c't magazine - overstappen naar Linux Mint

Dutch Forum

Moderators: Moem, xenopeek

Post Reply
xenopeek
Level 24
Level 24

c't magazine - overstappen naar Linux Mint

Post by xenopeek » Fri Jun 28, 2019 2:03 pm

De juli-augustus (nr 7/8) uitgave van c't magazine besteed zo'n 20 pagina's aan overstappen van Windows naar Linux Mint. Ze behandelen Linux Mint 19.1 Cinnamon, installatie naast Windows, veelgestelde vragen, migreren van bestanden van Windows naar Linux Mint en overzetten van instellingen van Firefox, Thunderbird, Chrome en LibreOffice. Een aardige doorsnede van onderwerpen voor wie begin wil maken met overstap.

Voor wie al Linux Mint draait misschien niet heel interessant maar met einde van Windows 7 in zicht (nog 6½ maand te gaan) misschien handige voor wie dat nog draait.

C't is een IT-magazine voor de liefhebber. Ligt nu in de winkel of ook hier te verkrijgen: https://www.fnl.nl/computer-tech/ct-mag ... -2019.html
Image

HappyHippo
Level 1
Level 1

Re: c't magazine - overstappen naar Linux Mint

Post by HappyHippo » Fri Jun 28, 2019 2:32 pm

Handig om mensen te helpen de overstap te maken!
Ik haal die c't in huis. Voor het eerst sinds een jaar of 15 lol.
Dank voor de tip :)

Moem
Level 19
Level 19

Post by Moem » Fri Jun 28, 2019 4:17 pm

Zo, dat is mooi, dan zullen we hier binnenkort wel weer wat Nederlandse nieuwkomers mogen verwelkomen :D
Image

If your issue is solved, kindly indicate that by editing the first post in the topic, and adding [SOLVED] to the title. Thanks!

Charles_NL
Level 4
Level 4

Post by Charles_NL » Fri Jun 28, 2019 5:31 pm

Ik had deze overstap gemaakt naar aanleiding van het gegeven dat er geen updates meer kwamen voor Windows XP. Ook destijds werd in een computertijdschrift Linux MInt als alternatief genoemd om naar over te stappen. Heb geen spijt daarvan gekregen, al had ik de eerste maanden wel hulp nodig van dit forum. En de voortreffelijke webstek van Pjotr niet te vergeten.

Pjotr
Level 21
Level 21

Post by Pjotr » Fri Jun 28, 2019 5:44 pm

Leuk! Ga ik kopen. :)
Tip: 10 things to do after installing Linux Mint 19.2 Tina
Keep your Linux Mint healthy: Avoid these 10 fatal mistakes
Twitter: twitter.com/easylinuxtips
All in all, horse sense simply makes sense.

xinu
Level 3
Level 3

Post by xinu » Mon Jul 08, 2019 3:27 am

'k Vind de mogelijkheden van Linux heerlijk.

Nog zelden teruggekeerd naar Windows.

Dat in het rond klikken om ergens te komen en dat kruisverhoor van Microsoft, vooral sinds Windows10.
Last edited by xinu on Mon Jul 08, 2019 12:54 pm, edited 1 time in total.

carum carvi
Level 5
Level 5

Post by carum carvi » Mon Jul 08, 2019 4:21 am

Wat een leuke tip Xenopeek. Ik ga dat nummer ook direct kopen, in meereder exemplaren en aan familie en vrienden kado doen.

Zelf heb ik destijds LinuxMint 17 ook voor het eerst leren kennen via een computertijdschrift met een bijgevoegde installatie cdrom. Alle ins en outs over LinuxMint werden toen in dat tijdschrift beschreven. Ik heb daar echt veel aan gehad, ook al leerde ik uiteindelijk het meeste door het gewoon te gaan gebruiken en advies te vragen op dit fijne forum.

Maar voor vrieden en familie is zo n tijdschrift een ideaal naslagwerk. EN het geeft ze misschien wat meer vertrouwen om een totaal nieuw besturingssysteem uit te proberen. Ik kan wel tegen hun zeggen dat Linux simpel en goed is, maar ja, zo'n tijdschrift heeft misschien toch nog wat meer overtuigingskracht...

Pjotr
Level 21
Level 21

Post by Pjotr » Thu Jul 18, 2019 10:30 am

Vandaag gekocht. Nog niet erg grondig doorgenomen, maar er lijken zo te zien geen onjuistheden over Linux Mint in te staan. Compliment voor c't dus, want bij de meeste tijdschriften is dat helaas anders.... Dit nummer kan dus handig zijn voor beginners. :)

Wel behoorlijk prijzig: € 6,99.
Tip: 10 things to do after installing Linux Mint 19.2 Tina
Keep your Linux Mint healthy: Avoid these 10 fatal mistakes
Twitter: twitter.com/easylinuxtips
All in all, horse sense simply makes sense.

Charles_NL
Level 4
Level 4

Post by Charles_NL » Thu Jul 18, 2019 4:14 pm

Pjotr wrote:Nog niet erg grondig doorgenomen, maar er lijken zo te zien geen onjuistheden over Linux Mint in te staan. Compliment voor c't dus, want bij de meeste tijdschriften is dat helaas anders.... Dit nummer kan dus handig zijn voor beginners. :)

Wel behoorlijk prijzig: € 6,99.
Valt wel mee hoor die prijs, zeker als er vrijwel geen foutieve info of andere slordigheden zijn te vinden in betreffende artikel.
Trouwens, duur of prijzig? Het is maar in welk perspectief je dat plaatst; windows is sowieso duurder en vooral gebruikersonvriendelijker :mrgreen:

Post Reply

Return to “Nederlands (Dutch)”