Defecte pakketten herstellen (OPGELOST)

Ondersteuningsforum voor Nederlandstalige gebruikers

Moderator: Moem

Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
Cellie
Level 3
Level 3
Posts: 111
Joined: Thu Aug 16, 2018 5:52 am

Re: Defecte pakketten herstellen

Post by Cellie »

Moem wrote: Thu Oct 15, 2020 9:55 am De melding vertelt je dat er een ander programma openstaat dat gebruik maakt van dezelfde achterliggende processen. Van programma's zoals Synaptic (pakketbeheer), Software Manager en Update Manager (allemaal programma's die op de achtergrond het programma apt gebruiken) kun je er maar eentje tegelijk gebruiken. En als je er een hebt open staan en dan die processen op gang probeert te brengen via de terminal, dan lukt dat niet.

In dit geval vertelt de foutmelding precies wat proces 8334 is: Synaptic. Staat dat nog open?
Stond inderdaad nog open! Ik ga de procedure nogmaals proberen.
Cellie
Level 3
Level 3
Posts: 111
Joined: Thu Aug 16, 2018 5:52 am

Re: Defecte pakketten herstellen

Post by Cellie »

Cellie wrote: Thu Oct 15, 2020 10:00 am
Moem wrote: Thu Oct 15, 2020 9:55 am De melding vertelt je dat er een ander programma openstaat dat gebruik maakt van dezelfde achterliggende processen. Van programma's zoals Synaptic (pakketbeheer), Software Manager en Update Manager (allemaal programma's die op de achtergrond het programma apt gebruiken) kun je er maar eentje tegelijk gebruiken. En als je er een hebt open staan en dan die processen op gang probeert te brengen via de terminal, dan lukt dat niet.

In dit geval vertelt de foutmelding precies wat proces 8334 is: Synaptic. Staat dat nog open?
Stond inderdaad nog open! Ik ga de procedure nogmaals proberen.
Niets helpt!
Ik heb in "Bijwerkbeheer nogmaals de systeemkernen bekeken en zag dat tussentijds een kern is toegevoegd, n.l. 5.4.0-51. Ik heb deze geïnstalleerd, opnieuw opgestart en aansluitend beide oude kernen, ...47 en ...48, trachten te verwijderen. Uiteindelijk heb ik eerst 48 verwijderd, geen probleem maar 5.4.0-47 kan ik niet verwijderen, daar krijg ik de bekende melding v.w.b. de defecte pakketten!
Vraag: kan het kwaad dat het pakket 47 geïnstalleerd blijft en 51 actief of moet ik nog verder actie(s) ondernemen? zo ja, welke!
User avatar
Moem
Level 22
Level 22
Posts: 16230
Joined: Tue Nov 17, 2015 9:14 am
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Defecte pakketten herstellen

Post by Moem »

Nee, ik denk niet dat dat kwaad kan, hij wordt tenslotte niet gebruikt (standaard is altijd de meest recente systeemkern actief / in gebruik). Maar die melding over defecte pakketten blijft vervelend. Helaas kan ik je daar verder niet mee helpen.
Image

If your issue is solved, kindly indicate that by editing the first post in the topic, and adding [SOLVED] to the title. Thanks!
Cellie
Level 3
Level 3
Posts: 111
Joined: Thu Aug 16, 2018 5:52 am

Re: Defecte pakketten herstellen

Post by Cellie »

Moem wrote: Thu Oct 15, 2020 10:52 am Nee, ik denk niet dat dat kwaad kan, hij wordt tenslotte niet gebruikt (standaard is altijd de meest recente systeemkern actief / in gebruik). Maar die melding over defecte pakketten blijft vervelend. Helaas kan ik je daar verder niet mee helpen.
Dank je voor je reactie Moem. Ik wacht inderdaad even af. Mogelijk komt nog iemand met een helder idee. Ik wacht even met het "SOLVED"verklaren van deze post. Overigens was de laatste kern niet automatisch geïnstalleerd. Dit heb ik handmatig moeten doen!
User avatar
Moem
Level 22
Level 22
Posts: 16230
Joined: Tue Nov 17, 2015 9:14 am
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Defecte pakketten herstellen

Post by Moem »

Cellie wrote: Thu Oct 15, 2020 11:08 am Overigens was de laatste kern niet automatisch geïnstalleerd. Dit heb ik handmatig moeten doen!
Dat is heel goed. Kernels kunnen tenslotte ongeschikt zijn voor je hardware. Dus die worden als het goed is nooit automatisch geinstalleerd.
Image

If your issue is solved, kindly indicate that by editing the first post in the topic, and adding [SOLVED] to the title. Thanks!
Cellie
Level 3
Level 3
Posts: 111
Joined: Thu Aug 16, 2018 5:52 am

Re: Defecte pakketten herstellen

Post by Cellie »

Inmiddels van mint 20 Cinnnamon overgestapt op 20 Xfce, enerzijds omdat mijn desktop vrij regelmatig vastliep en om het probleem "defecte pakketten herstellen" op te lossen. Hij loopt nu veel minder vaak vast, bijna niet meer, maar het probleem defecte pakketten is gebleven!? 5.4.0-58 kan ik niet verwijderen, 5.4.0-59 wél. Ik draai nu op 5.4.0-60. Mogelijke oplossing?
Locked

Return to “Nederlands - Dutch”