Linux Mint 19.2 Xfce

Dutch Forum

Moderators: Moem, xenopeek

Post Reply
Hendrick
Level 2
Level 2

Linux Mint 19.2 Xfce

Post by Hendrick » Sun Aug 04, 2019 6:00 am

Gisteren (zaterdag) de officiële release ge-installeerd op een HP-laptop die ondertussen een jaar of acht oud is.
Na het beantwoorden van enkele vragen (over locatie e.d.) verliep de installatie 'unattended' en zonder problemen.
Daarna ben ik geswitched naar Windows en heb een lelijk foutje gemaakt. Ik heb via Windows de Linux-partitie een
bepaald label gegeven. Dat leek mij wel makkelijk en handig. Ik heb het sterke vermoeden dat dit de oorzaak was
van het volgende probleem:

Na een reboot stopte Linux het opstarten met foutmeldingen over 'corrupte' superblocks.
Na enig zoeken via Google deze situatie opgelost via FSCK. Het gebruikte commando was: fsck -y /dev/sda8
De 'y' voorkomt dat je steeds lastig wordt gevallen met vragen over doorgaan ja/nee.

Ik meende er goed aan te doen dit even op het forum te melden. Versie 19.2 werkt verder snel en goed, alhoewel
ik de indruk heb dat deze release minder compleet is dan vorige versies. Ik mis o.a. Leafpad en VLC. Deze kunnen
uiteraard apart ge-installeerd worden. Verder niets dan lof!

Hendrick / Amsterdam
Linux Mint 18.3 Xfce en 19.2 Xfce

Pjotr
Level 21
Level 21

Re: Linux Mint 19.2 Xfce

Post by Pjotr » Sun Aug 04, 2019 6:11 am

Hendrick wrote:
Sun Aug 04, 2019 6:00 am
Daarna ben ik geswitched naar Windows en heb een lelijk foutje gemaakt. Ik heb via Windows de Linux-partitie een
bepaald label gegeven. Dat leek mij wel makkelijk en handig. Ik heb het sterke vermoeden dat dit de oorzaak was
van het volgende probleem:

Na een reboot stopte Linux het opstarten met foutmeldingen over 'corrupte' superblocks.
Na enig zoeken via Google deze situatie opgelost via FSCK. Het gebruikte commando was: fsck -y /dev/sda8
De 'y' voorkomt dat je steeds lastig wordt gevallen met vragen over doorgaan ja/nee.
Dat had je inderdaad beter niet kunnen doen. Eigenlijk is het een wonder dat je de boel alsnog aan de praat hebt kunnen krijgen.

Maar als ik jou was, zou ik het zekere voor het onzekere nemen en even een nieuwe installatie doen van Mint.... Dan weet je tenminste zeker dat er geen resterende schade is.
Tip: 10 things to do after installing Linux Mint 19.2 Tina
Keep your Linux Mint healthy: Avoid these 10 fatal mistakes
Twitter: twitter.com/easylinuxtips
All in all, horse sense simply makes sense.

Hendrick
Level 2
Level 2

Re: Linux Mint 19.2 Xfce

Post by Hendrick » Sun Aug 04, 2019 6:31 am

@Pjotr

Ik heb inmiddels vrijwel alle programma's, settings enz getest en alles werkt naar behoren. Eventueel heb ik een backup
via Macrium Reflect om terug te gaan na afloop van de succesvolle installatie. Alles opnieuw installeren is bovendien niet
mijn favoriete hobby. Niettemin dank voor het meedenken en advies!
Minpuntje is wel dat het programma Timeshift je zowat door de strot geduwd krijgt. Ik maak daar geen gebruik van en
vertrouw liever op regelmatige backups via MR. Men zou daar de gebruiker in vrij moeten laten. Anderzijds begrijp ik wel
dat beginnende Mint-liefhebbers op die manier beschermd zijn tegen hun eventuele probeersels en/of misgrepen.

Correctie: na het installeren van de Mediacodecs, zie ik dat VLC nu wel beschikbaar is. Alleen Leafpad ontbreekt nog. Dit
cleane en handige tekstprogramma installeer ik apart wel even. Compliment voor de "doe dit eerst" pagina's...

Hendrick / Amsterdam
Linux Mint 18.3 Xfce en 19.2 Xfce

Post Reply

Return to “Nederlands (Dutch)”