de beste linux printer(opgelost)

Ondersteuningsforum voor Nederlandstalige gebruikers

Moderator: Moem

Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
Locked
zeilboer
Level 3
Level 3
Posts: 165
Joined: Fri Aug 11, 2017 5:34 am

de beste linux printer(opgelost)

Post by zeilboer »

Binnenkort ga ik een nieuwe printer kopen.Die moet vooral zwart wit printen.Kleur mag ook als optie maar dan zo dat je dat kan uitzetten zonder dat de kleur inkt op raakt.
Welke printer zou dan een goede keus zijn?? Anders gezegd: zijn er ook printers die niet goed werken onder Linux.
De computer werkt onder Linux 20 cinnamon.
Groeten van
zeilboer
Last edited by LockBot on Wed Dec 28, 2022 7:16 am, edited 2 times in total.
Reason: Topic automatically closed 6 months after creation. New replies are no longer allowed.
User avatar
Bolle1961
Level 5
Level 5
Posts: 889
Joined: Tue Jun 29, 2010 12:59 pm

Re: de beste linux printer

Post by Bolle1961 »

Ik heb goede ervaringen met Brother z/w laser printers, heb nu mijn 3e
HL-1430
MFC-7420 printer / scanner / fax / kopieren
HL-1110
De eerste 2 heb ik niet meer, de HL-1110 heeft wat weinig geheugen, kan dus een probleem zijn met grote documenten
User avatar
Pjotr
Level 23
Level 23
Posts: 19800
Joined: Mon Mar 07, 2011 10:18 am
Location: The Netherlands (Holland) 🇳🇱
Contact:

Re: de beste linux printer

Post by Pjotr »

Ik heb juist slechte ervaringen met een MFC-laserprinter van Brother. Inferieur stuurprogramma voor Linux, ook als ik het Linux-stuurprogramma installeerde dat Brother zelf op z'n webstek aanbood voor mijn MFC-printer. Er moest 32-bits-ondersteuning bij en de afdrukken waren vrij lelijk.

Daarom heb ik een paar maanden geleden, na jaren aanmodderen, mijn Brother laserprinter vervangen door een HP laserprinter (all-in-one). Veel beter.

Bij HP printers moet je tegenwoordig wel opletten: sommige printers van HP zijn eigenlijk "onder de motorkap" Samsungprinters. Dat komt doordat HP in 2017 de printerdivisie van Samsung heeft overgekocht. In dat geval is het HP-stuurprogramma HPLIP onbruikbaar; je moet dan te werk gaan zoals bij het Samsung-stuurprogramma:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... nters.html

Duidelijke aanwijzing dat het een vermomde Samsung is: wanneer het stuurprogrammapakket dat je via HP-webstek hebt binnengehaald, bij het uitpakken een map genaamd uld aanmaakt.

Mijn nieuwe HP all-in-one is overigens ook zo'n verkapte Samsung. Maakt verder niet uit, want werkt prima.
Tip: 10 things to do after installing Linux Mint 21.3 Virginia
Keep your Linux Mint healthy: Avoid these 10 fatal mistakes
Twitter: twitter.com/easylinuxtips
All in all, horse sense simply makes sense.
Wilop91
Level 4
Level 4
Posts: 335
Joined: Mon Mar 29, 2021 5:00 am
Location: France

Re: de beste linux printer

Post by Wilop91 »

Hello
De "beste" is een beetje subjectief....maar ik veronderstel dat ge een printer zoekt waar de belangrijkste printer functies werken in Linux.
Zelfs dat is subjectief omdat sommige printer functies die ge hebt in Windows (zoals inkt niveau, etc. ) niet altijd volledig werken in Linux.

Mijn printer is een HP-ENVY-5640 en die printer heeft een "web server" dus meest of de gegevens kan ik zien via een web pagina. Maar functies zoals printen van mijn smartphone of remote printen heb ik niet getest (en heb ik ook niet nodig!)

Dus apart lokaal printen en scannen wat hebt ge nodig?

Ik heb mijn printer geselecteerd via deze pagina:
https://developers.hp.com/hp-linux-imag ... ices/index

Als ge een HP model kiest dan eerst rap eens kijken of de printer in de lijst staat.

PS: ik weet niet of andere merken hetzelfde doen voor Linux maar "G..... search" zal het antwoord wel vinden
For my daily use a CLEVO laptop with LM20.1 booting Legacy
And for my testing a Dell laptop with W10, LM20.1 and Manjaro booting UEFI
User avatar
Hendrick
Level 3
Level 3
Posts: 174
Joined: Sun Feb 16, 2014 4:01 pm
Location: Amsterdam

Re: de beste linux printer

Post by Hendrick »

Heb al een groot aantal jaren een HP Deskjet 2514. Laat zich makkelijk installeren onder Windows en Mint.
In een grijs verleden (Mint-17) soms via een omweg moeten installeren, maar de recentere Mint-versies
herkennen deze printer probleemloos. Bij de instellingen kun je opgeven of er ook in kleur geprint mag worden.
Let op: de printer beschikt niet over WiFi. Door de printer aan te sluiten op de USB-poort van de router is
er echter toch een netwerkprinter van te maken (als daar behoefte aan is).

Hendrick
Mint Xfce - Mint Cinnamon - Win11 Pro
zeilboer
Level 3
Level 3
Posts: 165
Joined: Fri Aug 11, 2017 5:34 am

Re: de beste linux printer

Post by zeilboer »

Beste mensen,
Bedankt voor jullie meedenken en reacties.Ik heb het idee gekregen dat een HP printer de voorkeur heeft van velen.
Morgen ga ik op zoek naar een HP inktjet printer en hoop dat de installatie soepel verloopt.
Of dat lukt laat ik morgen weten.
Groeten van
zeilboer
zeilboer
Level 3
Level 3
Posts: 165
Joined: Fri Aug 11, 2017 5:34 am

Re: de beste linux printer(opgelost)

Post by zeilboer »

Het is toch een Brother Laserprinter HLL 2350DW geworden.Levering van HP laser was voorlopig niet mogelijk en Brother was er wel.Er is grote schaarste aan printers!!!
Aansluiten en zomaar klaar.
Kan zo weer jaren vooruit!!
Hartelijke groeten van
zeilboer
User avatar
Moem
Level 22
Level 22
Posts: 16193
Joined: Tue Nov 17, 2015 9:14 am
Location: The Netherlands
Contact:

Re: de beste linux printer(opgelost)

Post by Moem »

Gefeliciteerd! Het grote voordeel van laserprinters is dat ze niet uitdrogen als ze een tijdje stilstaan. Inkjetprinters doen dat soms wel en dan krijg je strepen in je prints.
Image

If your issue is solved, kindly indicate that by editing the first post in the topic, and adding [SOLVED] to the title. Thanks!
zeilboer
Level 3
Level 3
Posts: 165
Joined: Fri Aug 11, 2017 5:34 am

Re: de beste linux printer(opgelost)

Post by zeilboer »

Bedankt Moem voor je aandacht en advies.
Het Linux forum wertk fantastisch.
Hartelijke groet van
zeilboer
Locked

Return to “Nederlands - Dutch”