[SOLVED] Bijwerk beheer blijft kernel 5.4 sturen

Ondersteuningsforum voor Nederlandstalige gebruikers

Moderator: Moem

Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
Locked
User avatar
Koentje
Level 7
Level 7
Posts: 1578
Joined: Tue Jan 04, 2022 6:23 pm
Location: Netherlands

[SOLVED] Bijwerk beheer blijft kernel 5.4 sturen

Post by Koentje »

I.v.m mijn vrij nieuwe hardware gebruik ik kernel 5.13.x. Ik heb daarom alle kernels daaronder verwijderd. Echter blijft bijwerkbeheer updates sturen voor kernel 5.4!
Kan ik de optie 'Negeer alle huidige en toekomstige actualiseringen voor dit pakket' aanklikken zodat ik deze melding niet meer krijg? Ik wil niet dat ik strak per ongeluk een oudere kernel mee update en de boel hier in de soep draait.
Last edited by LockBot on Wed Dec 28, 2022 7:16 am, edited 2 times in total.
Reason: Topic automatically closed 6 months after creation. New replies are no longer allowed.
User avatar
Moem
Level 22
Level 22
Posts: 16233
Joined: Tue Nov 17, 2015 9:14 am
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Bijwerk beheer blijft kernel 5.4 sturen

Post by Moem »

Dat kan. Maar ik denk eigenlijk dat je toch ergens een 5.4 kernel hebt zitten, want anders kreeg je er geen updates voor.
Die kunnen trouwens geen kwaad: je systeem zal altijd opstarten van de nieuwste kernel die het voorhanden heeft.
Image

If your issue is solved, kindly indicate that by editing the first post in the topic, and adding [SOLVED] to the title. Thanks!
User avatar
Koentje
Level 7
Level 7
Posts: 1578
Joined: Tue Jan 04, 2022 6:23 pm
Location: Netherlands

Re: Bijwerk beheer blijft kernel 5.4 sturen

Post by Koentje »

Ok, dat is fijn om te horen dat hij sowieso de nieuwste start.
Maar alle kernels zijn verwijderd op de 5.13.x na. Althans, vanuit bijwerkbeheer is niets meer te zien en in /boot staat alleen 2x een 5.13.x.

Dus of die bewering klopt niet, of er moet ergens nog een restant staan waar ik niets vanaf weet?
In welke map zou evt nog een kernel kunnen staan?
User avatar
Moem
Level 22
Level 22
Posts: 16233
Joined: Tue Nov 17, 2015 9:14 am
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Bijwerk beheer blijft kernel 5.4 sturen

Post by Moem »

Goeie vraag, volgende vraag :oops:
Sorry, ik weet het niet, misschien kan iemand anders je ermee helpen.
Image

If your issue is solved, kindly indicate that by editing the first post in the topic, and adding [SOLVED] to the title. Thanks!
User avatar
Koentje
Level 7
Level 7
Posts: 1578
Joined: Tue Jan 04, 2022 6:23 pm
Location: Netherlands

Re: Bijwerk beheer blijft kernel 5.4 sturen

Post by Koentje »

Heb inmiddels in bijwerkbeheer aangegeven dat ik geen updates meer wil ontvangen van de oude kernel. Ik ga er vanuit dat deze optie er niet voor niets ingebakken zit. ;)

Ik laat het topic nog wel ff open om te kijken of er nog iemand wat zinnigs over te zeggen heeft...
nahjo
Level 4
Level 4
Posts: 258
Joined: Sat May 06, 2017 10:46 am

Re: Bijwerk beheer blijft kernel 5.4 sturen

Post by nahjo »

Ik heb niet een verklaring voor het hoe en waarom maar misschien heb je nog iets aan het volgende:

In de terminal de opdracht apt-mark showhold geeft je een overzicht welke onderdelen/pakketten je op slot hebt gezet.
En in synaptic kan je de geschiedenis van de updates achterhalen.

