spoofing en fishing

Ondersteuningsforum voor Nederlandstalige gebruikers

Moderator: Moem

Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
Locked
Charles_NL

spoofing en fishing

Post by Charles_NL »

Gisteren was er op NPO3 een uitzending over sexfilmpjes enzo.
Daarin werd onder meer verteld over spoofing en fishing, met een praktijkvoorbeeld erbij. Het ging in dit geval over een mail die afkomstig zou zijn van een bekende afzender en onderwerp. Echter, de werkelijke verzender deed zich voor alsof de mail verstuurd werd door iemand die bij de ontvanger van deze mail bekend is. In die mail zat een link en omdat alles uitzag als volkomen betrouwbaar (er was immers niet te zien dat de echte verzender een ander was) werd er dus op de link geklikt. Resultaat? Vanaf dat moment werd de computer van de ontvanger geheel overgenomen en alle foto's, filmpjes en andere bestanden werden gedownload. Ook wachtwoorden kwamen in handen van de inbreker.

Mijn vraag is: kan dit ook ons, linux mint users, overkomen?
Ik weet niet of de beveiling van LM ons hiertegen beschermd.
Last edited by LockBot on Wed Dec 28, 2022 7:16 am, edited 1 time in total.
Reason: Topic automatically closed 6 months after creation. New replies are no longer allowed.
User avatar
Hendrick
Level 3
Level 3
Posts: 174
Joined: Sun Feb 16, 2014 4:01 pm
Location: Amsterdam

Re: spoofing en fishing

Post by Hendrick »

Uiteraard kan dit onder Linux ook gebeuren. Sterker nog, de meeste servers die gehacked worden draaien op Unix of Linux.
De tijd is allang voorbij dat digitale criminelen zich alleen maar op Windows zouden richten.
Dus nooit op een link in een email klikken. Dat is echter makkelijker gezegd dan gedaan, want zelfs bonafide bedrijven als
PayPal maken de fout om emails met links te versturen aan hun klanten.
Ter geruststelling: providers zoals XS4ALL (mijn provider) hebben die links al uitgeschakeld in de binnenkomende emails.

Hendrick
Mint Xfce - Mint Cinnamon - Win11 Pro
Charles_NL

Re: spoofing en fishing

Post by Charles_NL »

Hendrick wrote:Dus nooit op een link in een email klikken. Dat is echter makkelijker gezegd dan gedaan
Klopt, het is lang niet altijd makkelijk om zulke links te herkennen.

In het tv-programma kreeg de presentator een mail van de werkgever met als onderwerp een item waarover men met elkaar reeds sprak. Geen reden om argwaan te hebben. Toch bleek die betreffende mail in werkelijkheid niet van de werkgever te zijn, maar van een internetcrimineel :shock: Met daarin dus een link opgenomen.
Door op die link te klikken (alles zag er vertrouwd uit immers) werd de pc overgenomen.
Ja, dan is het dus best moeilijk om toch NIET op die meegestuurde link te klikken.
Hoe vaak ook dit gezegd wordt.

Goed om te weten dat ook wij, linux mint users, hiervan slachtoffer kunnen worden.
Dankjewel voor je antwoord Hendrick.
User avatar
Da Londo
Level 4
Level 4
Posts: 204
Joined: Fri Feb 06, 2009 11:48 am
Location: Maasmechelen, BE
Contact:

Re: spoofing en fishing

Post by Da Londo »

Bij twijfel best de afzender even contacteren en vragen of de mail effectief van daar verzonden is.
Zelf gebruik ik ook 4 verschillende email adressen voor verschillende beveiligingsniveaus.
Het hotmail adres bvb dient om in te loggen bij bepaalde forums en sites waar dat het me niet zal boeien wat ze me doorsturen, maw,
als ik daar een link op ontvang is het eerder onwaarschijnlijk dat ik deze zal gebruiken.
En het protonmail adres zit dan aan het andere eind, wordt maar zeer select gebruikt door mensen en sites waarvan ik de beveiliging vertrouw.
Daartussen gebruik ik dan nog wat gmail adressen.
aka Jim on HexChat
Locked

Return to “Nederlands - Dutch”