hoe wijzig ik een aantal bestandsnamen in 1 aktie?

Ondersteuningsforum voor Nederlandstalige gebruikers

Moderator: Moem

Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
Locked
BartSr
Level 4
Level 4
Posts: 324
Joined: Thu Nov 15, 2012 8:26 am
Location: Hardenberg

hoe wijzig ik een aantal bestandsnamen in 1 aktie?

Post by BartSr »

Opnieuw vraag ik hierover hulp.
Ik kreeg van mijn dochter ruim 10000 epubs die ik op alfabet sorteerde en kreeg zo 26 mappen: groep=A, groep=B, enzovoort,
Nu wil ik die 26 mappen hernoemen tot van groep A, van groep B, enzovoort.
Dat moet toch kunnen met het rename-commando? Ik kan het natuurlijk ook stuk voor stuk handmatig doen, maar ik wil de mogelijkheden van dit commando leren kennen
Last edited by LockBot on Fri Aug 04, 2023 10:00 pm, edited 1 time in total.
Reason: Topic automatically closed 6 months after creation. New replies are no longer allowed.
vimes666
Level 6
Level 6
Posts: 1241
Joined: Tue Jan 19, 2016 6:08 pm

Re: hoe wijzig ik een aantal bestandsnamen in 1 aktie?

Post by vimes666 »

Massale renames vanaf de terminal zijn idd mogelijk maar kunnen voor simpele bewerking al vrij snel erg complex overkomen. Massaal via de terminal herbenoemen (of verwijderen) kan ook erg gevaarlijk zijn omdat de scope groter kan zijn dan de gebruiker denkt.
Als het goed is, is het programma bulky (ik weet niet hoe het in het nederlandse menu heet) standaard geinstalleerd. Als je bulky uitvoert in een terminal dan krijg je een schermpje waar je eerst een aantal bestanden of mappen kan selecteren en daarna een wijzigings operatie op kan uitvoeren op een manier dat je ook ziet wat het resultaat zal zijn.
If you think the issue is solved, edit your original post and add the word solved to the title.
User avatar
Leonard
Level 1
Level 1
Posts: 32
Joined: Sat Aug 12, 2017 5:25 am

Re: hoe wijzig ik een aantal bestandsnamen in 1 aktie?

Post by Leonard »

Ik gebruik GPRename, beschikbaar via Programmabeheeer.
BartSr
Level 4
Level 4
Posts: 324
Joined: Thu Nov 15, 2012 8:26 am
Location: Hardenberg

Re: hoe wijzig ik een aantal bestandsnamen in 1 aktie?

Post by BartSr »

Wat ik eigenlijk zoek zijn de mogelijkheden van rename
User avatar
Pjotr
Level 24
Level 24
Posts: 20133
Joined: Mon Mar 07, 2011 10:18 am
Location: The Netherlands (Holland) 🇳🇱
Contact:

Re: hoe wijzig ik een aantal bestandsnamen in 1 aktie?

Post by Pjotr »

vimes666 wrote: Sat Feb 04, 2023 11:30 am Massale renames vanaf de terminal zijn idd mogelijk maar kunnen voor simpele bewerking al vrij snel erg complex overkomen. Massaal via de terminal herbenoemen (of verwijderen) kan ook erg gevaarlijk zijn omdat de scope groter kan zijn dan de gebruiker denkt.
Als het goed is, is het programma bulky (ik weet niet hoe het in het nederlandse menu heet) standaard geinstalleerd. Als je bulky uitvoert in een terminal dan krijg je een schermpje waar je eerst een aantal bestanden of mappen kan selecteren en daarna een wijzigings operatie op kan uitvoeren op een manier dat je ook ziet wat het resultaat zal zijn.
Het heet Bestandhernoemer in een Nederlandstalig systeem. En het lijkt me inderdaad het beste gereedschap voor zoiets. :)
Tip: 10 things to do after installing Linux Mint 21.3 Virginia
Keep your Linux Mint healthy: Avoid these 10 fatal mistakes
Twitter: twitter.com/easylinuxtips
All in all, horse sense simply makes sense.
vimes666
Level 6
Level 6
Posts: 1241
Joined: Tue Jan 19, 2016 6:08 pm

Re: hoe wijzig ik een aantal bestandsnamen in 1 aktie?

Post by vimes666 »

Wat ik eigenlijk zoek zijn de mogelijkheden van rename
Een simpele uitleg van rename bestaat eigenlijk niet en het is nog moeilijker er iets duidelijks over te vinden in het Nederlands.
Als je het Engels machtig bent is het bekijken van de manual de eerste stap:

Code: Select all

man rename
Als je dat doorworstelt dan kom je al snel een verwijzing tegen naar perlexpr (perl expression).
Perl is een taal op zich waarmee je (in het geval van rename) kan aangeven <wat> je met <iets anders> wilt vervangen in de bestandsnamen die jij verder opgegeven hebt. Dat kunnen meerdere bestanden zijn als je bv een wildcard/jokerteken gebruikt in de bestandsnaam (bv *.jpg).
Na lang zoeken heb ik een Nederlandstalige pagina gevonden waarin die perl expressies enigszins worden uitgelegd.
Stevige kost maar als je een goed geheugen hebt kan het zin hebben je er in te bekwamen. De meeste mensen beperken zich echter tot het kopieren van toverformules van anderen.
Afijn, veel leesplezier :)
http://www.aanenuitleg.nl/schoolservice ... essies.php
If you think the issue is solved, edit your original post and add the word solved to the title.
Locked

Return to “Nederlands - Dutch”