benieuwd of er iemand hier gaat komen

Dutch Forum

Moderators: Moem, xenopeek

Pete
Level 1
Level 1

Re: benieuwd of er iemand hier gaat komen

Post by Pete » Sat Dec 06, 2008 11:20 am

Hoi !

Ik heb vandaag Linux Mint eens live gebruikt en moet zeggen dat het me zeer aanspreekt.
Binnenkort krijg ik een nieuwe pc en zal er Linux Mint als OS opzetten.
Ik gebruik eigenlijk al jaren Mandriva vanaf 9.0 dus ben benieuwd hoe Mint me gaat bevallen.

Groetjes Peet

darknetmatrix
Level 3
Level 3

Post by darknetmatrix » Sat Dec 20, 2008 5:23 am

Hallo iedereen, heb mint felicia 6 gedowload en zal die installeren op een pentium 4.
Zal hij die vlot genoeg kunnen draaien?
Zal hij mijn draadloze internet usb stick herkennen van het merk asus?
Ik ben een newbie uit Vlaanderen. :D :D :D

Hallo mensen,
Die install. met felicia heeft niet lang geduurd, ben terug naar windows overgestapt.
Intussen zijn we 2010 en sedert november draait mijn pc enkel nog Mint10Julia, virtueel ben ik bezig met LMDE en ik moet zeggen het bevalt fantastisch.
Voor mij geen winddoos meer met service-packs en virussen en malware!
Enkel nog Mint, ben er nu wel nog niet uit wat ik zal gebruiken de gewone mint die er nu op staat of de mintdebian die ik nu aan het testen ben.
:twisted: :twisted:
Last edited by darknetmatrix on Sun Nov 28, 2010 8:09 am, edited 1 time in total.
HP Z400 Workstation
LMDE 3 Cindy

rijnsma
Level 4
Level 4

Re:

Post by rijnsma » Wed May 06, 2009 8:15 am

ja.folkers wrote:Hallo,

Ik gebruik Mint Gnome/KDE sinds een week - na 4 maanden Ubuntu - en het bevalt me prima!
Vind een Nederlandstalig gedeelte wel makkelijk.
Ik gebruik Linux omdat ik eens een ander OS wou uit proberen na de Mac en naast XP.
Ook ik heb enige tijd gerommeld met Ubuntu 8.04, 810 (onder meer, ik heb vrij veel Linuxen gezien
en ik werk met een multiboot config) na een aantal jaren PCLinuxOS.
Die Ubuntu 8.10 versie was al een stuk beter dan mijn eerdere ervaringen vanaf ongeveer 2004.

Maar Mint is toch wel wat meer gepolijst hoor. En ik kan hier makkelijk mijn printer aan de gang krijgen.
Daar had ik problemen mee in Ubuntu.
Multimedia is fijntjes georganiseerd in Mint. Mooi dat de codecs enz. gewoon aanwezig zijn.
En de nVidia-driver gaat net zo makkelijk als in (KX)Ubuntu.
Het hele Mint software-gebouw doet mij erg prettig en behoorlijk volledig aan.
Er zijn wel kleine 'moeilijkheidjes'. Zo kan ik 'preferred applications' net als in Ubuntu niet functioneel krijgen.
Als ik Epiphany als hoofdbrowser kies verwacht ik dat die inkomt als ik b.v. een link in een email aantik,
maar ook hier gaat dat 'kiezen' niet goed. Met KMail kreeg ik dan Opera en die gebruik ik door de dag
voor andere dingen. Maar het kan zijn, dat ik het niet begrijp. En het is ook niet zwaarwegend. :)

Er valt veel plezierigs van Mint te schrijven en misschien doe ik dat nog wel een keer uitvoeriger.
Ik gebruik het systeem nog niet al te lang, dus ik ga nu proberen alles te leren en overal aan te
snuffelen. :wink:
Last edited by rijnsma on Wed May 06, 2009 1:04 pm, edited 1 time in total.

