[SOLVED]Vastloper terminalscherm

Ondersteuningsforum voor Nederlandstalige gebruikers

Moderator: Moem

Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
Locked
Charles_NL

[SOLVED]Vastloper terminalscherm

Post by Charles_NL »

Ik kan geen commando's meer invoeren in het terminalscherm :shock:
Betreft Linux Mint 19.3 Xfce en ben middels het to-do lijstje van Pjotr aangekomen bij punt 1.7 met daarin een verwijzing naar een ander lijstje. Aldaar aangekomen bij punt 18. Het afsluitprobleem is weliswaar verholpen, maar nu kan ik niets meer invoeren in het terminalscherm... :(

Het probleem is groter, ik kan nergens tekst invoeren, ook niet in het kladblokje....

Hoe dit probleem op te lossen?
Last edited by LockBot on Wed Apr 05, 2023 10:00 pm, edited 4 times in total.
Reason: Topic automatically closed 6 months after creation. New replies are no longer allowed.
Charles_NL

Re: Vastloper terminalscherm

Post by Charles_NL »

Timeshift kan ik ook niet gebruiken, want kan ook daar niks ingeven. Dus ook mijn wachtwoord niet.
User avatar
Moem
Level 22
Level 22
Posts: 16235
Joined: Tue Nov 17, 2015 9:14 am
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Vastloper terminalscherm

Post by Moem »

Je zou Timeshift kunnen gebruiken vanaf een opstart-USBstick.
Image

If your issue is solved, kindly indicate that by editing the first post in the topic, and adding [SOLVED] to the title. Thanks!
Charles_NL

Re: Vastloper terminalscherm

Post by Charles_NL »

Het ziet er niet goed uit. Gaat zeer waarschijnlijk een geheel nieuwe install worden.

Tot nu gebruikte ik de webstek van Pjotr om na install de instellingen bij te werken en die is heel uitgebreid. Er zijn ook andere sites die soortgelijke aanbevelingen hebben, maar veel minder uitgebreid. Ik ga me nu wel afvragen hoe zinvol het ècht is om vrijwel alles te doen die vermeld worden in die hele uitgebreide lijst van Pjotr.
Het punt is natuurlijk ook dat elke gebruiker zijn eigen wensen en voorkeuren heeft :D En hoe kritisch het moet zijn als het om aanpassen gaat van de standaard installatie.

Het is voor de eerste keer dat het bij mij misgaat met het volgen van de lijstjes van Makkelijke Linux Tips en dat heeft mij aan het denken gezet.
duckduckgo66
Level 4
Level 4
Posts: 260
Joined: Sun Oct 01, 2017 3:11 am

Re: Vastloper terminalscherm

Post by duckduckgo66 »

Hallo Charles,

Ik ben maar een gewone gebruiker en heb een bureaucomputer van ongeveer 4 a 5 jaar oud waar ik alles mee doe. Als ik al een probleem heb dan post ik dit op dit forum. Ik experimenteer de laatste jaren al helemaal niks meer dan kan er ook weinig mis gaan en loopt mijn computer altijd. Ik heb namelijk en kan me ook niet permiteren dat mijn computer niet meer opstart of dat er dingen niet meer werken. Heb je meerdere computers dan si het wat anders. Ik kijk zo af en toe op dit forum en zie je naam wel vaker dus ik bedoel maar. Ik zou dus een computer nemen waar je niet te veel op experimenteerd, en een waar je dat wel op kunt doen. Ik baal er altijd van als er iets niet loopt maar gelukkig valt dat wel mee dat ik dit forum raadpleeg.

Ik ben bijna helemaal geen kennis van linux maar mijn versie gaat wel al vier jaar mee zonder problemen.
Doe er je voordeel mee.

Verder wens ik je veel succes met een ander.

Dan nog een pluim voor de mensen op dit forum die ons altijd helpen dat mag ook wel eens gezegd worden.
Charles_NL

Re: Vastloper terminalscherm

Post by Charles_NL »

duckduckgo66 wrote: Wed Oct 05, 2022 12:32 pmDan nog een pluim voor de mensen op dit forum die ons altijd helpen dat mag ook wel eens gezegd worden.
Geheel mee eens.

