einde mint 18.3 mijn linux einde

Dutch Forum

Moderators: Moem, xenopeek

Zeeman
Level 1
Level 1

einde mint 18.3 mijn linux einde

Post by Zeeman » Fri Apr 12, 2019 8:52 pm

Ondanks dat ik jaren zeer tevreden geweest ben van linux mint, ik ben al gebruiker sinds mint 13 uitkwam. Zal ik in 2021 afschijd nemen van linux.
De hoofdoorzaak is dat mijn videokaart niet werkt in min 19.1 vervolgens vind ik linux op meerdere vlakken achteruit gaan. Dat linux mint geschikt is voor oudere computers is dus voorbij want steeds minder dingen doen het nog. In plaats van steeds nieuwe versies op de markt te brengen had linux zich beter bezig gehouden met andere dingen zoals de lijst van fouten die is ongeveer nog steeds hetzelfde als bij mint 13 alleen zijn er enkele zaken bijgekomen, de reeds gekende oudere issues/bugs hadden ze er al lang uit kunnen halen.

Maar als het op veiligheid aankomt moet ik linux dan weer wel feliciteren in al die jaren heb ik niet 1 keer een virus binnen gekregen en daarom moet zou ik beter schrijven helaas moet ik in 2021 afschijd nemen van linux. :(

Met grote tegenzin zal ik dus terug overstappen naar windows dus ook een andere pc, lang leve het milieu.
En waarom dan geen linux op die pc? Ik ben van het mening ofwel het ene ofwel het andere en ook op die andere pc zal ik dus niet weten of alles het zal doen met linux Mint.

Er is maar 1 manier dat ik bij linux blijf en dat is dat ze mint 18.3 updates nog wat jaren velengen en dat zal dus nooit gebeuren.

Moem
Level 19
Level 19

Re: einde mint 18.3 mijn linux einde

Post by Moem » Sat Apr 13, 2019 2:41 am

Als je toch een andere PC koopt, kan er net zo goed Mint 19 op. Ik snap niet helemaal wat 'Ik ben van het mening ofwel het ene ofwel het andere' betekent en waarom dat wil zeggen dat het verplicht is om voor Windows te kiezen, maar dat moet je zelf weten, het is jouw computer tenslotte.

Je zou je een beetje kunnen verdiepen en wat vragen stellen. Dan kun je best weten hoe groot de kansen zijn dat Linux Mint zal werken op je nieuwe computer.

Maar wist je ook dat er nog meer Linux distributies zijn? Mint is niet een van de beste voor oudere computers, en heeft die pretenties ook nooit gehad.
Tenslotte zou je ook nog een andere videokaart kunnen kiezen.

Ik zie ook geen hulpvragen van je, om je huidige videokaart aan de praat te krijgen. Dit is je eerste posting hier. Klagen mag, hoor. Maar erg zinnig is het niet.

Kennelijk wil je graag Windows gaan gebruiken en dat mag natuurlijk. Maar doe nou niet alsof dat aan Linux ligt.
Image

If your issue is solved, kindly indicate that by editing the first post in the topic, and adding [SOLVED] to the title. Thanks!

MoreLinux
Level 1
Level 1

Post by MoreLinux » Sat Apr 13, 2019 5:37 am

In jouw geval een nieuwe PC kopen met Windows 10 erop zal ervoor zorgen dat al je oude hardware niet meer werkt.

Windows 10 ondersteund heel veel oude printer, scanners en andere hardware niet meer. Zo zit ik dus met een printer en scanner die wel onder Linux Mint 19 werken, maar niet onder Windows 10.

Op die andere PC zal met Windows 10 veel minder hardware werken, dan met Linux Mint 19 op die zelfde PC. Dat ligt inderdaad aan Linux, dat oude hardware nog steeds wordt ondersteund.

Dus gewoon Linux Mint 19.x erop zetten weer van het leven gaan genieten.

Hendrick
Level 2
Level 2

Post by Hendrick » Sat Apr 13, 2019 5:32 pm

Spijtig om te horen dat iemand afscheid wil nemen van Mint. Ik heb zelf Mint 19.1 onlangs op twee systemen ge-installeerd zonder problemen. De oudste van de twee is 11 jaar en in 2008 in elkaar gezet door een computershop voor 400 euro. Staat dag en nacht te zoemen en had alleen zo'n 4 jaar geleden een nieuwe ventilator nodig. Die oude spullen worden dus wel degelijk nog ondersteund door Mint. Tot voor kort vond ik 17.3 de beste versie, maar 19.1 begint mij steeds beter te bevallen.

