Linux mint Xfce start niet meer

Dutch Forum

Moderators: Moem, xenopeek

carum carvi
Level 5
Level 5

Re: Linux mint Xfce start niet meer

Post by carum carvi » Sun Jul 21, 2019 6:38 pm

Pjotr wrote:
Sun Jul 21, 2019 5:54 pm
De apparatuurondersteuning zit in de systeemkern, en die is voor alle edities van Mint (Cinnamon, MATE en Xfce) dezelfde.... :wink:
Is dat altijd al zo geweest Pjotr? Ik hoorde de afgelopen 2 jaar op dit forum regelmatig dat voor de nieuwste hardware Mate soms een betere ondersteuning had? Heb ik dat verkeerd begrepen? Of is Mate op meer manieren aanpasbaar met tweaks dan Cinnamon?

Pjotr
Level 21
Level 21

Post by Pjotr » Mon Jul 22, 2019 4:16 am

carum carvi wrote:
Sun Jul 21, 2019 6:38 pm
Pjotr wrote:
Sun Jul 21, 2019 5:54 pm
De apparatuurondersteuning zit in de systeemkern, en die is voor alle edities van Mint (Cinnamon, MATE en Xfce) dezelfde.... :wink:
Is dat altijd al zo geweest Pjotr?
Ja hoor. De stuurprogramma's zitten in de systeemkern. Nergens anders in. :)
Tip: 10 things to do after installing Linux Mint 19.2 Tina
Keep your Linux Mint healthy: Avoid these 10 fatal mistakes
Twitter: twitter.com/easylinuxtips
All in all, horse sense simply makes sense.

carum carvi
Level 5
Level 5

Post by carum carvi » Mon Jul 22, 2019 1:06 pm

Sorry dat ik zo onwetend ben, maar wat is dan nog de reden om Mate te gebruiken? Ik dacht altijd dat hardware ondersteuning DE reden was dat Mate zo populair was bij programmeurs en gewone gebruikers met gloednieuwe computers.

Pjotr
Level 21
Level 21

Post by Pjotr » Mon Jul 22, 2019 1:10 pm

carum carvi wrote:
Mon Jul 22, 2019 1:06 pm
Sorry dat ik zo onwetend ben, maar wat is dan nog de reden om Mate te gebruiken?
Het is vooral een kwestie van smaak.... Waarom koopt de één een blauw overhemd, en de ander een wit? Verder is Cinnamon wat zwaarder dan MATE.
Tip: 10 things to do after installing Linux Mint 19.2 Tina
Keep your Linux Mint healthy: Avoid these 10 fatal mistakes
Twitter: twitter.com/easylinuxtips
All in all, horse sense simply makes sense.

carum carvi
Level 5
Level 5

Post by carum carvi » Mon Jul 22, 2019 1:27 pm

Weer wat geleerd. Dank je Pjtor!

Apske
Level 1
Level 1

Post by Apske » Thu Jul 25, 2019 4:11 pm

carum carvi wrote:
Sun Jul 21, 2019 5:37 pm
Apske wrote:
Sun Jul 21, 2019 4:22 pm
Is al bekend wanneer de stabiele versie uitkomt van de LM19.2? en kan na de beta versie geupdate worden naar de stabiele versie, zonder gegevens verlies?
Apske, met die knalsnelle nieuwe computer van je heeft het gebruik van Xfce geen voordelen meer.
Gewoon de allernieuwste Cinnamon downloaden. Omdat je computer zo nieuw is, wordt ook vaak aangeraden om Mate ipv Cinnamon te installeren, omdat Mate een betere nieuwe hardware ondersteuning heeft in het algemeen. Cinnamon is echter met reden de populairste omdat ie zo lekker gebruikers vriendelijk is. Dus mijn advies zou zijn eerst Cinnamon proberen en als alle hardware goed daarop werkt, lekker blijven genieten van Cinnamon...

