kan compiler arm-none-eabi-gcc werken met Linux-mint

Ondersteuningsforum voor Nederlandstalige gebruikers

Moderator: Moem

Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
Locked
loek
Level 1
Level 1
Posts: 10
Joined: Sat Jan 09, 2021 6:50 am

kan compiler arm-none-eabi-gcc werken met Linux-mint

Post by loek »

Hallo forum lezer
Ik ben nieuw op dit forum en ook een beginner als gebruiker van Linux-Mint. Ik ben 72 jaar en heb altijd gewerkt met programma's die werken onder Windows.
Ik heb vele programmaatjes gemaakt die werken met ATMEL processoren. Als compiler gebruikte ik dan BASCOM. Maar nu was er een project dat gebruik maakte van een STM 32 F746G Arm cortex M& Discovery board. Helaas ondersteund BASCOM de Arm-cortex processoren niet.

De ontwerper van dit project heeft alle benodigde broncodes beschikbaar geteld. Ook heeft hij een lijst gemaakt van de tools die hij gebruikt heeft. De ontwerper maakte gebruik van ARM-linux en daar gebruikt hij de volgende tools:

arm-none-eabi-gcc
arm-none-eabi-gdb
STM32-libs
OPENOCD

Mijn gedachte was dat ik misschien de meeste kans van slagen had als ik deze tools gelijk onder een Linux omgeving zou laten werken. Immers ik had begrepen dat Linux-ARM een lichtere versie was dan bijvoorbeeld Linux-mint.

Mijn doel was dus om via een compiler een bestaand programma gemaakt in C++ over te brengen naar het Discovery board.

Na een succesvolle installatie van Linux Mint op een oude Vostroo-200 computer ben ik eerst wat gaan uitproberen met de werking via de serie poorten. Dat werkte wonderbaarlijk goed zowel het programma PUTTY al Minicom werkte al zeer snel goed op de twee aanwezigen serie poorten.
Hierdoor kreeg ik moed en ben toen begonnen met de installatie van de eerste tool: arm-none-eabi-gcc.

Via de Linux beheer en dan programma beheer vond ik na het intoetsen van de regel “arm-none-eabi-gcc” een programma dat ik kon installeren. Na de installatie veranderde het veld rechts boven waar eerst stond “installeren” in het rood de tekst “Verwijderen”.

Hierna zag ik niet ergens een icoon van het geinstalllerde programma. Dit gebeurde wel met de eerder geïnstalleerde programma's PUTTY en Minicom?

Op de site waar het programma vandaan komt stond dat een “readme.txt” bij de installatie word aangemaakt.

Ik heb deze file gevonden onder: usr/share/doc/gcc-arm-none-eabi.

De installatie regel voor Linux heb ik uitgevoerd echter er komt dan de volgende melding:

$ cd $install_dir && tar xjf gcc-arm-none-eabi-*-20210111-linux.tar.bz2
tar (child): gcc-arm-none-eabi-*-20210111-linux.tar.bz2: Functie open() is mislukt: Bestand of map bestaat niet
tar (child): Error is not recoverable: exiting now
tar: Child returned status 2
tar: Error is not recoverable: exiting now
l@l-Vostro-200:~$

Na nu dagen met van alles uitproberen durf ik nu toch wat hulp te vragen.
Kan dit wel wat ik wil dus een tool chain voor compileren van cortex processoren op Linux Mint.
En als dat kan wat doe ik verkeerd?

Ik hoop dat iemand mij een beetje op gang te helpen. Linux is dus voor mij compleet nieuw en het gebruik van dit soort compilers ook.

Al vast bedankt met vriendelijke groet,
Loek
Last edited by LockBot on Wed Dec 28, 2022 7:16 am, edited 1 time in total.
Reason: Topic automatically closed 6 months after creation. New replies are no longer allowed.
User avatar
Moem
Level 22
Level 22
Posts: 16238
Joined: Tue Nov 17, 2015 9:14 am
Location: The Netherlands
Contact:

Re: kan compiler arm-none-eabi-gcc werken met Linux-mint

Post by Moem »

Hallo, en welkom,
Om te beginnen heb ik je posting naar de Nederlandstalige afdeling verplaatst.
Veel succes!
Image

If your issue is solved, kindly indicate that by editing the first post in the topic, and adding [SOLVED] to the title. Thanks!
chalarm

Re: kan compiler arm-none-eabi-gcc werken met Linux-mint

Post by chalarm »

Hoi Loek,

Nadat Moem terecht je bericht heeft verplaatst was dit een moeilijk onderwerp voor velen denk ik :lol:.

Ik denk dat er weinig mensen zijn die dit onderwerp goed kunnen behandelen.
Linux-ARM is niet persee een lichtere versie van Linux Mint maar meer voor de ARM processor.

Het is me dus niet helemaal duidelijk wat je wilt?

Gr. Chalarm vanuit warm Thailand
loek
Level 1
Level 1
Posts: 10
Joined: Sat Jan 09, 2021 6:50 am

Re: kan compiler arm-none-eabi-gcc werken met Linux-mint

Post by loek »

Hallo Chalarm,
Bedankt voor je reactie. Wat ik wil is het volgende:
Een ontwikkelaar heeft een programma geschreven voor een STM32 F746G Arm cortex M7 Discovery board.
Op dit board zit ook een TFT display met dit programma kan je dit board gebruiken als een vervanger voor een display van een oud meetapparaat.
Ik heb dit meetapparaat en het leek me leuk om dit als project eens te gaan uitproberen.
Nu heb ik wel ervaring met programmeren van Atmel processoren zoals de M2560 maar ik gebruik daarvoor de taal BASCOM (een Nederlands product).
Helaas ondersteund BASCOM dit soort cortex processoren niet.

De ontwerper heeft alle files in C++ op GITHUB gezet en ook de lijst met programma's die hij heeft gebruikt voor het maken en compileren. Helaas staat daar dus niet een direct te gebruiken bitcode bij die in het dev-board gezet kan worden eventueel met OPENOCD
het lijstje is:
ARM-NONE-EABI-GCC
ARM-NONE-EABI-GDB
stm32-libs (in de make file)
OPENOCD

Nu dacht ik dat mijn kans van slagen om uiteindelijk een werkend programma te krijgen dat ik als basis met Linux moest gaan werken omdat de ontwerper ook in Linux gewerkt heeft.

Ik dacht dat ARM-NONE-EABI-GCC de compiler was. En dat de ARM-NONE-EABI-GDB een debugger was. En dat het programma OPENOCD bedoeld was om de uiteindelijke bit code in het dev. board te brengen.

Dus mijn gedachte was eerst te proberen of ik een compiler ARM-NONE-EABI-GCC te installeren in Linux-mint. En daarmee dus de broncode in C++ te kunnen compileren.
Deze eerste poging mislukte al vandaar deze vraag op dit forum.
Misschien kan wat ik wil helemaal niet .

Samenvattend:
Ik wil een beschikbare broncode geschreven in C++ uiteindelijk willen laden in een STM32 F746G Arm cortex M7 Discovery board.

Graag je reactie/advies met vriendelijke groet,

Loek
Locked

Return to “Nederlands - Dutch”