midas
Level 4
Level 4

Post by midas » Wed May 06, 2009 11:18 am

Ik draai sinds krap 2 jaartjes op linux en ben begonnen op Kubuntu 7.04. De eerste Mint die ik probeerde was versie 4 (Daryna)...sindsdien bij de gnome-versie blijven hangen. Van installatie Mint vind ik altijd handigst dat binnen klein uurtje altijd alles operationeel is. Inclusief codecs, aanpassingen en eigen configuraties. Ubuntu (standaard-gnome) heeft mij nooit zo kunnen bekoren...teveel muisklikken en teveel zoeken ook. Vanaf Elyssa draai ik 64 bits. De 64 bits implementatie doet het altijd wat soepeler dan die van (K)ubuntu. Felicia heeft het bij mij geheel foutloos en zonder storingen gedaan. Na de laatste Ubuntu-release (23 april) ben ik Kubuntu met KDE 4.2 aan het proberen. Voor de zekerheid maar even 32-bit en met het nieuwe ext 4 bestandssysteem. Installatie en configuratie was een paar uurtjes werk...maar het resultaat valt mij helemaal niet tegen! KDE 4 wordt eindelijk volwassen en het systeem is bloedsnel. Wordt dus nog een moeilijke keuze: door blijven draaien met Kubuntu of toch straks de nieuwe Mint Gloria installeren? Vooralsnog blijft het een half jaartje Kubuntu...but you never know!
Linux Mint 17.3 Cinnamon (64 bits)

dobby9
Level 1
Level 1

Post by dobby9 » Fri May 29, 2009 2:59 pm

Dat is vreemd dat met mijn registratie van Engels Linux mint forum in Nederlands deel kan in loggen.
Ja haast automatische zit ik op een Engels talige forum .
Gezien het feit dat toen ik lang geleden in de Computer wereld belande spraken die gekke dingen niks anders dan Engels.
Mijn distros UBUNTU FEDORA MANDRIVA PCLINUX DEBIAN LINUX MINT OPENSUSE ben een zogenaamde distro hopper

met vr gr
dobby9

midas
Level 4
Level 4

Post by midas » Mon Jun 01, 2009 10:57 am

OK...na Kubuntu en daarna Ubuntu Jaunty nu dus weer terug op Mint Gloria. Het installeren en configureren is altijd een peuleschil. Een klein uurtje en je hebt alles weer aan het draaien. Ik heb een niet ondersteunde propriëtele videokaart van ATI (Mobile Xpress 1100). Met de opensource Radeon-driver wil Google-Earth ineens wel draaien. Met (K)Ubuntu kreeg ik steevast een foutmelding. Weliswaar wat trager allemaal...daarom alle desktop-effecten uitgezet en kleurdiepte (binnen Google-Earth) teruggebracht naar 16 bits.

Kortom; met Mint Gloria ben ik heel blij. De desktop-ervaring is ongekend. Heel snel weet je alles blindelings te vinden...zo hoort het!

rijnsma
Level 4
Level 4

Post by rijnsma » Mon Jun 01, 2009 11:20 am

Ja, Mint is duidelijk beter, dan wat ik hiervoor allemaal het gezien.
Het is een erg goed op de gebruiker gericht systeem.
Ik heb Mint 7 nog slechts als test op een partitie, maar Mint 6 Felicie was al een verademing voor mij, (terwijl
ik toch ook veel plezier heb beleefd aan een paar andere systemen).
En dan bedoel ik vooral over de wat langere termijn. Het staat als een huis, het vervuilt niet erg (waardoor
sommige Linuxen dan heel vervelend gaan doen) en het neemt de zorg voor de software van je, zodat je
gewoon je werk kunt doen. Want dit is regel één hier, de computer moet het werk met de software doen, niet jij.
Ik heb met allerlei soorten computers meegemaakt, dat je er voortdurend naar moet kijken en dat is leuk, als het
een hobby is, maar niet als er gewoon dingen moeten worden gedaan met de PC.

Heel fijn, deze oase. :D

Verder is de basis Ubuntu, ook dat heb ik hier op een partitie, maar ik zie, dat het Mint-team heel veel doet, om
het net even soepeler te laten verlopen. Bugs lijken eruit gehaald te worden. Crash-gevoeligheid lijkt wel
per applicatie aangepast te worden tijdens het gebruik van Mint enz. Ik vind het fantastisch werk, wat ze doen.

Metalcored00d
Level 1
Level 1

Post by Metalcored00d » Tue Jun 09, 2009 4:03 am

nja, daar heb je wel een punt

en ook 't feit dat Linux in feite volledig Engels ondersteund wordt...

aan de andere kant, ik zet dat beestje wel altijd direct naar Nederlands =p kwestie van toch
een beetje gebruiksgemak op luie dagen ^^

grtz

Metalcored00d
Level 1
Level 1

Post by Metalcored00d » Tue Jun 09, 2009 4:08 am

rijnsma wrote:Ja, Mint is duidelijk beter, dan wat ik hiervoor allemaal het gezien.
Het is een erg goed op de gebruiker gericht systeem.
Ik heb Mint 7 nog slechts als test op een partitie, maar Mint 6 Felicie was al een verademing voor mij, (terwijl
ik toch ook veel plezier heb beleefd aan een paar andere systemen).
En dan bedoel ik vooral over de wat langere termijn. Het staat als een huis, het vervuilt niet erg (waardoor
sommige Linuxen dan heel vervelend gaan doen) en het neemt de zorg voor de software van je, zodat je
gewoon je werk kunt doen. Want dit is regel één hier, de computer moet het werk met de software doen, niet jij.
Ik heb met allerlei soorten computers meegemaakt, dat je er voortdurend naar moet kijken en dat is leuk, als het
een hobby is, maar niet als er gewoon dingen moeten worden gedaan met de PC.

