Flatpak?

Ondersteuningsforum voor Nederlandstalige gebruikers

Moderator: Moem

Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
Locked
Charles_NL

Flatpak?

Post by Charles_NL »

Wat is flatpak en wat doet dat programma? Waarom hebben sommige andere programma's flatpak nodig? Ik vertrouw dat niet zo, dit soort zaken. Is het gebruik van flatpak net zo risicovol als het gebruik van PPA?
Ik stel deze vraag omdat een programma die ik wil installeren flatpak nodig heeft daarvoor.
Hopelijk kunnen andere forumleden heldere antwoorden geven op mijn vragen.
Last edited by LockBot on Wed Dec 28, 2022 7:16 am, edited 1 time in total.
Reason: Topic automatically closed 6 months after creation. New replies are no longer allowed.
User avatar
Moem
Level 22
Level 22
Posts: 16193
Joined: Tue Nov 17, 2015 9:14 am
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Flatpak?

Post by Moem »

Flatpak is een manier om programma's in te pakken met alle afhankelijkheden meegeleverd. Dat levert nogal grote pakketten op, maar het is ook een manier om een heel nieuwe versie te kunnen gebruiken. En als je er meer dan een hebt, gaan ze afhankelijkheden delen en worden de downloads kleiner.
Als je een flatpak van een vertrouwde bron haalt, zoals bijvoorbeeld uit onze eigen software manager, dan is het niet speciaal riskant.

Sommige mensen kiezen ervoor geen flatpaks te gebruiken, anderen hebben er geen bezwaar tegen, het is een kwestie van voorkeur. Als je weinig schijfruimte hebt, zou ik ze vermijden.
Image

If your issue is solved, kindly indicate that by editing the first post in the topic, and adding [SOLVED] to the title. Thanks!
Charles_NL

Re: Flatpak?

Post by Charles_NL »

1 reactie maar? :shock:
Als ik het goed begrijp is flatpak geen/weinig gevaar voor mint, klopt dat?
User avatar
Moem
Level 22
Level 22
Posts: 16193
Joined: Tue Nov 17, 2015 9:14 am
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Flatpak?

Post by Moem »

Ik beschouw het niet als een gevaar voor Mint, nee. Nogmaals, er zijn mensen die er bezwaar tegen hebben; voor zover ik weet is dat met name omdat het meer ruimte in neemt.
Image

If your issue is solved, kindly indicate that by editing the first post in the topic, and adding [SOLVED] to the title. Thanks!
User avatar
Nomad
Level 2
Level 2
Posts: 52
Joined: Thu Jul 01, 2021 7:57 pm

Re: Flatpak?

Post by Nomad »

Goed om weten ivm die flatpaks. Charles je hebt al vele vragen gesteld die mij ook goed verder geholpen hebben. Ik gebruik Linux Mint al 8 jaar en kan dankzij dit forum al redelijk met mint werken maar mijn algemene computer kennis is met een score van 0 tot 10 eerder min8.
Charles_NL

Re: Flatpak?

Post by Charles_NL »

Nomad wrote:Charles je hebt al vele vragen gesteld die mij ook goed verder geholpen hebben.
Leuk om te horen :D
Daar zouden andere forumleden wellicht een voorbeeld aan kunnen nemen. :idea:
Duidelijke en heldere vragen stellen en zoveel mogelijk informatie geven die op de betreffende vraag betrekking heeft. Want daar ontbreekt het nogal eens aan, helaas.
Een korte vraag stellen zonder verdere info en dan verbaasd zijn dat er geen reacties/antwoorden komen.
Locked

Return to “Nederlands - Dutch”