[SOLVED]Timeshift

Ondersteuningsforum voor Nederlandstalige gebruikers

Moderator: Moem

Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
Locked
Charles_NL

[SOLVED]Timeshift

Post by Charles_NL »

Met Timeshift kan men momentopnamen maken van het systeem. Die momentopnamen dienen weggeschreven te worden naar een andere (herstel)schijf dan waarop het besturingssysteem staat. Bijvoorbeeld naar een externe drive. Tot zover helder en duidelijk.
Timeshift heb ik overigens nog niet gebruikt.. :oops:
Mijn vraag is nu of een momentopname ook weggeschreven mag worden naar een USB-staafje of memory-card. Kan dat probleemloos?

Persoonlijke bestanden zoals muziek, documenten, filmpjes etc. staan bij mij standaard op een externe schijf. Die schijf sluit ik aan op mijn pc wanneer ik die bestanden nodig heb. Muziek staat ook op mijn pc, maar dus eveneens op de externe schijf, als backup zeg maar.
Last edited by LockBot on Mon Apr 10, 2023 10:00 pm, edited 2 times in total.
Reason: Topic automatically closed 6 months after creation. New replies are no longer allowed.
User avatar
jjcojax
Level 5
Level 5
Posts: 610
Joined: Fri Apr 03, 2015 6:01 am
Location: Belgium

Re: Timeshift

Post by jjcojax »

Dag Charles,
Mijn vraag is nu of een momentopname ook weggeschreven mag worden naar een USB-staafje of memory-card
Als er een ext4 partitie opstaat, Ja, (via gparted)

De eerste "momentopnamen" is bijna even groot als een nieuwe installatie (+- 10 GB) -> dus een USB sleutel van 32 GB is een minimum.

Ook weten dat een USB sleutel traag is (meestal trager dan een gewone SATA1 HDD)

-> Dus, doe de test om te vergelijke met de tijd van een nieuw installatie :mrgreen: (en voorzien en hele dag voor)

Op een externe USB SSD schijf kan dit ook.

jjcojax
User avatar
Hendrick
Level 3
Level 3
Posts: 174
Joined: Sun Feb 16, 2014 4:01 pm
Location: Amsterdam

Re: Timeshift

Post by Hendrick »

Mijn advies zou zijn om een externe harde schijf te kopen (liefst SSD) en deze aan te sluiten op de snelste USB-poort.
In het verleden heb ik het programma geruime tijd gebruikt. Het werkt op een slimme manier met pointers die bij elke
nieuwe backup doorgeschoven worden. Hierdoor wordt er nooit onnodig veel data veiliggesteld. Bedenk echter wel dat
de backups alleen systeembestanden bevatten.

Hendrick
Mint Xfce - Mint Cinnamon - Win11 Pro
HaveaMint
Level 6
Level 6
Posts: 1085
Joined: Fri Feb 02, 2018 9:56 pm

Re: Timeshift

Post by HaveaMint »

Charles_NL wrote: Mon Oct 10, 2022 8:37 am .
Ik gebruik liever twee HDD USB-drives met het label E (even) en O (Oneven). Even maanden gebruiken E, oneven maanden gebruiken O. SSD's zijn sneller en hebben een lange weg afgelegd, maar naar mijn mening is HDD de beste keuze voor een back-up.

EDIT: Ook een keer per maand gebruik ik Foxclone om mijn hoofdschijf met mijn besturingssysteem en mijn /home-partitie te klonen met hetzelfde schema als hierboven.
"Tune for maximum Smoke and then read the Instructions".
Locked

Return to “Nederlands - Dutch”