De stabiele versie van LinuxMint 19.2 komt waarschijnlijk in augustus uit en je kunt inderdaad vanaf de beta versie van 19.2 upgraden naar de stabiele versie zonder verlies van gegevens.
Top, bedankt voor de heldere uitleg!
Het is trouwens niet een 100% nieuwe laptop, heb hem 2e hands overgenomen.
Ik zag alleen dat bios verouderd is, kan ik die beter updaten? Ik zag/las namelijk dat dat problemen met zich mee kan brengen en ik zit natuurlijk niet weer te wachten op problemen nadat ik (cinnamon) ga installeren.
Nog tips omtrent het update van de bios?
Het betreft een asus n56vz laptop, maar vreemd genoeg weergeeft de officiële asus website geen windows 10 -64bit( besturingssysteem wat op deze laptop zit) bij de keuze van een drivers update.

carum carvi
Level 5
Level 5

Post by carum carvi » Thu Jul 25, 2019 6:11 pm

Apske, wat ik weet van BIOS updates is dat als je geen problemen ervaart en er geen dringende BIOS updates aangeboden worden, je dan een BIOS update ook niet nodig hebt. Een BIOS update kan inderdaad je computer goed stukmaken als het misgaat.

Vaak is het wel zo dat ALS je een BIOS update wilt doen, je dan vaak wel een Windows installatie nodig hebt om die update uit te voeren. Als ik jou was zou ik kijken wat voor soort BIOS update aangeboden wordt door ASUS en dan even aan ervaren computergebruikers vragen of het verstandig is om te doen of niet. Een BIOS update heeft in ieder geval geen enkele haast als er geen ernstige mankementen aan je computer zijn.

Wil je trouwens op die nieuwe (2ehands) notebook een dual boot met Windows doen? Of wordt het een volledige LinuxMint machine? Er zijn namelijk wel wat preciese stappen die je vooraf moet veranderen in je BIOS wil je LinuxMint succesvol op een Windows10 computer installeren.

Pjotr, die jou eerder ook al geholpen heeft, is de maker van de Easy Linux Tips Project website. Ikzelf, en ook vele anderen Linux gebruikers, hebben veel baat gehad bij zijn heldere gebruikers gids voor Linux. Op de onderstaande link vind je alle tips om een succesvolle dual boot met Windows te doen. Ook als je geen dual boot doet, is het verstandig om "Fast Boot" in Windows10 uit te schakelen en "Secure Boot" in het BIOS uit te schakelen. En zo zijn er nog een paar tips. Alles is te vinden op de onderstaande site:

https://easylinuxtipsproject.blogspot.c ... ws-10.html

En deze onderstaande link over de daadwerkelijke LinuxMint installatie, nadat je alle voorbereiding in bovenstaande link al hebt gedaan:

https://easylinuxtipsproject.blogspot.c ... t.html#ID4

Apske
Level 1
Level 1

Post by Apske » Sat Jul 27, 2019 4:48 pm

Wederom bedankt voor de uitleg en hulp!

Ik overweeg om een volledige installatie te doen van linux mint, omdat ik anders niet zou weten waarom ik windows (10) nog verder zou moeten gebruiken...
of zijn er nog (goede) redenen om windows 10 nog wel te laten en dus voor een dual boot te kiezen?

Gr

carum carvi
Level 5
Level 5

Post by carum carvi » Sat Jul 27, 2019 5:25 pm

Er zijn een paar favoriete programma's die niet onder Linux werken of alleen met aanpassingen:

ITunes werkt niet onder Linux.
Mircosoft Office draait niet onder Linux. Maar Libre Office is een hele goede vervanging
Spelletjes werken niet of alleen met veel extra aanpassingen.
Hardware zoals tablets, smartphones, printers en wifi kunnen problemen opleveren, doordat ze niet of niet goed contact kunnen maken met Linux. Er zijn vaak wel oplossingen mogelijk met wat speuren. Maar soms ook niet...
Een BIOS update heeft vaak Windows nodig, dus eerst even beslissen of je die BIOS update de moeite waard vind, voordat je Windows eraf gooit...
Als je voor werk of school Windows nodig hebt, dan kan het ook handig zijn om een dual boot te doen.

