Problemen met LMDE 5 en VirtualBox

Ondersteuningsforum voor Nederlandstalige gebruikers

Moderator: Moem

Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
Locked
ennoborg
Level 1
Level 1
Posts: 42
Joined: Sat Mar 30, 2013 10:42 am

Problemen met LMDE 5 en VirtualBox

Post by ennoborg »

Omdat mijn LMDE 2 me afgelopen week toch wel erg oud leek, probeerde ik over te stappen op LMDE 5, en daar weer VirtualBox op te zetten om af en toe iets met Windows 10 te doen. En hierbij liep ik tegen de volgende problemen aan:

1. Als ik in de software manager naar VirtualBox zoek, vind ik dat niet. Ik kan het echter wel downloaden bij Oracle, en de installatie van de versie voor Debian Bullseye gaat goed.
2. Als ik in die versie mijn oude VM met Windows 10 start, crasht Windows voortdurend. Ook een nieuwe installatie van Windows 10 biedt geen soelaas.
3. Als ik een test build download en installeer, draait Windows 10 daarin wel goed, maar heb ik juist last van random freezes van LMDE 5.

Bovenstaand geldt voor versie 6.1.34 en de test build van 6.1.35. Ik zie dat Oracle nu al een 6.1.36 heeft staan.

Afgaand op berichten in het Engelstalige forum zou er een probleem zijn met de kernel van LMDE 5, die ouder is dan de actuele van Debian zelf. Ik zie zelf ook een mogelijk verband met de nVidia driver, die ik ook met instructies van de Debian wiki had geinstalleerd.

Ik werk nu met Mint 20.3 MATE, met de VirtualBox die in de software manager wordt aangeboden, en die is stabiel.

Iemand ervaring met 6.1.36 onder LMDE 5? Ik vind LMDE prettiger dan de gewone Mint met Cinnamon.
Last edited by LockBot on Wed Jan 25, 2023 11:00 pm, edited 1 time in total.
Reason: Topic automatically closed 6 months after creation. New replies are no longer allowed.
ennoborg
Level 1
Level 1
Posts: 42
Joined: Sat Mar 30, 2013 10:42 am

Re: Problemen met LMDE 5 en VirtualBox

Post by ennoborg »

Met VB 6.1.36 lijkt LMDE 5 behoorlijk stabiel.
User avatar
Nomad
Level 2
Level 2
Posts: 52
Joined: Thu Jul 01, 2021 7:57 pm

Re: Problemen met LMDE 5 en VirtualBox

Post by Nomad »

Iemand ervaring met 6.1.36 onder LMDE 5? Ik vind LMDE prettiger dan de gewone Mint met Cinnamon.

Ik vindt LMDE 5 zelfs beter dan Linux Mint 20.3. Cinnamon of ander versie, het draait zelfs soepeler dan Linux mint Xfce en wat nog een voordeel is is dat je verlost bent van die vervelende tussentijdse versies.
Op mijn oudere laptop werk ik met LMDE 5 maar mijn nieuwe laptop herkent LMDE helaas niet als besturingssysteem.
ennoborg
Level 1
Level 1
Posts: 42
Joined: Sat Mar 30, 2013 10:42 am

Re: Problemen met LMDE 5 en VirtualBox

Post by ennoborg »

Interessant om te weten dat ie zelfs soepeler draait dan Mint Xfce.

Ik heb alleen nog 1 ander probleem, en dat is de Document Scanner. Die vindt de scanner wel, maar meldt geen verbinding als ik daadwerkelijk wil scannen, met een HP DeskJet 2632. Printen gaat wel.
ennoborg
Level 1
Level 1
Posts: 42
Joined: Sat Mar 30, 2013 10:42 am

Re: Problemen met LMDE 5 en VirtualBox

Post by ennoborg »

Het scanprobleem is ook opgelost, dus ik zit nu op LMDE 5, met 'alles' werkend.
ennoborg
Level 1
Level 1
Posts: 42
Joined: Sat Mar 30, 2013 10:42 am

Re: Problemen met LMDE 5 en VirtualBox

Post by ennoborg »

Omdat ik het niet kan laten, blijf ik ook nog even testen met Mint 21.

Daarom nog een vervolgvraag: Hoe kan ik de performance min of meer objectief vergelijken?
Locked

Return to “Nederlands - Dutch”