Dual boot Linux Mint Cinnamon 19.2 met behoud WIN7 : beveiligingsaspect.

Dutch Forum

Moderators: Moem, xenopeek

Post Reply
Skandra
Level 1
Level 1

Dual boot Linux Mint Cinnamon 19.2 met behoud WIN7 : beveiligingsaspect.

Post by Skandra »

Mijn vertrouwde en goed werkende laptop uit 2012 werkt momenteel via dual boot Linux Mint Cinnamon 19.2 (op D-partitie) met behoud WIN7 (op C-partitie), dit laatste omwille van 1 programma dat mij zeer nauw aan het hart ligt en enkel functioneert op WIN7. Op WIN7 is heden de standaard Windows Firewall geïnstalleerd, samen met het standaard MS antivirusprogramma Security Essentials. Gebruik bijkomend ook Ccleaner en Malwarebytes. Heb al die jaren nooit last gehad van enige hacking, Het is de bedoeling dat ik voortaan maximaal op Internet werk via LINUX en slechts sporadisch nog via WIN7, dat niet meer wordt opgevolgd door MS sedert vandaag.

Ik had graag geweten of de bestaande standaard Windows Firewall de Firewall-functie vervult voor beide besturingsprogramma’s en of ik nog de specifieke LINUX MINT Firewall, die nu standaard is uitgezet, dien te activeren voor de werking van LINUX MINT zelf? En indien extra activering van de LINUX Firewall is vereist, zal deze dan niet in conflict komen met de bestaande Windows standaard Firewall?

Kan ik best ook nog een specifiek antivirusprogramma downloaden voor LINUX MINT alsook eentje specifiek voor WIN7 (ter vervanging van Security Essentials dat ook niet meer zal worden bijgewerkt door MS)? Ook hier de vraag of beide antivirusprogramma’s elkaar dan niet zullen blokkeren?
In geval van 1 specifiek antivirusprogramma per besturingssysteem, welke freeware raden jullie aan voor LINUX MINT (en eventueel voor WIN7)?
Moem
Level 20
Level 20

Re: Dual boot Linux Mint Cinnamon 19.2 met behoud WIN7 : beveiligingsaspect.

Post by Moem »

Aangezien er bij een dual boot situatie maar één besturingssysteem tegelijk aktief is, beschermt de firewall van de één niet ook de ander. Ik zou dus op beide besturingssystemen de firewall aanzetten. Ze kunnen elkaar onmogelijk in de weg zitten.

Over virusbescherming op Win7 kan ik je niets vertellen, maar op Mint heb je dat niet nodig.
Image

If your issue is solved, kindly indicate that by editing the first post in the topic, and adding [SOLVED] to the title. Thanks!
Hendrick
Level 3
Level 3

Re: Dual boot Linux Mint Cinnamon 19.2 met behoud WIN7 : beveiligingsaspect.

Post by Hendrick »

@Skandra

De (hardware) firewall in de router beschermd beide besturingssytemen. Los daarvan zou ik de (software) firewall
van Linux gewoon aanzetten. Het kan nooit in conflict komen met de firewall van Windows.

Malwarebytes vond ik altijd een prima programma dat ik ook jarenlang gebruikt heb. Daar zou ik zeker mee doorgaan
in jouw plaats. Ik neem aan dat de updates gewoon binnen blijven komen, ondanks dat Win7 niet meer ondersteund
wordt door MS.

Hendrick
Mint 19.3 Xfce - Win10 Pro
Post Reply

Return to “Nederlands (Dutch)”