Hendrick / Amsterdam
Linux Mint 18.3 Xfce en 19.2 Xfce

Pjotr
Level 21
Level 21

Post by Pjotr » Sat Apr 13, 2019 6:07 pm

Tja, nogal zinloos verhaal van Zeeman. Doe wa ge wilt, en houdoe/salut hè. :lol:

Of probeer anders de lichtgewicht Xfce-editie van Mint 19.1. Zou ik doen. Maar ja, gij zijt gij en ikke is ikke....
Tip: 10 things to do after installing Linux Mint 19.2 Tina
Keep your Linux Mint healthy: Avoid these 10 fatal mistakes
Twitter: twitter.com/easylinuxtips
All in all, horse sense simply makes sense.

nahjo
Level 2
Level 2

Post by nahjo » Sun Apr 14, 2019 3:32 am

Nah als het gaat om "doe nou eens een langdurig (+10 jaar) ondersteunde versie van Mint" dan steun ik Zeeman.
Heb hier een notebook waar altijd windows XP stabiel op heeft gedraaid (nooit geen herinstallatie). En toen kwam mint 13, 17, 17.3, 18, 18.3 ,19 en weer terug naar 18.3 als schone installatie. En met al die nieuwe versies vraag ik mij weleens af waar zit er nu voor mij een verbetering in. Het gevoel zegt dat 17.3 voor dit notebookje de beste was maar ja geen ondersteuning meer.
Is geen kritiek maar gewoon een gedachtegang :)
gr. Johan

MoreLinux
Level 1
Level 1

Post by MoreLinux » Wed Apr 17, 2019 6:07 pm

nahjo wrote:
Sun Apr 14, 2019 3:32 am
Heb hier een notebook waar altijd windows XP stabiel op heeft gedraaid (nooit geen herinstallatie) ... Het gevoel zegt dat 17.3 voor dit notebookje de beste was maar ja geen ondersteuning meer.
In de verschillende Mint versies is wel degelijk veel vooruitgang geweest, iets wat je van een al jaren niet meer ondersteunde Win XP niet echt kunt zeggen.

Als je notebook goed loopt met Mint 17.3, dan hoef je natuurlijk niet te upgrade naar een hogere release. Het, met het verstrijken van de tijd, groter wordende probleem zal veiligheid zijn. Nu zal dat bij Win XP een groter issue zijn dan bij Linux Mint 17.3, maar het zal ontstaan.

nahjo
Level 2
Level 2

Post by nahjo » Sat Apr 20, 2019 10:54 am

@MoreLinux

voor alle duidelijkheid Windows XP is niet meer geïnstalleerd maar wel LM 18.3 xfce :D
Het gaat mij om het punt dat oude hardware soms te oud gaat worden voor de nieuwste Mint ontwikkelingen en de versie waarop die hardware wel goed draaide geen ondersteuning meer heeft.
Ja kan dan wel doorgaan met die niet meer ondersteunde versie maar op de een op andere dag werkt apt-get install programma ook niet meer en is de repo down.

