[Solved] Cinnamon process verbruikt 25% cpu, Nemo 2 tot 3gb ram !

Dutch Forum

Moderators: Moem, xenopeek

RemonK
Level 4
Level 4

Re: Cinnamon process verbruikt 25% cpu, Nemo 2 tot 3gb ram !

Post by RemonK » Mon Aug 19, 2019 5:52 pm

Ik heb vanmorgen een tail op de xsession-error log gestart en ben daarna een voor een alle applets, desklets, hulp tooltjes, conky's en andere shit gaan afsluiten. En echt bij het allerlaatste werkbalk tootlje wat ik afsloot (Show Desktop++ van SW++@mohammad-sn), zag ik gelijk een daling in IO verkeer en stagneerde bijna al het loggen. Daarna een boot gedaan en na inloggen gelijk de tail weer gestart en.... NIETS! Het was lekker rustig! :mrgreen:
Er werd praktisch niets meer gelogd, cinnamon gebruikte nog maar 0,50% cpu en kwam bijna niet eens in de top5 verbruikers voor, mijn koelfans draaide een paar rpm minder, mijn cpu's zaten rond de 36 graden, ram verbruik nog maar rond de 8% en alles was super responsive! :D
Ik heb de pc zo achter gelaten en toen ik net thuis kwam was er maar 1 log regel bijgekomen! Dus dat probleem is ook weer opgelost!

Ik laat de tail voorlopig nog ff draaien, dan kan ik mooi zien bij het opnieuw opmaken van mijn gadgets of er weer problemen bijkomen. Ik zag al wel dat Nemo ook aanzienlijk wat foutmeldingen veroorzaakt als je er mee bezig bent. Eigenlijk zou ik liever SpaceFM als standaard browser willen hebben en nemo compleet verwijderen, is dat een optie? Of zit deze in cinnamon gebakken?
Het leven is net een kartbaan; Sensatie, adrenaline en veel te snel voorbij!
Joeptjoep - Feestboek

RemonK
Level 4
Level 4

Post by RemonK » Tue Aug 20, 2019 4:33 pm

Alles ging gisteren prima met het een-voor-een terugzetten van widgets en tooltjes. Echter toen ik de werkbalkhulp 'soundbox' plaatste kreeg ik een hele waslijst aan imlib errors! Dat bleef maar doorgaan, ondanks dat ik hem afgesloten had en verwijderd! :?
Gelukkig stopte het weer na een reboot.

Code: Select all

***** Imlib2 Developer Warning ***** :
	This program is calling the Imlib call:

imlib_free_image();

With the parameter:

image

being NULL. Please fix your program.

imlib_blend_image_onto_image();

With the parameter:

source_image

imlib_free_image();

With the parameter:

image

imlib_blend_image_onto_image();

With the parameter:

source_image

Genereerd Imlib die foutmelding of komt dat van Soundbox af, dat iemand weet??
Joeptjoep - Feestboek

Moem
Level 19
Level 19

Post by Moem » Tue Aug 20, 2019 5:41 pm

RemonK wrote:
Mon Aug 19, 2019 5:52 pm
Eigenlijk zou ik liever SpaceFM als standaard browser willen hebben en nemo compleet verwijderen, is dat een optie? Of zit deze in cinnamon gebakken?
Ik zou Nemo laten staan (die is inderdaad behoorlijk met Cinnamon ineengevlochten) en er een andere naast zetten. Die kun je dan, meen ik, ook als standaard filebrowser instellen.
Image

If your issue is solved, kindly indicate that by editing the first post in the topic, and adding [SOLVED] to the title. Thanks!

RemonK
Level 4
Level 4

Post by RemonK » Tue Aug 20, 2019 7:23 pm

Kan ik dat ergens aangeven?
Joeptjoep - Feestboek

Moem
Level 19
Level 19

Post by Moem » Wed Aug 21, 2019 2:59 am

Ja, in 'Preferred Applications'.
Image

If your issue is solved, kindly indicate that by editing the first post in the topic, and adding [SOLVED] to the title. Thanks!

Gruppo Sportivo
Level 3
Level 3

Post by Gruppo Sportivo » Wed Aug 21, 2019 3:28 am

RemonK wrote:Genereerd Imlib die foutmelding of komt dat van Soundbox af, dat iemand weet??
Die vraag kan je beter stellen aan @Stephen Collins (auteur van desklet Soundbox)

Vraag waarom gebruik je niet de applets die standaard worden geleverd zoals b.v sound@cinnamon.org,zie usr->share->cinnamon->applets............krijg de indruk dat deze beter onderhouden/bijgewerkt worden.
Image

