Internet verbinding log mapje?

Dutch Forum

Moderators: Moem, xenopeek

Post Reply
duckduckgo66
Level 3
Level 3

Internet verbinding log mapje?

Post by duckduckgo66 » Tue Jun 25, 2019 8:52 pm

Hallo allemaal,

Deze week was er een storing en het internet lag er een tijdje uit.
Nu bij ik benieuwd waar de log file staat waar ik kan vinden om welk tijdstip de verbinding weer online was.

Waar kan ik de log-file vinden, en welke naam heefd die?
Met Google vind ik een hoop maar niks werkt zo te zien voor Linux Mint, of ik kijk niet goed

xenopeek
Level 24
Level 24

Re: Internet verbinding log mapje?

Post by xenopeek » Wed Jun 26, 2019 3:19 am

Ik denk dat dit niet heel eenvoudig te vinden is in de logs. Je kunt door de, waarschijnlijk relevante, logs bladeren met de opdracht:
journalctl /usr/bin/NetworkManager

Hier kan je vinden wanneer NetworkManager een netwerk verbinding kon opzetten en wanneer deze werd afgebroken. Echter, als je verbinding naar het internet er uit ligt dan werkt je netwerk nog wel gewoon. Zolang de router in je modem wel functioneerde kon je het lokale netwerk in je huis gewoon gebruiken om met andere apparaten in jouw netwerk te verbinden. Het was enkel dat de verbinding naar het internet vanuit daar niet werkte. Hoe je dat eenduidig gaat terugvinden in de logs dat weet ik niet, als dat al kan.

Je kunt inloggen op je modem (je provider zou daar instructies voor moeten hebben, of google op provider naam + modem model + admin inlog) en je kan kijken of daar in de logs wel iets te vinden is. Dat is heel modem specifiek wat er gelogd wordt en of je hier wel iets kan vinden.
Image

duckduckgo66
Level 3
Level 3

Post by duckduckgo66 » Wed Jun 26, 2019 6:43 pm

xenopeek wrote:
Wed Jun 26, 2019 3:19 am
Ik denk dat dit niet heel eenvoudig te vinden is in de logs. Je kunt door de, waarschijnlijk relevante, logs bladeren met de opdracht:
journalctl /usr/bin/NetworkManager

Hier kan je vinden wanneer NetworkManager een netwerk verbinding kon opzetten en wanneer deze werd afgebroken. Echter, als je verbinding naar het internet er uit ligt dan werkt je netwerk nog wel gewoon. Zolang de router in je modem wel functioneerde kon je het lokale netwerk in je huis gewoon gebruiken om met andere apparaten in jouw netwerk te verbinden. Het was enkel dat de verbinding naar het internet vanuit daar niet werkte. Hoe je dat eenduidig gaat terugvinden in de logs dat weet ik niet, als dat al kan.

Je kunt inloggen op je modem (je provider zou daar instructies voor moeten hebben, of google op provider naam + modem model + admin inlog) en je kan kijken of daar in de logs wel iets te vinden is. Dat is heel modem specifiek wat er gelogd wordt en of je hier wel iets kan vinden.
Hallo xenopeek,

Hartelijk dank, ik vind alleen geen mapje met de naam journalctl /usr/bin/NetworkManager.
Ook gbeurt er niks als ik het in een terminal open, dus wat doe ik nu?

Ik dacht dat het systeem altijd opslaat als de verbinding verbreekt en weer verbonden is.
Ik wist trouwens van de router optie, maar ik wil graag weten waar ik het in Mint kan terug vinden.
Last edited by duckduckgo66 on Wed Jun 26, 2019 8:11 pm, edited 1 time in total.

xenopeek
Level 24
Level 24

Post by xenopeek » Thu Jun 27, 2019 3:01 am

Foutje, dit is het commando om te gebruiken in de terminal:
journalctl /usr/sbin/NetworkManager
Ik denk niet dat je veel aan die logs zal hebben.

En nogmaals, zolang de verbinding tussen je router en je computer intact was verwacht ik niet dat je in de logs een internetstoring op je router zal terugvinden.
Image

duckduckgo66
Level 3
Level 3

Post by duckduckgo66 » Thu Jun 27, 2019 1:50 pm

xenopeek wrote:
Thu Jun 27, 2019 3:01 am
Foutje, dit is het commando om te gebruiken in de terminal:
journalctl /usr/sbin/NetworkManager
Ik denk niet dat je veel aan die logs zal hebben.

En nogmaals, zolang de verbinding tussen je router en je computer intact was verwacht ik niet dat je in de logs een internetstoring op je router zal terugvinden.

OK bedankt dit commando werkt wel. :D

Post Reply

Return to “Nederlands (Dutch)”