voorkeuren).

Ik gebruik het zelf niet en zou het graag uitzetten maar dat kan dus niet met Cookie Autodelete. Ben inmiddels er aan gewend en valt me niet meer op in menu.
Image
User avatar
Swake
Level 2
Level 2
Posts: 72
Joined: Sun Aug 19, 2018 6:12 am
Location: Belgium
Contact:

Re: cookiewet

Post by Swake »

Wat jij hier het laatst citeert is bedoelt voor de mobiele versie van firefox .
https://www.mozilla.org/nl/firefox/mobile/
PC1 : Ubuntu 20.04
PC2 :Multiboot : Windows 10 , linux mint 20.3 , Ubuntu 22.04, Debian 11
Locked

Return to “Nederlands - Dutch”