Code: Select all

Commit Log for Tue Jan 11 20:51:23 2022


De volgende pakketten zijn opgewaardeerd:
cinnamon-desktop-data (5.2.0+una) to 5.2.1+una
libcinnamon-desktop4 (5.2.0+una) to 5.2.1+una
libexiv2-27 (0.27.2-8ubuntu2.6) to 0.27.2-8ubuntu2.7
linux-generic (5.4.0.92.96) to 5.4.0.94.98
linux-headers-generic (5.4.0.92.96) to 5.4.0.94.98
linux-image-generic (5.4.0.92.96) to 5.4.0.94.98
linux-libc-dev (5.4.0-92.103) to 5.4.0-94.106

De volgende pakketten zijn geïnstalleerd:
linux-headers-5.4.0-94 (5.4.0-94.106)
linux-headers-5.4.0-94-generic (5.4.0-94.106)
linux-image-5.4.0-94-generic (5.4.0-94.106)
linux-modules-5.4.0-94-generic (5.4.0-94.106)
linux-modules-extra-5.4.0-94-generic (5.4.0-94.106)
User avatar
Koentje
Level 7
Level 7
Posts: 1578
Joined: Tue Jan 04, 2022 6:23 pm
Location: Netherlands

Re: Bijwerk beheer blijft kernel 5.4 sturen

Post by Koentje »

Dank voor de apt-mark command, die kende ik nog niet.
Ik denk dat ik het topic afsluit want ik heb na diverse updates geen melding meer gezien over oudere kernels.
User avatar
Koentje
Level 7
Level 7
Posts: 1578
Joined: Tue Jan 04, 2022 6:23 pm
Location: Netherlands

Re: [SOLVED] Bijwerk beheer blijft kernel 5.4 sturen

Post by Koentje »

Een beetje vaag, want vertalingen lopen door elkaar heen, maar is een systeemkern het zelfde als een kernel header?
Zoja, dan krijg ik nog steeds 5.4 kernels aangeboden, ondanks het feit dat ik aangegeven heb dat ik ze niet meer wil!
Schermafdruk van 2022-01-19 23-53-44.png
nahjo
Level 4
Level 4
Posts: 258
Joined: Sat May 06, 2017 10:46 am

Re: [SOLVED] Bijwerk beheer blijft kernel 5.4 sturen

Post by nahjo »

De kernel vastzet cursus kan je hier ((klik) vinden :D
Charles_NL

Re: [SOLVED] Bijwerk beheer blijft kernel 5.4 sturen

Post by Charles_NL »

Koentje wrote: Wed Jan 19, 2022 6:56 pm Een beetje vaag, want vertalingen lopen door elkaar heen, maar is een systeemkern het zelfde als een kernel header?
Zoja, dan krijg ik nog steeds 5.4 kernels aangeboden, ondanks het feit dat ik aangegeven heb dat ik ze niet meer wil!
Ik heb nog nooit gezien dat Bijwerkbeheer 2 systeemkern-updates zou aanbieden. En dat doet het ook niet bij jouw computer.
Kijk nog eens goed naar de schermafdruk die je bij jouw bericht plaatste. En dan naar de namen van de aangeboden updates :idea:
Regel drie lijkt me echt wel helder en duidelijk, en als het toch niet helder is dan staat het er direct onder de beschrijving :)
Wat op regel twee staat, ik zie nergens staan dat het betrekking heeft op de systeemkern.

systeemkern en kernel header zijn twee verschillende updates voor het systeem.
User avatar
Koentje
Level 7
Level 7
Posts: 1578
Joined: Tue Jan 04, 2022 6:23 pm
Location: Netherlands

Re: [SOLVED] Bijwerk beheer blijft kernel 5.4 sturen

Post by Koentje »

Dat was toch ook mijn vraag? Zo overduidelijk vind ik het niet. Ik heb al vaker vertalingen naar het nederlands gezien die nergens op slaan.
Wat is de logica van het binnenhalen van 5.4 kernel shit, als ik heel die kernel niet meer gebruik en ook aan heb gegeven dat ik geen updates meer wens hiervan.
User avatar
Koentje
Level 7
Level 7
Posts: 1578
Joined: Tue Jan 04, 2022 6:23 pm
Location: Netherlands

Re: [SOLVED] Bijwerk beheer blijft kernel 5.4 sturen

Post by Koentje »

nahjo wrote: Thu Jan 20, 2022 1:30 pm De kernel vastzet cursus kan je hier ((klik) vinden :D
Ik heb de intro gelezen, maar op zich wil ik mijn systeem kernel niet vastzetten. Ik wil alleen geen updates meer van de 5.4 kernel. Wel updates van de 5.13 kernel (ivm nieuwe hardware). Dan zou ik daar ook geen updates meer van krijgen? Of zie ik dat verkeerd?
Waar de info in de link op doelt, lijkt mij, is het vastzetten van de kernel als je weet dat de nieuwere versie ervan jouw systeem laat crashen of als er drivers niet meer werken. Zodat je de tijd hebt om dat evt op te lossen.
nahjo
Level 4
Level 4
Posts: 258
Joined: Sat May 06, 2017 10:46 am