Dat zijn zo'n beetje een paar redenen die ik snel kan verzinnen. Ik heb zelf een jaar of 2 een dual boot gedaan en toen ik echt merkte dat ik Windows nergens voor nodig had heb ik een volledige Linux installatie gedaan. Het is dus een beetje een persoonlijke afweging wat je belangrijk vindt aan programma's en uitwisselbaarheid. Succes met je keuze Apske!

Apske
Level 1
Level 1

Post by Apske » Sun Jul 28, 2019 6:26 am

Erg bedankt voor de info!

Eigenlijk is geen een van de genoemde zaken een reden voor mij om windows 10 te houden, behalve misschien het punt dat ik windows nodig heb voor een BIOS update.

Voor de rest zou ik geen reden kunnen verzinnen om windows te houden/gebruiken.

Kan ik trouwens ook linuxmint 19.1 downloaden en dan later d.m.v een upgrade overgaan naar linux mint 19.2?
Ik las namelijk dat de beta versie van 19.2 beter alleen voor testdoeleinden gebruikt kan worden en niet voor een computer die dagelijks gebruikt word.

Gr

carum carvi
Level 5
Level 5

Post by carum carvi » Sun Jul 28, 2019 10:19 am

Apske, ja je kunt inderdaad ook gemakkelijk latervan het stabiele LM19.1 Cinnamon upgraden naar de stabiele versie van LM19.2 upgraden.

Alleen heeft LM19.1 (soms) een vervelend installatie probleem, waar jij met jouw oude lapbok ook last van had. Dat waren die gconf2 foutmeldingen. Mocht je die weer krijgen tijdens het willen downloaden van alle nieuwe updates NA de kale installatie van LM19.1, kijk dan even op onderstaande link hoe je dat probleem kunt verhelpen met terminal commands. Wat sowieso handig EN veilig is, is om meteen na de kale installatie van LM19.1 het programma Timeshift te activeren en een backup te maken. Voor Rsync kiezen bij het voor het eerst activeren van Timeshift. En alle andere opties zo laten zoals ze zijn.

viewtopic.php?f=46&t=296232

Je hebt nu een nieuwe, snelle 2e hands notebook. Dat betekent niet dat problemen bij de installatie uitgesloten zijn, dus als ik jou was zou ik eerst even testen of alles werkt met de Live Usb stick aangesloten, zonder nog de installatie gedaan te hebben.

2 dingen die vaak problemen geven zijn Nvidia videokaarten en de Secure Boot / Fast Boot.
Fast Boot kun je nu al uitzetten in je huidige Windows. Ergens in de instellingen staat de optie om die Fast Boot uit te zetten. Weet niet of dat ook nodig is bij een volledige Mint installatie, maar beter veilig vooraf, dan achteraf spijt.

De Nvidia videokaarten staan bekend om het slechte/niet samenwerken met LinuxMint. Er is wel een oplossing voor te vinden hoor, maar als je verstoord beeld hebt of je computer start niet op, dan is de kans groot dat het een Nvidia videokaart is die problemen veroorzaakt.

Als je in je nieuwe computer

Code: Select all

inxi -Fxz
in de terminal invoert dan krijg je een overzicht van alle hardware van je computer. Als je Nvidia bij Video erbij ziet staan, dan ben je een gewaarschuwd mens. :D

Het schijnt dat je de Secure Boot niet perse zelf hoeft uit te zetten in de BIOS/UEFI. Maar het kan geen kwaad om het wel al te doen voorafgaand aan een installatie. Ben je al eens in de BIOS/UEFI van je nieuwe laptop gedoken? Het kan geen kwaard om er nu al eens in rond te neuzen, zodat als er problemen zijn het BIOS/UEFI geen vreemde meer is. Om Secure Boot uit te zetten moet je namelijk het BIOS/UEFI in gaan.

Kort samengevat: probeer LM19.1 te installeren, zonder alle bovenstaande tips. Geeft het geen problemen, hoera! Wel problemen, dan even zoeken naar de "daders"... (Nvidia, Secureboot, Gconf2 error)

Ben benieuwd om te horen hoe het gegaan is... Succes Apske.

Post Reply

Return to “Nederlands (Dutch)”