Heel fijn, deze oase. :D

Verder is de basis Ubuntu, ook dat heb ik hier op een partitie, maar ik zie, dat het Mint-team heel veel doet, om
het net even soepeler te laten verlopen. Bugs lijken eruit gehaald te worden. Crash-gevoeligheid lijkt wel
per applicatie aangepast te worden tijdens het gebruik van Mint enz. Ik vind het fantastisch werk, wat ze doen.
Inderdaad :D het is echt een supervlot systeem :] en eindelijk, na lang wachten is mijn wens in vervulling gegaan;
het is niet langer nodig om ndiswrapper te gebruiken om je wifi aan de praat te krijgen; Linux Mint 7 kon zich
onmiddellijk 'out of the box' meester van m'n netwerk maken, super ^^'.

Ik ondervond nog 1 probleem, namelijk geen geluid. Nou ja, na een paar keer googelen vind ik het wel denk ik...

LM7; keep up the good work :D

en die nieuwe wallpaper in Gloria.... Zàààlug ^^

grtz

rijnsma
Level 4
Level 4

Post by rijnsma » Tue Jun 09, 2009 5:52 am

Metalcored00d schreef:
Ik ondervond nog 1 probleem, namelijk geen geluid. Nou ja, na een paar keer googelen vind ik het wel denk ik...
Daar had ik last mee toen ik twee nieuwe PC's wilde gaan gebruiken (één AMD 2core en een Intel Celeron 2core) en daar
diverse distro's op probeerde. Geluid en ethernet zaten op de moederborden en op dat moment (een hafl jaar terug ongeveer)
gaf dat problemen. Ik heb toen ethernetkaartjes gekocht en soundkaartjes (niet duur), die erbij gezet en toen waren de problemen
over. Ik hou niet zo van dat gegraaf in de problemen met software. Leuk voor hobby, maar lastig als je daar niet op zit te wachten.

Terzijde: ik had toen ook veel last met een aantal distro's en Sata-schijven. Dat ging altijd wel ergens niet goed. Bijvoorbeels:
prima lopen met de software, maar dan bleek na enige tijd, dat je een 'remaster' van het systeem niet goed kon
terugzetten of op een andere partitie doen. Of steeds langzamer lopen enz. enz.
Ik merkte in die tijd, dat Ubuntu het enige OS was, dat hier goed mee omging. Ik heb toen een gemengde Sata, IDE
machine van die Intel Celeron gemaakt. Toen kon ik wat ik vroeger kon op mijn oude Dell-machine. En zo kwam ik toen
experimenterenderwijs terecht bij Mint (wat met aapassingen en modificatie Ubuntu is). Ik heb Ubuntu 8.10 nog op een
partitie naast Mint. Mint loopt duidelijk soepeler. En je hoeft er vrijwel niet naar om te kijken. Gouden greep dus. :wink:

Felix_bruin
Level 1
Level 1

Post by Felix_bruin » Tue Jun 09, 2009 5:42 pm

Gebruik hier Linux al sinds het eigenlijk al goed en wel te downloaden is via het internet of anders te verkrijgen was via CD distributie's (wat resulteert in een zeer uitgebreide CD verzameling van Linux, BSD en Unix) ;)

Echter, het gemak van de installatie en ook het gebruik van: "Linux Mint" verbaasde me .. Normaliter gebruik ik Debian en OpenSolaris, iets waarbij je zelf veel moet doen qua installeren van software e.d. (op zich niet erg, maar het gemak dient de mens!) :D

Dus vandaag eens dat Linux Mint geprobeert, kwam het toevallig tegen via Google. En dit is naar mijn idee eindelijk eens een versie waarbij je je schoonmoeder zelfs achter een Linux PC mee gaat krijgen :D

midas
Level 4
Level 4

Post by midas » Fri Jun 12, 2009 3:06 pm

Dag Felix,

Welkom op dit forum en heel veel plezier met linuxmint!!

