Installatie compiler op Linux-mint

Ondersteuningsforum voor Nederlandstalige gebruikers

Moderator: Moem

Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
Locked
loek
Level 1
Level 1
Posts: 10
Joined: Sat Jan 09, 2021 6:50 am

Installatie compiler op Linux-mint

Post by loek »

Hallo forum lezers,

Ik had de vraag over de mogelijkheid om een compiler te laden/gebruiken in Linux-mint. Ik wil aan een project beginnen dat door de ontwerper ontwikkeld is op Linux-ARM. Zelf had ik nog geen enkele ervaring met Linux maar om deze reden heb ik op een lege computer Linux-mint geïnstalleerd. Jaren, ook in mijn werkzaam leven, is tegen mij geroepen waarom ga je niet op Linux over!!!

Ik ben ik 72 jaar en hoop van dit project weer wat te leren en ook ervaring op te doen met Linux.

Over het project zelf zal ik niet veel vertellen omdat dit een technische elektronische oplossing is voor het vervangen van een oude beeldbuis uit een meetapparaat.

De ontwerper heeft een lijst gemaakt met programma’s die nodig zijn om zijn oplossing die in de taal C++ geschreven is te compileren en het resultaat in binaire code te laden in een printkaart waarop een display zit. Op deze printplaat zit een zogenaamde Cortex M7 processor.

Op het eerder genoemde lijstje van de ontwerper staat als eerste “arm-none-eabi-gcc” dit is dus de compiler.

Ook heeft de ontwerper het programma wat hij geschreven heeft als tekst file meegeleverd.

De eerste stap die dus moet worden uitgevoerd is het geschreven programma laten compileren door de compiler “arm-none-eabi-gcc”

Dat betekent dus dat ik op de Linux-mint computer deze compiler wil installeren.

Op internet zijn voor Linux twee volledige development Toolchain te downloaden. Er is ook een document bij met welke stappen je moet nemen om de programma onderdelen te installeren.

En daar komt nu mijn eerste probleem welke moet ik kiezen:

gcc-arm-none-eabi-10-2020-q4-major-x86_64-linux.tar.bz2
Linux x86_64 Tarball
MD5: 8312c4c91799885f222f663fc81f9a31
gcc-arm-none-eabi-10-2020-q4-major-aarch64-linux.tar.bz2
Linux AArch64 Tarball
MD5: 1c3b8944c026d50362eef1f01f329a8e


En dan komt het volgende probleem voor mij:

In de installatie uitleg (readme.txt) staat onder andere het volgende:



****************** Installing executables on Linux *****************************

Unpack the tarball to the install directory, like this:

$ cd ${install_dir} && tar xjf gcc-arm-none-eabi-_version_-linux.tar.bz2

If you want to use gdb python build (arm-none-eabi-gdb-py), then
install python2.7.

For some Ubuntu releases, the toolchain can also be installed via
Launchpad PPA at https://launchpad.net/~team-gcc-arm-emb ... ubuntu/ppa.


* Invoking GCC *
On Linux and Mac OS X, either invoke with the complete path like this:

$ ${install_dir}/gcc-arm-none-eabi-*/bin/arm-none-eabi-gcc

Or set path like this:

$ export PATH=$PATH:${install_dir}/gcc-arm-none-eabi-*/bin
$ arm-none-eabi-gcc --version
***************** einde uitleg installatie *****************************************

Verder staat er nog veel meer in de readme.txt maar dat is volgens mij meer toepassing voorbeelden.

Ik had al een poging gedaan om via Linux mint een compiler te laten installeren met programma beheer. De volgende meldingen komen:

$ cd $install_dir && tar xjf gcc-arm-none-eabi-*-20210111-linux.tar.bz2
tar (child): gcc-arm-none-eabi-*-20210111-linux.tar.bz2: Functie open() is mislukt: Bestand of map bestaat niet
tar (child): Error is not recoverable: exiting now
tar: Child returned status 2
tar: Error is not recoverable: exiting now
l@l-Vostro-200:~$

Er moet toch iemand zijn op dit forum die mij een beetje op weg kan helpen?

Ik hoop dat er nu wel een reactie komt, al vast bedankt met vriendelijke groet,

Loek
Last edited by LockBot on Wed Dec 28, 2022 7:16 am, edited 1 time in total.
Reason: Topic automatically closed 6 months after creation. New replies are no longer allowed.
Locked

Return to “Nederlands - Dutch”