Hoe Linux verwijderen

Ondersteuningsforum voor Nederlandstalige gebruikers

Moderator: Moem

Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
Locked
BartSr
Level 4
Level 4
Posts: 324
Joined: Thu Nov 15, 2012 8:26 am
Location: Hardenberg

Hoe Linux verwijderen

Post by BartSr »

Om van een dubbele installatie af te zijn, kocht ik voor weinig geld -95 euro- via Catawiki een tweede laptop en installeerde daarop Linux opnieuw. Maar hoe verwijder ik nu de Linux-versie van mijn andere laptop?
Ik zocht vergeefs in "Makkelijke Linuxtips" van Pjotr. De ruimte op de drive vermoedelijk met Gparted, maar het opstart-programma Grub?
Last edited by LockBot on Wed Dec 28, 2022 7:16 am, edited 1 time in total.
Reason: Topic automatically closed 6 months after creation. New replies are no longer allowed.
Poretlev
Level 1
Level 1
Posts: 25
Joined: Sun Apr 01, 2018 5:20 am

Re: Hoe Linux verwijderen

Post by Poretlev »

1 verwijder je Linux-partities
Eerst moet je moet je de Linux-partities verwijderen. Begin door te booten in Windows. Druk op de Windows-toets, typ "diskmgmt.msc " in het zoekvak van het menu Start en druk vervolgens op Enter om de app Schijfbeheer te starten.
Zoek in de schijfbeheer-app naar de Linux-partities -Klik erop en verwijder ze. Je kunt de Linux-partities identificeren omdat ze geen label hebben onder de kolom "Bestandssysteem", terwijl Windows-partities worden geïdentificeerd door hun "NTFS" -bestandssysteem.
Zoek vervolgens de Windows-partitie in de buurt van de nieuw beschikbare vrije ruimte, klik er met de rechtermuisknop op en selecteer Volume uitbreiden. Breid de partitie uit zodat deze alle beschikbare vrije ruimte in beslag neemt. Elke vrije ruimte op je harde schijf zal onbruikbaar blijven totdat u hem toewijst aan een partitie.
Je kunt ook kiezen om een nieuwe, afzonderlijke partitie te maken in plaats van Je huidige Windows-partitie uit te breiden, indien gewenst.

2 De Windows Boot Loader repareren
Linux is nu van je computer verwijderd, maar de boot loader blijft bestaan. Je moet een Windows-installatieschijf gebruiken om de Linux-bootloader met de Windows-bootloader te overschrijven.
Plaats Windows installatie- of herstelschijf op uw computer, start je computer opnieuw op en laat hem van die schijf opstarten. Jekrijgt toegang tot de opdrachtprompt vanuit de herstelomgeving.
Na het opstarten van uw installatie of herstel schijf, sla het scherm met de eerste talen over en klik vervolgens op de optie "De computer herstellen" in het hoofdinstallatievenster.
Klik in het scherm "Kies een optie" op de optie "Problemen oplossen".
Klik in het scherm "Geavanceerde opties" op de opdracht "Opdrachtprompt".
Typ de volgende opdracht bij de opdrachtprompt en druk vervolgens op Enter:
bootrec.exe / fixmbr
Je kunt nu de computer opnieuw opstarten . Het start op vanaf de harde schijf en start Windows normaal. Alle sporen van Linux moeten nu worden gewist.

Succes, Hans
BartSr
Level 4
Level 4
Posts: 324
Joined: Thu Nov 15, 2012 8:26 am
Location: Hardenberg

Re: Hoe Linux verwijderen

Post by BartSr »

Dankjewel. Ik ga daarmee aan de slag. Maar eerst moet ik Linux in orde maken. Zodra ik er aan toe ben, hoor je van mij.
Bart
BartSr
Level 4
Level 4
Posts: 324
Joined: Thu Nov 15, 2012 8:26 am
Location: Hardenberg

Re: Hoe Linux verwijderen

Post by BartSr »

Dankjewel. Ik ga daarmee aan de slag. Maar eerst moet ik Linux in orde maken. Zodra ik er aan toe ben, hoor je van mij.
Bart
BartSr
Level 4
Level 4
Posts: 324
Joined: Thu Nov 15, 2012 8:26 am
Location: Hardenberg

Re: Hoe Linux verwijderen

Post by BartSr »

Helaas, ik kwam er niet uit. Daarom moest ik Windows opnieuw installeren.Hoe dan ook: bedankt voor de geboden hulp :)
Bart
Locked

Return to “Nederlands - Dutch”