Groet, Midas

rijnsma
Level 4
Level 4

Post by rijnsma » Fri Jun 12, 2009 4:00 pm

Felix-bruin schreef:
En dit is naar mijn idee eindelijk eens een versie waarbij je je schoonmoeder zelfs achter een Linux PC mee gaat krijgen :D
Ja. En dat is nou zo belangrijk voor overstappen. Ik denk, dat Mint nog veel groter dan nu zou kunnen worden, hoewel ik
niet weet hoe groot het 'marktaandeel' nu is. :D

ESM
Level 2
Level 2

Post by ESM » Fri Jun 19, 2009 7:41 am

De hoge plaats bij Distrowatch geeft volgens mij aan dat het erg lekker gaat met Mint. En terecht :)
Image

rijnsma
Level 4
Level 4

Post by rijnsma » Fri Jun 19, 2009 8:29 am

Ja, die plaats hebben ze overigens al een poosje. Maar het gaat prima.

Ik kijk ook wel eens in allerlei forums naar alle problemen, die er met welk Operating System dan ook kunnen zijn..
Er zijn wel eens problemen met Mint, maar véél minder dan bij andere systemen en meestal makkelijk oplosbaar.

Ik gebruik overigens altijd voor backup van het systeem 'Remastersys', dan kun je zonder gevaar zoveel esperimenteren
en repareren als je wilt.. Als het fout gaat zet je de (cd/dvd) .iso terug. En gaan weer..

JohnK6
Level 1
Level 1

Post by JohnK6 » Sat Jun 20, 2009 10:38 am

Hallo mensen,

vanavond gaat het voor mij gebeuren de eerste ervaringen met linux, heb ondertussen de iso cd gebrand.

Altijd met windows gewerkt dus zal er eerst ook zeker een dual-boot van gaan maken. Draai eigenlijk met tevredenheid hier windows XP-Pro, maar op aanraden van iemand toch eens gaan bekijken wat er allemaal met linux mint mogelijk gaat zijn.

De printer is hier op dit moment druk bezig met uitprinten van de gebruikershandleiding, en ondertussen ben ik alvast goed aan het rondkijken op o.a dit forum.

linux komt bij mij op dit systeem:

AMD XP 2400, 2048 MB geheugen, 1HD van 80GB, 1 van 250GB, 1 van 500GB, dit zijn allemaal nog IDE schijven.

gisteren met behulp van een PCI-sata kaart een sata schijf (160GB) erbij in gehangen, hierop ga ik ook linux installeren.

groeten,

JohnK6.

rijnsma
Level 4
Level 4

Post by rijnsma » Sat Jun 20, 2009 10:51 am

Heel leuk. Ik ben benieuwd!

JohnK6
Level 1
Level 1

Post by JohnK6 » Sun Jun 21, 2009 2:43 am

oke hier dan mijn eerste replay, gedaan via firefox en linux mint gloria.

installatie verliep probleemloos, de dual boot werkt ook prima, tot nu toe nog geen problemen ondervonden.

zo meteen eerst op zoek naar de msn functie en een office pakket.

usb printer van HP werkt met de drivers uitstekend
zometeen telefoon en fototoestel via usb aansluiten kijken hoe dat werkt
nog geen geluid uit de pc, maar daar had ik in het engelstalige gedeelte al wat over gelezen dus dat word kijken hoe en wat

wat me nu als eerste opvalt is dat mijn pc veel sneller zń harde schijven benaderd als in windows,(goed XP-pro is een installatie van 4 jaar oud bij mij)

eerste instantie tumbs up, ga nu verder met bekijken hoe en wat alles werkt.

groeten John.

rijnsma
Level 4
Level 4

Post by rijnsma » Sun Jun 21, 2009 4:13 am

Perfekt. :D
Ach, het ene systeem heeft wel eens wat beters of minder dan het andere.
Maar ik moet zeggen, dat ik hier nu al maanden heel content mee ben.
Zoals ik schreef: het is tot nu het soepelste systeem, dat ik ben tegengekomen.
Mijn vroegere distro: jaren PCLOS was ook fijn, maar Mint is wel héél plezierig.
En ik weet niet wat Windows 7 wordt, maar als ze met iets beters willen komen, dan
zullen ze daar bij MS lekker aan moeten werken, denk ik.

midas
Level 4
Level 4

Post by midas » Sun Jun 21, 2009 4:27 am

Hallo JohnK6...ook goedemorgen hier vanuit het oosten van het land (Ommen) :)

Destijds (2 jaartjes geleden) heb ik gewoon de hele schijf gewist en Ubuntu erop gezet. Nu draai ik meer dan een jaar met Mint en wil ook niets anders. Ook ik kijk met een schuin oog naar PCLOS...maar meer om als tweede distro achter de hand te hebben.

In ieder geval veel plezier met Mint!

Post Reply

Return to “Nederlands (Dutch)”