[SOLVED] Dual-boot W10 & Mint Chinnamon 20.1; alleen Mint start zonder Grub

Ondersteuningsforum voor Nederlandstalige gebruikers

Moderator: Moem

Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
Locked
janvdwerke
Level 1
Level 1
Posts: 3
Joined: Tue Mar 09, 2021 11:31 am

[SOLVED] Dual-boot W10 & Mint Chinnamon 20.1; alleen Mint start zonder Grub

Post by janvdwerke »

Op mijn Lenovo Thinkpad T440P met Windows 10 heb ik een tweede SSD in een M.2 slot geplaatst en daar Linux Mint 20.1 64 bits Chinnamon opgezet met dualboot.
Toen ik dat had gedaan startte zowel Windows als Linux niet meer en heb toen Windows opnieuw op SDA geïnstalleerd. Daarna opnieuw via een USB stick Linux Mint Chinnamon 20.1 64 bits geïnstalleerd op SDB (de SSD in het M.2 slot). Dit had tot gevolg dat de laptop zonder merkbaar invloed van de GRUB via een foutmelding alleen Linux Mint opstart. Voorafgegaan door de foutboodschap:

Code: Select all

System BootOrder not found. Initializing defaults. Creating boot entry "Boot0016" with label "ubuntu" for file "\EFI\ubuntu\shimx64.efi"
Door de opstartvolorde te veranderen krijg ik nu die melding niet meer.
Ik kan zien met Gparted dat Windows op SDA staat en Linux Mint op SDB. Het probleem is dat Windows onbereikbaar is en de GRUB niet in beeld komt bij het opstarten.
Ik heb al gezocht en zie dat anderen dit probleem ook tegen zijn gekomen maar heb niet de oplossing gevonden.

Na het commando: xed admin:///etc/default/grub om de GRUB te openen verschijnt:

Code: Select all

** (xed:13480): WARNING **: 17:13:01.442: De opgegeven locatie is niet aangekoppeld
Vervolgens wordt de tekst van Grub geopend en daar volgens een ander lijntje in dit forum de verandering toegepast door GRUB_TIMEOUT_STYLE="hidden" te wijzigen naar #GRUB_TIMEOUT_STYLE="menu"

Code: Select all

# If you change this file, run 'update-grub' afterwards to update
# /boot/grub/grub.cfg.
# For full documentation of the options in this file, see:
#   info -f grub -n 'Simple configuration'

GRUB_DEFAULT="0"
#GRUB_TIMEOUT_STYLE="menu"
GRUB_TIMEOUT="20"
GRUB_DISTRIBUTOR="`lsb_release -i -s 2> /dev/null || echo Debian`"
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash"
GRUB_CMDLINE_LINUX=""

# Uncomment to enable BadRAM filtering, modify to suit your needs
# This works with Linux (no patch required) and with any kernel that obtains
# the memory map information from GRUB (GNU Mach, kernel of FreeBSD ...)
#GRUB_BADRAM="0x01234567,0xfefefefe,0x89abcdef,0xefefefef"

# Uncomment to disable graphical terminal (grub-pc only)
#GRUB_TERMINAL="console"

# The resolution used on graphical terminal
# note that you can use only modes which your graphic card supports via VBE
# you can see them in real GRUB with the command `vbeinfo'
#GRUB_GFXMODE="640x480"

# Uncomment if you don't want GRUB to pass "root=UUID=xxx" parameter to Linux
#GRUB_DISABLE_LINUX_UUID="true"

# Uncomment to disable generation of recovery mode menu entries
#GRUB_DISABLE_RECOVERY="true"

# Uncomment to get a beep at grub start
#GRUB_INIT_TUNE="480 440 1"
Ik begrijp uit wat ik tot nu toe heb gedaan dat de opgegeven locatie niet kan worden aangekoppeld en dat dit in de GRUB moet worden geregeld.
Kan iemand mij helpen om de dualboot te herstellen zodat ik weer zowel Windows als Linux kan openen?
Last edited by LockBot on Wed Dec 28, 2022 7:16 am, edited 2 times in total.
Reason: Topic automatically closed 6 months after creation. New replies are no longer allowed.
janvdwerke
Level 1
Level 1
Posts: 3
Joined: Tue Mar 09, 2021 11:31 am

Re: Dual-boot W10 & Mint Chinnamon 20.1; alleen Mint start zonder Grub

Post by janvdwerke »

Inmiddels is het opgelost. Achteraf vond ik een uitstekend stappenplan van Pjotr: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... leren.html
Hierin staat o.a. dat Windows even moet wennen. Eerst was er geen Windows Boot Manager te zien in de BIOS/UEFI. Na wat wijzigingen in de BIOS in de opstartvolgorde verscheen die plotseling in de boot volgorde. Hij stond bovenaan. Door “ubuntu” nu als eerste te plaatsen opende het Grubmenu zoals het hoort en is de dual-boot mogelijkheid hersteld. Ter illustratie de screenprints van de BIOS-instellingen die werken.
1.jpeg
2.jpeg
3.jpeg
Ik ben een eenvoudige eindgebruiker op leeftijd en begrijp niet helemaal hoe dit bijna vanzelf is opgelost, maar deel mijn ervaring nu het opgelost is.
Locked

Return to “Nederlands - Dutch”