geluidsinstellingen constant aanpassen naar juiste luidsprekers

Ondersteuningsforum voor Nederlandstalige gebruikers

Moderator: Moem

Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
Locked
DeWimme
Level 1
Level 1
Posts: 6
Joined: Wed Nov 25, 2020 9:44 am

geluidsinstellingen constant aanpassen naar juiste luidsprekers

Post by DeWimme »

Goeiedag, ik gebruik een iets oudere maar goed aanvaardbare laptop als mediaplayer in combinatie met mijn TV. De laptop is een dualboot systeem Win10 & Linux Mint. Ik gebruik Linux vooral om online te streamen zonder dat op de achtergrond updates en andere zaken starten zoals in Win10 Home waar je dit ook niet meer kunt uitschakelen. Dit werkt perfect maar telkens ik opstart in Linux zijn de internal speakers van de laptop geactiveerd. Ik moet wel vermelden dat ik de speakers van mijn TV niet gebruik, er loopt een SPDIF kabel van mijn TV naar mijn surround system om het geluid door deftige boxen te krijgen. Bij elke boot in Linux moet ik manueel de geluidsinstellingen veranderen naar HDMI / Displayport en dan werkt alles zoals het hoort. Gemiddeld moet ik dat 10x per week doen en dat begint me te enerveren. Ik heb al PulseAudio-volumeregeling geïnstalleerd maar dat geeft geen oplossing, ik denk dat Linux nog altijd denkt er geen externe speakers zijn aangesloten daar de boxen van de TV zijn uitgeschakeld. Of komt dit probleem omdat dit een dualboot systeem is? Ik moest ook een truukje gebruiken om de tijd correct weer te geven omdat het systeem dual-boot.
Kan iemand mij met dit probleem helpen?
Last edited by LockBot on Wed Dec 28, 2022 7:16 am, edited 1 time in total.
Reason: Topic automatically closed 6 months after creation. New replies are no longer allowed.
User avatar
initrd
Level 1
Level 1
Posts: 22
Joined: Tue Jun 01, 2021 4:44 am
Location: the Netherlands
Contact:

Re: geluidsinstellingen constant aanpassen naar juiste luidsprekers

Post by initrd »

In de PAVU app als je naar output devices gaat en je hebt de externe speakers aangesloten zouden je speakers hier te zien zijn.
Aan de rechterkant van de entry zie je 3 icoontjes, een speaker met een kruisje erdoorheen, een slotje en een vinkje.
Op de speaker die jij als standaard wilt instellen moet je op het vinkje klikken om het de standaard output te maken, kan je dit proberen voor me?
User avatar
Hendrick
Level 3
Level 3
Posts: 174
Joined: Sun Feb 16, 2014 4:01 pm
Location: Amsterdam

Re: geluidsinstellingen constant aanpassen naar juiste luidsprekers

Post by Hendrick »

Wat de verschillen in tijd betreft: met het volgende commando ben je daarvan definitief verlost:

sudo timedatectl set-local-rtc 1

Hierdoor zal Linux (net als Windows) veronderstellen dat de systeemklok (BIOS) de echte lokale
tijd bevat en zal deze niet meer aangepast worden.

Hendrick
Mint Xfce - Mint Cinnamon - Win11 Pro
DeWimme
Level 1
Level 1
Posts: 6
Joined: Wed Nov 25, 2020 9:44 am

Re: geluidsinstellingen constant aanpassen naar juiste luidsprekers

Post by DeWimme »

Hendrick wrote: Wed Jun 02, 2021 6:01 pm Wat de verschillen in tijd betreft: met het volgende commando ben je daarvan definitief verlost:

sudo timedatectl set-local-rtc 1

Hierdoor zal Linux (net als Windows) veronderstellen dat de systeemklok (BIOS) de echte lokale
tijd bevat en zal deze niet meer aangepast worden.

Hendrick
dit had ik al opgelost, toch bedankt voor je antwoord
DeWimme
Level 1
Level 1
Posts: 6
Joined: Wed Nov 25, 2020 9:44 am

Re: geluidsinstellingen constant aanpassen naar juiste luidsprekers

Post by DeWimme »

initrd wrote: Tue Jun 01, 2021 5:21 am In de PAVU app als je naar output devices gaat en je hebt de externe speakers aangesloten zouden je speakers hier te zien zijn.
Aan de rechterkant van de entry zie je 3 icoontjes, een speaker met een kruisje erdoorheen, een slotje en een vinkje.
Op de speaker die jij als standaard wilt instellen moet je op het vinkje klikken om het de standaard output te maken, kan je dit proberen voor me?
dit had ik al gedaan, deze instelling staat groen opgelicht en als ik erover hover met mijn muis krijg ik de boodschap: 'stel in als reserve'. als ik daarop klik staat hij zogezegd als reserve, maar als ik PAVU opnieuw opstart staat hij terug groen. gelijk welke instelling ik hier aanklik, meestal komt mijn geluid uit de internal laptop speaker wanneer ik opstart. het is een dualboot-laptop, in win10 heb ik via device-manager de internal speakers uitgezet. ik maak win10 wijs dat er geen internal laptop speakers zijn en in windows omgeving komt mijn geluitd altijd via de surround-boxen. is er in linux zo geen device manager dat je aangesloten hardware kan uitschakelen zodat linux 'denkt' dat die hardware er niet is. ik heb al fysiek de interne boxen van het moederbord broberen loskoppelen, maar het is een laptop en niet bereikbaar, in de bios kan ik die boxen ook niet uitschakelen, in linux-omgeving is mijn kennis nog niet genoeg om dit op te lossen,

bedankt voor uw antwoord
Locked

Return to “Nederlands - Dutch”