[SOLVED]Fotobewerkingsprogramma, welke?

Ondersteuningsforum voor Nederlandstalige gebruikers

Moderator: Moem

Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
Locked
Charles_NL

[SOLVED]Fotobewerkingsprogramma, welke?

Post by Charles_NL »

Ik ben van plan om met Twitter actief te gaan worden en het profiel op Twitter bestaat uit een tweetal foto's.
Een gewone profielfoto zoals dat wel vaker gevraagt wordt op websites waar je een account voor moet aanmaken, maar ook een soort van header in een heel erg afwijkend formaat, namelijk 1500x500px.
Als ik gewoon een foto wil veranderen in dat afwijkende formaat, dan ziet de foto er niet mooi meer uit...

Dus zoek ik een fotobewerkingsprogramma waarmee dit prima mogelijk is, zonder dat de foto vervormd. Het zou helemaal fijn zijn als met datzelfde programma ook mogelijk is om een aantal foto's bij elkaar te plaatsen waardoor je 1 nieuw plaatje krijgt, maar dan als samenstelling van meerdere foto's.

Echter, ik stel wel enkele eisen :D
- Nederlandstalig (dan weet ik hopelijk wat ik aan het doen ben)
- makkelijk te begrijpen hoe het programma werkt; zonder eerst een halve dag een manual te moeten lezen en leren.
- moeiteloos werkt onder Linux Mint 20.1 :mrgreen:
Last edited by LockBot on Wed Dec 28, 2022 7:16 am, edited 2 times in total.
Reason: Topic automatically closed 6 months after creation. New replies are no longer allowed.
User avatar
Moem
Level 22
Level 22
Posts: 16238
Joined: Tue Nov 17, 2015 9:14 am
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Fotobewerkingsprogramma, welke?

Post by Moem »

Charles_NL wrote: Tue Apr 27, 2021 7:24 am Ik ben van plan om met Twitter actief te gaan worden en het profiel op Twitter bestaat uit een tweetal foto's.
Een gewone profielfoto zoals dat wel vaker gevraagt wordt op websites waar je een account voor moet aanmaken, maar ook een soort van header in een heel erg afwijkend formaat, namelijk 1500x500px.
Als ik gewoon een foto wil veranderen in dat afwijkende formaat, dan ziet de foto er niet mooi meer uit...
Dan heb je de afmetingen veranderd in plaats van de foto bij te snijden. Gewoonlijk kun je bij het veranderen van de afmetingen de lengte-breedteverhouding vastzetten; dat voorkomt dat dingen uitgerekt raken. Ik zou dus eerst de foto vergroten of verkleinen naar de gewenste breedte van 1500px, en daarna zo veel van de hoogte afknippen dat je 500px overhoudt.
Tenzij je niet alles van de foto wilt gebruiken. Dan eerst afknippen op de gewenste breedte, dan schalen naar 1500px, en dan bijknippen tot 500px hoog.

Elk fotobewerkingsprogramma kan dat. Ik weet niet welke er in het Nederlands zijn, dus daarmee kan ik je niet helpen. Maar als ik moest gokken, dan zou ik zeggen: Pix.
Image

If your issue is solved, kindly indicate that by editing the first post in the topic, and adding [SOLVED] to the title. Thanks!
User avatar
Da Londo
Level 4
Level 4
Posts: 205
Joined: Fri Feb 06, 2009 11:48 am
Location: Maasmechelen, BE
Contact:

Re: Fotobewerkingsprogramma, welke?

Post by Da Londo »

Schalen doe ik altijd met GIMP.
aka Jim on HexChat
Charles_NL

Re: Fotobewerkingsprogramma, welke?

Post by Charles_NL »

Da Londo wrote: Tue Apr 27, 2021 8:42 am Schalen doe ik altijd met GIMP.
Ik verdwaal in de vele mogelijkheden...
Waarvan het overgrote merendeel waarschijnlijk nooit nodig zal zijn voor mijn doelen.
User avatar
Moem
Level 22
Level 22
Posts: 16238
Joined: Tue Nov 17, 2015 9:14 am
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Fotobewerkingsprogramma, welke?

Post by Moem »

Daarom zeg ik: Pix.
Image

If your issue is solved, kindly indicate that by editing the first post in the topic, and adding [SOLVED] to the title. Thanks!
Charles_NL

Re: Fotobewerkingsprogramma, welke?

Post by Charles_NL »

Da Londo wrote: Tue Apr 27, 2021 8:42 am Schalen doe ik altijd met GIMP.
In het hart van het schermbeeld staat het plaatje met een liniaal erlangs in pixels zodat je gelijk ziet hoe groot de foto is :D
Nu nog de vraag hoe het formaat te wijzigen zonder dat de foto vervormd.
Ik heb al gezien dat er heel erg veel info te vinden is op het web. Voor mij wel een beetje veel :x
User avatar
Moem
Level 22
Level 22
Posts: 16238
Joined: Tue Nov 17, 2015 9:14 am
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Fotobewerkingsprogramma, welke?

Post by Moem »

Ik heb hierboven aangegeven hoe je te werk kunt gaan.
Verder kun je heel makkelijk zien of bij het schalen de lenge- en breedteverhouding wel gekoppeld zijn: in het venster waarin je de schaalfactor kunt aangeven, is dat te zien aan een tekentje dat lijkt op een paar kettingschakels. Zie de afbeelding.

scaling.png
scaling.png (39.86 KiB) Viewed 2080 times
Image

If your issue is solved, kindly indicate that by editing the first post in the topic, and adding [SOLVED] to the title. Thanks!
Charles_NL

Re: [SOLVED]Fotobewerkingsprogramma, welke?

Post by Charles_NL »

Met het programma Tekenen (zit standaard in Mint) is het gelukt :)
Foto openen met dit progje en dan kiezen voor "Grootte aanpassen" ('schalen' is een betere benaming) en vervolgens voor "Bijsnijden". Het gewenste formaat werd bereikt door deze volgorde van bewerken, zonder dat er vervorming optrad.
Natuurlijk, je bent weliswaar een deel van de foto kwijt als gevolg van dit nogal vreemde formaat. Zie startpost.
Locked

Return to “Nederlands - Dutch”