Re: [SOLVED] Bijwerk beheer blijft kernel 5.4 sturen

Post by nahjo »

Koentje wrote: Thu Jan 20, 2022 5:06 pm
nahjo wrote: Thu Jan 20, 2022 1:30 pm De kernel vastzet cursus kan je hier ((klik) vinden :D
Ik heb de intro gelezen, maar op zich wil ik mijn systeem kernel niet vastzetten. Ik wil alleen geen updates meer van de 5.4 kernel. Wel updates van de 5.13 kernel (ivm nieuwe hardware). Dan zou ik daar ook geen updates meer van krijgen? Of zie ik dat verkeerd?
Waar de info in de link op doelt, lijkt mij, is het vastzetten van de kernel als je weet dat de nieuwere versie ervan jouw systeem laat crashen of als er drivers niet meer werken. Zodat je de tijd hebt om dat evt op te lossen.
Zoals je al opgemerkt hebt bestaat dat kernel gedoe uit meerdere onderdelen. Wanneer je een enkel onderdeel gaat verwijderen (wat ik van je heb begrepen) blijf je updates ontvangen van wat er nog steeds in je systeem aanwezig is. Je zal dan of die restanten moeten opruimen/verwijderen of vastzetten op de aanwezige versie.
User avatar
Koentje
Level 7
Level 7
Posts: 1578
Joined: Tue Jan 04, 2022 6:23 pm
Location: Netherlands

Re: [SOLVED] Bijwerk beheer blijft kernel 5.4 sturen

Post by Koentje »

Heb je ook een idee wat die 'restanten' inhouden en waar ik die evt kan vinden?
Ik ben na de installatie van mint 20 vrijwel direct naar de 5.13 kernel overgegaan. Volgens mij zelfs nog voordat ik de eerste updates heb uitgevoerd.. dacht ik. Na de switch heb ik alle overgebleven 5.4 kernels verwijderd. En ik heb bij de eerst volgende update aangegeven dat ik geen updates meer wens van de 5.4. Dus in feite zou er niet heel veel meer van de 5.4 kernel aanwezig moeten zijn.

Het is mij namelijk nog niet helemaal duidelijk of ik zomaar alles wat met kernel versie 5.4 te maken heeft zomaar kan blokkeren? Zoals bijvoorbeeld die 'Kernel Headers' ?
nahjo
Level 4
Level 4
Posts: 258
Joined: Sat May 06, 2017 10:46 am

Re: [SOLVED] Bijwerk beheer blijft kernel 5.4 sturen

Post by nahjo »

Kijk eens met de opdracht

Code: Select all

dpkg --list | grep 5.4.0-
nog aan restanten hebt. Overbodige headers en modulus kan je verwijderen met sudo apt remove <bestand>
User avatar
Koentje
Level 7
Level 7
Posts: 1578
Joined: Tue Jan 04, 2022 6:23 pm
Location: Netherlands

Re: [SOLVED] Bijwerk beheer blijft kernel 5.4 sturen

Post by Koentje »

Code: Select all

ii  linux-libc-dev:amd64                       5.4.0-92.103                               amd64        Linux Kernel Headers for development
Dit was het enige wat naar boven kwam. Ik heb 't verwijderd. Nu ff een paar updates afwachten..
Thanks!
nahjo
Level 4
Level 4
Posts: 258
Joined: Sat May 06, 2017 10:46 am

Re: [SOLVED] Bijwerk beheer blijft kernel 5.4 sturen

Post by nahjo »

Graag gedaan :D
Ik denk dat je 'kernel update probleem' nu wel is opgelost.

Ik zie nu dat op mijn systeem een oude kernel (5.4.0-58.64) niet automagisch gewist is. Dat zal wel een veiligheidsreden hebben neem ik aan.

Code: Select all

johan@hpmint:~$ dpkg --list | grep linux-image
ii  linux-image-5.4.0-58-generic               5.4.0-58.64                                 amd64        Signed kernel image generic
ii  linux-image-5.4.0-94-generic               5.4.0-94.106                                amd64        Signed kernel image generic
ii  linux-image-5.4.0-96-generic               5.4.0-96.109                                amd64        Signed kernel image generic
ii  linux-image-generic                        5.4.0.96.100                                amd64        Generic Linux kernel image
Locked

Return to “Nederlands - Dutch”