Ik heb 2 notebooks (beide niet zo nieuw meer) en het risico dat ze beide niet meer werken is heel klein te noemen. En anders is er nog het mobieltje waarmee ik ook het internet opkan :D
User avatar
Moem
Level 22
Level 22
Posts: 16235
Joined: Tue Nov 17, 2015 9:14 am
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Vastloper terminalscherm

Post by Moem »

Charles_NL wrote: Wed Oct 05, 2022 11:26 am Ik ga me nu wel afvragen hoe zinvol het ècht is om vrijwel alles te doen die vermeld worden in die hele uitgebreide lijst van Pjotr.
Het is inderdaad zoals je zegt een kwestie van wensen en voorkeuren. Ik volg dat lijstje nooit. Ieder het hare. :)
Image

If your issue is solved, kindly indicate that by editing the first post in the topic, and adding [SOLVED] to the title. Thanks!
Charles_NL

Re: Vastloper terminalscherm

Post by Charles_NL »

Moem wrote: Fri Oct 07, 2022 2:33 pm
Charles_NL wrote: Wed Oct 05, 2022 11:26 am Ik ga me nu wel afvragen hoe zinvol het ècht is om vrijwel alles te doen die vermeld worden in die hele uitgebreide lijst van Pjotr.
Het is inderdaad zoals je zegt een kwestie van wensen en voorkeuren. Ik volg dat lijstje nooit. Ieder het hare. :)
De website "Makkelijke Linux Tips" is buitengewoon uitgebreid en royaal voorzien van argumenten waarom een aanpassing van de standaard installatie van Linux Mint nodig zou zijn.
De gozer welke bij mij de SSD-schijven in mijn laptops heeft ingebouwd, is het op veel punten niet geheel eens met hetgeen op die betreffende site staat. Sommige punten waren in zijn ogen gewoon verouderde informatie. :shock:

Sinds ik overgestapt ben op Linux Mint heb ik altijd braaf die direct-doen-lijstjes gevolgd, alle punten die het bevat. Veel werk inderdaad, ben er uren mee bezig :) Maar ben thans op het punt gekomen om de vraag te stellen: is dat allemaal wel nodig? Als dat het geval is, waarom zijn dan de standaard instellingen tijdens de installatie niet aangepast daarop?
User avatar
Pjotr
Level 24
Level 24
Posts: 20133
Joined: Mon Mar 07, 2011 10:18 am
Location: The Netherlands (Holland) 🇳🇱
Contact:

Re: Vastloper terminalscherm

Post by Pjotr »

Nodig is het niet. Want de standaardinstellingen zijn niet voor niets standaard gemaakt; daarmee zou je altijd uit de voeten moeten kunnen. En dat klopt ook wel.

Mijn lijstjes zijn geen heilige boeken.... Ze zijn er alleen, omdat ik vind dat Mint hier en daar wat beter, sneller en makkelijker kan. :wink:

Maar dat zijn mijn persoonlijke voorkeuren. Zo geef ik weinig om franje en versiering; ik hecht veel meer waarde aan snelheid, prestaties en stabiliteit. Dat zie je terug in de dingen die ik aanraad.

Vooral beginners met Linux vinden mijn lijstjes prettig, ook omdat het afwerken van zo'n lijstje een soort spoedcursus is in het gebruik van Linux Mint. Als het goed is, maakt dat voor hen de overstap naar Linux wat makkelijker.

Maar ervaren gebruikers gaan hun eigen weg. En zo hoort het ook; zelfredzaamheid en eigen keuzes maken, horen bij de Linuxmentaliteit.
Tip: 10 things to do after installing Linux Mint 21.3 Virginia
Keep your Linux Mint healthy: Avoid these 10 fatal mistakes
Twitter: twitter.com/easylinuxtips
All in all, horse sense simply makes sense.
vanadium
Level 4
Level 4
Posts: 324
Joined: Sun Dec 27, 2015 1:07 pm

Re: Vastloper terminalscherm

Post by vanadium »

Maak eens een nieuwe account aan, log daarop in en kijk of je de terminal daar wel kan starten. Dan weet je alvast of het een systeembreed probleem is (het werkt daar ook niet), dan wel een probleem in je gebruikersconfiguratie (het werkt daar wel).

Als het een probleem is in de gebruikersconfiguratie:

Probeer eens de configuratie van de terminal te resetten:

Code: Select all

dconf reset -f /org/gnome/terminal
Als het een systeembreed probleem is:

xterm is standaard geïnstalleerd op Mint. Druk op Alt+F2 en geef het commando "xterm" in om de xterm terminal emulator te starten. Zo heb je toch een commandolijn, en dit geeft je gelegenheid één en ander te herstellen.

- Je kan eens kijken of je wijzer wordt uit de foutmeldingen wanneer je in xterm de "gewone" terminal opstart: "gnome-terminal".
- Je kan een poging doen gnome terminal te herinstalleren

Code: Select all

sudo apt purge gnome-terminal
sudo apt install gnome-terminal
User avatar
jjcojax
Level 5
Level 5
Posts: 610
Joined: Fri Apr 03, 2015 6:01 am
Location: Belgium

Re: Vastloper terminalscherm

Post by jjcojax »

Dag iedereen,
Het probleem is groter, ik kan nergens tekst invoeren, ook niet in het kladblokje....
en met een start via een USB sleutel
Werkt die toetsenbord ? (defecte toetsenbord bekabeling)

jjcojax
Locked

Return to “Nederlands - Dutch”