gr. Johan

Zeeman
Level 1
Level 1

Post by Zeeman » Mon May 13, 2019 6:55 am

Nog wat verdere verduidelijking voor sommige mensen. Zoals reeds gezegd ben ik jaren tevreden geweest over Linux mint zeker wat veiligheid en de goede tips in dit forum en de Nederlandstalige blogspot. het probleem op mijn pc (waarop origineel windows 7 geïnstalleerd was) is dat hij geregeld vastloopt met linux mint 19.1 en resetten met Alt Ctrl Backspace lukt gewoon niet, dat had ik ook in de tijd dat ik op deze pc juist mint 17 geïnstalleerd had of ten tijde met mint 13 op mijn nog oudere pc. Dit euvel was opgelost zodra ik mijn videokaart ingeschakeld had, wat met mint 19.1 dus niet meer lukt.
Nu heb ik nog een budget laptopje bijgekocht (acer aspire 3) met Windows 10. Geheugen genoeg om nog een ander besturingssysteem naast te zetten.
Nu ben ik ondertussen al druk op zoek geweest naar een andere linux besturing die ik zowel op de acer als op deze PC kan installeren zo had ik mageia eens uitgeprobeerd, niet echt slecht maar was wel heel traag en met het installeren moet je ook goed uitkijken wat je doet. de andere besturingssystemen die me interesseerden waren helaas allemaal op Ubuntu gebaseerd. En Pjotr voor je weer panikeert ik vindt Ubuntu niet slecht integendeel zelfs het is een fantastisch, veilig en betrouwbaar besturingssysteem en het enige spijtige is dat alle op Ubuntu 16.04 gebaseerde systemen geen updates meer ontvangen na april 2021 en de nieuwere versies zullen dus gebaseerd worden op Ubuntu 18.04 waardoor je eveneens dezelfde problemen krijgt als met linux mint 19.1
Linux mint LMDE is ook een heel goed alternatief maar helaas is mijn computerkennis veel te zwak om me hier aan te wagen.
en wat betreft ofwel het ene ofwel het andere besturingssysteem: ik heb al wat opzoekwerk gedaan ivm veiligheid en zo blijkt dat het veel veiliger is om bv te internetbankieren op een pc of laptop waarop Geen Windows staat naast uw linux systeem.
PS: Alle raad over linux besturingssystemen die niet op ubuntu gebaseerd zijn en over een Nederlandstalig forum beschikken zijn welkom.

Moem
Level 19
Level 19

Post by Moem » Mon May 13, 2019 7:19 am

Zeeman wrote:
Mon May 13, 2019 6:55 am
het probleem op mijn pc (waarop origineel windows 7 geïnstalleerd was) is dat hij geregeld vastloopt met linux mint 19.1 en resetten met Alt Ctrl Backspace lukt gewoon niet, dat had ik ook in de tijd dat ik op deze pc juist mint 17 geïnstalleerd had of ten tijde met mint 13 op mijn nog oudere pc. Dit euvel was opgelost zodra ik mijn videokaart ingeschakeld had, wat met mint 19.1 dus niet meer lukt.
Kijk, een concreet probleem. Als je hier nou een aparte posting over maakt krijg je er vast hulp bij. En als het met die hulp dan lukt hoef je helemaal geen ander besturingssysteem te zoeken.
Of je monteert een andere videokaart. Ik geef toe, dat is wel een heel makkelijke oplossing...
Image

If your issue is solved, kindly indicate that by editing the first post in the topic, and adding [SOLVED] to the title. Thanks!

Zeeman
Level 1
Level 1

Post by Zeeman » Mon May 13, 2019 7:28 am

Een andere videokaart is weggesmeten geld voor mij, ik gebruik mijn pc voornamelijk voor tekstverwerking en som internetbankieren wat opzoekwerk op het internet en simpele onlinegames.
Maar zeker bedankt voor de tip Moem

Het probleem waar ik ook mee kamp is dat ik Linux Mint zo goed vindt en er al sinds mint 13 mee werk, Zorin OS lijkt me ook een heel mooi alternatief maar dan kom ik in 2021 met hetzelfde probleem te zitten.
Last edited by Zeeman on Mon May 13, 2019 7:56 am, edited 1 time in total.

Moem
Level 19
Level 19

Post by Moem » Mon May 13, 2019 7:36 am

Tja, we verschillen duidelijk van mening. Ik zou graag een andere videokaart monteren (sterker nog, dat heb ik gedaan) als dat betekent dat mijn computer Mint 19 kan draaien, en zo weer voor jaren verzekerd is van veiligheidsupdates. Marktplaats staat er vol mee, tenslotte, en het is een kwestie van twee tientjes als je geen topkwaliteit video voor games nodig hebt.
Veel minder werk dan een ander besturingssysteem zoeken dat me net zo goed bevalt als Mint, als dat al mocht bestaan.