Image

RemonK
Level 4
Level 4

Post by RemonK » Wed Aug 21, 2019 11:27 am

Die gebruik ik ook, maar dat is een werkbalk applet. Soundbox is een desktop applet en deze geeft niet alleen de bediening van volume weer maar ook van de speler die momenteel actief is.
Maar schijnbaar is het niet specifiek soundbox wie deze foutmelding veroorzaakt, want ik heb sinds vanmorgen weer dat mijn .xsession-errors log word vol gespammed met deze imlib meldingen!! En momenteel gebruik ik geen soundbox en geen show desktop.
Ik kan er niet achter komen wat deze foutmelding veroorzaakt omdat de melding op zichzelf niets zeggend is. Er word niet bij vermeld welk programma het veroorzaakt... dus een nutteloze melding die mijn log vol spammed! :?
Joeptjoep - Feestboek

Gruppo Sportivo
Level 3
Level 3

Post by Gruppo Sportivo » Wed Aug 21, 2019 1:39 pm

Welke applicaties of scripts meedraaiend op de achtergrond en gebruik maken van imlib2 library zal je echt zelf moeten uitzoeken (Immers weet jij als geen ander wat er geïnstalleerd is).

Onderstaande link kan je misschien op weg helpen.
https://docs.enlightenment.org/api/imlib2/html/

Edit:Die (bewakings)camera beelden kan het zijn dat die om de zoveel tijd snapshots op je hardeschijf zetten
Image

Image

RemonK
Level 4
Level 4

Post by RemonK » Wed Aug 21, 2019 2:22 pm

Of ik zet die hele log uit als dat een optie is.. het gevaar dat mijn harddisk vol loopt als ik niet oplet of niet aanwezig ben vind ik groter dan de niets vertellende foutmelding waar ik dus schijnbaar geen last van heb! :roll:
Ik heb al een keer eerder meegemaakt dat de firewall log binnen no-time zo vol liep dat mijn filesystem 0% vrij had! Ik dacht toen ff de log te wissen en een reboot te doen. Dat heeft me uiteindelijk 2 avonden gekost om linux weer op te starten en een hele week aan tijd gekost om mijn account weer in te komen! En dat gebeurde in de eerste weken van mijn ervaring met Linux! Ik ben niet zo kapot van het logsysteem van linux (of mint als daar verschil in zit). Een applicatie kan zomaar een log volspammen zonder dat daar een restrictie op zit! Ik heb wat logs terug gekeken en dat imlib gebeuren schijnt al een tijdje aan de gang te zijn zonder dat ik daar erg in had, nooit een melding/waarschuwing gehad. Het is dat ik zelf op onderzoek uit ging omdat ik mijn systeem ineens zwaarder vond draaien. Ik heb nu constant een tail op diverse logs draaien zodat ik dat in de gaten kan houden.

Maar heb mezelf voorgehouden dat als ik het een jaar op deze linux installatie uithoud, dan zet ik er begin volgend jaar een frisse installatie op en die hou ik beter bij en waarschijnlijk dat ik alles eerst in een sandbox installeer voordat het daadwerkelijk in mijn realtime systeem komt. Deze installatie is nu puur als lering en test er vanalles op. Er is al veel fout gegaan, heb al diverse malen mijn account vernaggeld of dat het niet meer wou booten, vage packages geinstalleerd etc. Nemo draait niet zo best meer, die loopt regelmatig spontaan vast of wil niet eens meer opstarten.
Ik ben alleen nog aan het twijfelen of ik dan wel weer Cinnamon neem? Ik heb wat met live distro's van Mate en Xfce zitte spelen en ik heb het idee dat de instel mogelijkheden in die 2 distro's uitgebreider zijn als Cinnamon! Ik weet dat Xfce lichter zou moeten draaien, maar op mijn 2e systeem, een P4 met 4gb ram was ik daar niet zo overtuigd van. Wat nou exact de verschillen met Cinnamon en Mate zijn is me niet helemaal duidelijk, op de website word dat maar onduidelijk aangegeven.
Joeptjoep - Feestboek

RemonK
Level 4
Level 4

Re: [Solved] Cinnamon process verbruikt 25% cpu, Nemo 2 tot 3gb ram !

Post by RemonK » Wed Aug 21, 2019 2:26 pm

Wat betreft die bewakingscamera's die schrijven idd beelden weg op mijn hardeschijf. De LAN camera's om de 2 en een om de 4 seconden, de camera's naar de zaak om de 4 en een om de 6 seconden.

Het script draait om de 2 seconden, maar met execi # kan ik aangeven of een regel langer moet wachten om uitgevoerd te worden.

Code: Select all

# IPCAM OPRIT
${execi 2 curl -o /home/admin/.conky/MyPanels/ipcam_snapshots/ipcam1.jpg http://user:pwd@192.168.1.250/tmpfs/auto.jpg} | ${image /home/admin/.conky/MyPanels/ipcam_snapshots/ipcam1.jpg -p -10,20 -s 190x100}
Joeptjoep - Feestboek

Post Reply

Return to “Nederlands (Dutch)”