wijzigen gebruikersnaam LM 18.3 Xfce

Ondersteuningsforum voor Nederlandstalige gebruikers

Moderator: Moem

Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
Locked
Charles_NL

wijzigen gebruikersnaam LM 18.3 Xfce

Post by Charles_NL »

Van mijn notebook wilde ik zowel gebruikersnaam (root user heet het geloof ik) als de computernaam wijzigen.
Het wijzigen van de computernaam was makkelijk, de zoekmachine gaf vlot de juiste aanwijzingen.

Maar het wijzigen van de gebruikersnaam lukt helaas niet, ondanks de vele resultaten die de zoekmachine heeft gegeven. In een van de zoekresultaten las ik overigens dat het niet simpel te doen zou zijn, het werd zelfs afgeraden omdat het risico groot is dat de computer daarna niet meer werkt. Dus stel ik deze vraag hier in dit forum. Wellicht dat er een forumlid is die mij verder kan helpen. Of is het echt riskant om de gebruikersnaam te gaan wijzigen?
Last edited by LockBot on Wed Dec 28, 2022 7:16 am, edited 1 time in total.
Reason: Topic automatically closed 6 months after creation. New replies are no longer allowed.
Fedde
Level 2
Level 2
Posts: 89
Joined: Wed Mar 13, 2019 10:13 am

Re: wijzigen gebruikersnaam LM 18.3 Xfce

Post by Fedde »

Hoi Charles, ik zelf weet der niet zoveel vanaf, wat ik wel vond is deze link.

https://superuser.com/questions/1346607 ... -mint-xfce

in deze link word vertelt het met Grub te veranderen
gr.Fedde
Charles_NL

Re: wijzigen gebruikersnaam LM 18.3 Xfce

Post by Charles_NL »

Ik denk dat een nieuwe schone installatie de enig juiste manier is om de username veranderd te krijgen.
Het zit kennelijk in alle haarvaten van het OS dat wijzigen op een andere wijze feitelijk niet kan.
Dank voor het meedenken.
HappyHippo
Level 1
Level 1
Posts: 40
Joined: Tue Apr 02, 2019 8:43 am
Location: Arnhem Netherlands

Re: wijzigen gebruikersnaam LM 18.3 Xfce

Post by HappyHippo »

Nieuwe user aanmaken, als root data overzetten en dan de oude user verwijderen?
User avatar
Moem
Level 22
Level 22
Posts: 16235
Joined: Tue Nov 17, 2015 9:14 am
Location: The Netherlands
Contact:

Re: wijzigen gebruikersnaam LM 18.3 Xfce

Post by Moem »

Charles_NL wrote: Fri Mar 29, 2019 9:31 am Van mijn notebook wilde ik zowel gebruikersnaam (root user heet het geloof ik) als de computernaam wijzigen.
Wacht even. De gewone gebruiker, degene die jij gebruikt om in te loggen, dat is niet hetzelfde als root. Root is een 'virtuele' gebruiker, dat wil zeggen geen echte persoon; root heeft alle rechten, is in feite de beheerder, en jij geeft die beheerder opdrachten om dingen te doen die een gewone gebruiker niet mag. Root voert die voor je uit, maar vraagt wel eerst om je wachtwoord. Root en jouw gebruikersaccount zijn dus twee verschillende accounts!
(Sorry aan de puristen, ik weet geen bruikbaar Nederlands woord voor 'account'.)
Image

If your issue is solved, kindly indicate that by editing the first post in the topic, and adding [SOLVED] to the title. Thanks!
Charles_NL

Re: wijzigen gebruikersnaam LM 18.3 Xfce

Post by Charles_NL »

Moem wrote: Thu Apr 04, 2019 8:34 am De gewone gebruiker, degene die jij gebruikt om in te loggen, dat is niet hetzelfde als root. Root heeft alle rechten, is in feite de beheerder, en jij geeft die beheerder opdrachten om dingen te doen die een gewone gebruiker niet mag. Root voert die voor je uit, maar vraagt wel eerst om je wachtwoord. Root en jouw gebruikersaccount zijn dus twee verschillende accounts!
Duidelijk antwoord.
Dan bedoel ik dus de naamswijziging van mijn gebruikersaccount. De gewone gebruiker zoals hierboven staat.
User avatar
Moem
Level 22
Level 22
Posts: 16235
Joined: Tue Nov 17, 2015 9:14 am
Location: The Netherlands
Contact:

Re: wijzigen gebruikersnaam LM 18.3 Xfce

Post by Moem »

Ik weet niet hoe dat in XFCE gaat. In Cinnamon is het, zoals genoemd, het simpelste om een nieuwe gebruiker aan te maken (let op dat deze tot de sudo groep moet behoren om opdrachten aan root te kunnen geven!) en als je heel zeker weet dat alles werkt, en je alle data hebt overgezet, de oude weg te gooien.
Vrij ingrijpend en niet iets dat je voor de grap doet.
Image

If your issue is solved, kindly indicate that by editing the first post in the topic, and adding [SOLVED] to the title. Thanks!
Locked

Return to “Nederlands - Dutch”