Maar dat is mijn keuze. Misschien ben ik gewoon lui. :wink:
Image

Zeeman
Level 1
Level 1

Post by Zeeman » Mon May 13, 2019 8:15 am

Mint 19.1 loopt voornamelijk vast bij het openen van de Firefox browser of als de computer net is opgestart en ik te snel ben met het openen van een programma dus al bij al valt het eigenlijk nog mee, maar prettig is natuurlijk anders. als ik geen ander alternatief vindt zal ik toch Mint 19.1 op deze computer zetten en op mijn laptop naast Windows 10.
Nu ga ik tegen beter weten in even Linux mint LMDE 3 uitproberen

Moem
Level 19
Level 19

Post by Moem » Mon May 13, 2019 8:26 am

Welke desktopomgeving gebruik je eigenlijk? Cinnamon, XFCE, Mate, KDE?
Image

Zeeman
Level 1
Level 1

Post by Zeeman » Mon May 13, 2019 8:50 am

Ik gebruik Xfce, maar met 18.3 werkte mijn pc ook prima met cinnamon maar ik verkies toch Xfce omdat het de stabielste is.

Zeeman
Level 1
Level 1

Post by Zeeman » Thu May 16, 2019 9:04 am

Probleem geraakt niet opgelost, de beste (simpel en met goed Nederlandstalige forum) Linux distributies. zijn allemaal Ubuntu gebaseerd. Wat dus wil zeggen dat zodra Ubuntu 16.04 stopt met Updates het ook voor de op Ubuntu 16.04 gebaseerde distributies gedaan is. Geen ondersteuning voor mijn videokaart of mijn AMD II x2 processor. Voor mijn nieuw laptopje moet ik ook al niet voor Ubuntu of een op Ubuntu gebaseerde distributie kiezen want daar is zowel de grafische kaart als de processor van AMD. Volgens mij heeft AMD iets tegen Ubuntu en co.

Pjotr
Level 21
Level 21

Post by Pjotr » Thu May 16, 2019 9:16 am

Zeeman wrote:
Thu May 16, 2019 9:04 am
Voor mijn nieuw laptopje moet ik ook al niet voor Ubuntu of een op Ubuntu gebaseerde distributie kiezen want daar is zowel de grafische kaart als de processor van AMD.
Mint/Ubuntu is geen probleem met nieuwe AMD, althans wanneer je de 5.0-systeemkern installeert (ondersteuning voor AMD Ryzen).
Tip: 10 things to do after installing Linux Mint 19.2 Tina
Keep your Linux Mint healthy: Avoid these 10 fatal mistakes
Twitter: twitter.com/easylinuxtips
All in all, horse sense simply makes sense.

Zeeman
Level 1
Level 1

Post by Zeeman » Tue May 21, 2019 7:27 am

Pjotr wrote:
Thu May 16, 2019 9:16 am
Zeeman wrote:
Thu May 16, 2019 9:04 am
Voor mijn nieuw laptopje moet ik ook al niet voor Ubuntu of een op Ubuntu gebaseerde distributie kiezen want daar is zowel de grafische kaart als de processor van AMD.
Mint/Ubuntu is geen probleem met nieuwe AMD, althans wanneer je de 5.0-systeemkern installeert (ondersteuning voor AMD Ryzen).
bedankt Pjotr zal ik zeker doen

ik ben net gaan kijken voor systeemkern 5.0, deze krijgt nog ondersteuning tot februari 2020. geeft dit dan geen problemen na die datum?
misschien een domme vraag maar mijn computerkennis is net zo goed als mijn kennis van de Chinese taal.
Last edited by Zeeman on Tue May 21, 2019 8:07 am, edited 1 time in total.

Zeeman
Level 1
Level 1

Post by Zeeman » Tue May 21, 2019 7:45 am

Probleem is opgelost, Ik had Mint LMDE geïnstalleerd en het werkte prima alleen werkte de vertaling daar niet optimaal. dus ik dacht als LMDE 3 prima werkt laat ik dan eens mint 19.1 Cinnamon eens proberen in plaats van Xfce. En ongeloofelijk maar waar Cinnamon 19.1 werkt beter dan Xfce 19.1 op mijn computer. Mijn computer blokkeert niet als ik Firefox open en ook andere issues die ik in 19.1 Xfce soms had zijn verdwenen. mijn nvidia videokaart en amd processor zijn wel niet ingeschakeld maar voor gewoon basis gebruik werkt de vervanging prima.

Dus: Toch GEEN einde van Linux Mint voor mij.

Moem
Level 19
Level 19

Post by Moem » Tue May 21, 2019 8:47 am

En soms is de oplossing veel dichterbij dan je ze zoekt. :D
Gefeliciteerd met deze goede afloop!
Image

Post Reply

Return to “Nederlands (Dutch)”