Advies/Hulp gevraagd bij transformeren van Chomebook naar Linux

Ondersteuningsforum voor Nederlandstalige gebruikers

Moderator: Moem

Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
Locked
Goldfigners
Level 1
Level 1
Posts: 14
Joined: Sun Jan 24, 2016 7:05 am

Advies/Hulp gevraagd bij transformeren van Chomebook naar Linux

Post by Goldfigners »

dames, heren
ik heb de taak op me genomen om een chromebook om te bouwen naar een linux machine. Dus: chromeOS er af en compleet vervangen door een linux distro. Ik heb een Asus Chomebook Flip C434TA gekocht. Deze had fatsoenlijke specs: Intel processor met 8 Gb intern en een externe opslag van 128 Gb. Tamelijk fors voor Chromebook maar ook niet overdreven voor Linux. Ik heb genoeg links en tuts gevonden maar ik zie dat ik eerst de chromebook bootbaar moet krijgen en bootloader met firmware moet nieuw geflashed worden om elk OS er op te kunnen installeren. Ik weet dat MrChromebox veel info geeft maar is er iemand die dat kunstje beheerst en mij er makkelijker door heen kan praten ? of zelfs voor me kan doen ? Ik kan daarna wel zelf verder met wat ik wil maar beter goed geleerd van iemand die het al weet en kent dan fouten maken en vastlopen. Ik weet, had ik maar postzegels moeten gaan verzamelen maar ik kies nu eenmaal niet voor de makkelijkste weg ...
Iemand??
Last edited by LockBot on Wed Dec 28, 2022 7:16 am, edited 1 time in total.
Reason: Topic automatically closed 6 months after creation. New replies are no longer allowed.
-The Older I Get, The Younger I Was. -
User avatar
GamerGaskin
Level 2
Level 2
Posts: 54
Joined: Sat May 01, 2021 12:48 pm
Location: Elburg
Contact:

Re: Advies/Hulp gevraagd bij transformeren van Chomebook naar Linux

Post by GamerGaskin »

helaas, heb ik gene verstand van.
Ik weet wel wel met windows 11 / 10 hoe je kan ombouwen :wink:
Poretlev
Level 1
Level 1
Posts: 25
Joined: Sun Apr 01, 2018 5:20 am

Re: Advies/Hulp gevraagd bij transformeren van Chomebook naar Linux

Post by Poretlev »

Kijk hier maar eens.

Start de Chromebook en druk in het ontwikkelaarsscherm op Ctrl+L om naar het gewijzigde BIOS-scherm te gaan. Kies ervoor om op te starten vanaf uw Live linux Mint-schijf en kies ervoor om Linux Mint te starten. ... Dubbelklik nu op het pictogram Linux Mint installeren om de installatie te starten.

Source: https://frameboxxindore.com/linux/can-i ... ebook.html
RFH
Level 4
Level 4
Posts: 230
Joined: Wed Apr 27, 2022 5:18 am

Re: Advies/Hulp gevraagd bij transformeren van Chomebook naar Linux

Post by RFH »

Goldfigners wrote: Wed Jun 22, 2022 1:08 pm dames, heren
ik heb de taak op me genomen om een chromebook om te bouwen naar een linux machine. Dus: chromeOS er af en compleet vervangen door een linux distro. Ik heb een Asus Chomebook Flip C434TA gekocht. Deze had fatsoenlijke specs: Intel processor met 8 Gb intern en een externe opslag van 128 Gb. Tamelijk fors voor Chromebook maar ook niet overdreven voor Linux. Ik heb genoeg links en tuts gevonden maar ik zie dat ik eerst de chromebook bootbaar moet krijgen en bootloader met firmware moet nieuw geflashed worden om elk OS er op te kunnen installeren. Ik weet dat MrChromebox veel info geeft maar is er iemand die dat kunstje beheerst en mij er makkelijker door heen kan praten ? of zelfs voor me kan doen ? Ik kan daarna wel zelf verder met wat ik wil maar beter goed geleerd van iemand die het al weet en kent dan fouten maken en vastlopen. Ik weet, had ik maar postzegels moeten gaan verzamelen maar ik kies nu eenmaal niet voor de makkelijkste weg ...
Iemand??
Vroeg me af of je het voor elkaar gekregen hebt. Draait Linux wel op een celeron?
Groetjes en fijne avond
RFH
User avatar
vandamme
Level 1
Level 1
Posts: 31
Joined: Wed Apr 14, 2010 9:17 pm
Location: Rome, NY
Contact:

Re: Advies/Hulp gevraagd bij transformeren van Chomebook naar Linux

Post by vandamme »

Ik heb mijn Pixel volledig gewist en een nieuw BIOS geïnstalleerd en vervolgens Linux Mint geïnstalleerd. Ik volgde de instructies op de GalliumOS-website.
Locked

Return to “Nederlands - Dutch”