aanvangster

Dutch Forum

Moderators: Moem, xenopeek

Post Reply
hilla
Level 1
Level 1

aanvangster

Post by hilla » Sat Dec 15, 2007 9:56 am

Goede middag ik ben nieuw hier en had een vraagje.
Ik heb nu linuxMint op mijn PC gezet en vind hem prachtig , maar ik heb gezien dat de update manager uitgeschakelt is ook de notifier ...waarom is dat.
Er is wel een Mintupdater moet ik die alleen gebruiken ?.
En mag ik ook in het terminal sudo update en upgrade uitvoeren wie in ubuntu of laat ik dat liever zijn.
Laatste vraag als er een nieuwe versie uitkomt kan men die dan upgrade of moet ik dan weer een ISO downloaden en branden etc.
A ja nog één om de hoeveel tijd komt er een nieuwe versie ...om de zes maand of zo ?.
Sorry voor zo vele vragen maar alle aanvang is nieuw.
En ik heb één probleem ik kan geen Engels .
Groetjes Hilla.

Bandicoot
Level 1
Level 1

Re: aanvangster

Post by Bandicoot » Sat Dec 15, 2007 4:08 pm

Update manager is uitgeschakeld omdat mintupdate die functie heeft overgenomen (en twee updaters geeft verwarring en problemen). Dus in principe inderdaad gewoon mintupdate gebruiken, die doet exact hetzelfde alleen zijn er een aantal dingen aan toegevoegd (zoals het geven van sterren zodat je kunt zien hoe "gevaarlijk " een update is). Volgens mij kun je zonder problemen ook gewoon sudo update en sudo upgrade gebruiken , alleen weet je dan natuurlijk niet als er nieuwe packages worden aangeboden hoe veilig het is. Je hoeft bij een nieuwe versie niet opnieuw een iso op te halen en te branden, kijk maar eens bij de releasenotes dan zul je daar hele uitgebreide instructies zien hoe je een oudere versie kunt upgraden.

Denieuwe versies zullen ongeveer gelijk lopen met de releases van Ubuntu aangezien Mint daarop is gebaseerd (dus als er een neiuwe Ubuntu release komt dan zal Mint binnen een bepaalde periode volgen) Bij de vorige versies waren er ook tussen releases diezelfde Ubuntu versie hadden als basis ( 3.0 / 3.1). Daar is echter nu vanaf gestapt en de volgende Mint 5.0 zal dus gebaseerd zijn op HArdy Heron ( wel even een slag om de arm hoor want ik gebruik Mint ook nog maar een weekje)

hilla
Level 1
Level 1

Post by hilla » Sat Dec 15, 2007 4:27 pm

Eerst hartelijk bedankt voor U reactie en antwoord.
Nu weet ik weer iets meer.
Nog één vraagje aub als die Hardy uitkomt en dat is een LTS versie word L.Mint dan ook een stable of te wel een LTS distro.
Met vriendelijke groeten Hilla.

Bandicoot
Level 1
Level 1

Post by Bandicoot » Sat Dec 15, 2007 4:45 pm

Hmm eerlijk weet ik daar niet echt het antwoord op. Het enige wat er bij een LTS anders is is dat er voor een hele lange periode veiligheidsupdates gegarandeerd worden. Aangezien MINT voor 99% comaptible is met Ubuntu en ook vrijwel alle Ubuntu repositories gebruikt (eigenlijke alle maar met enige aanpassing) zullen dus de veiligheidsupdates voor Mint ook voor een zelfde periode gegarandeerd zijn .

Mocht je meer vragen hebben schroom dan niet. Al moet ik er wel bij zeggen dat ik zelf ook nog maar 3 weken Linux gebruik en ik dus zeker niet alle antwoorden zal hebben. Beheers het engels echter wel heel goed, dus ik kan altijd voor je kijken of ik ergens in een engelstalig gedeelte een antwoord voor je kan vinden ...

NB: totaal niet terzake doende maar heb je een duitse oorsprong ?

hilla
Level 1
Level 1

Post by hilla » Sat Dec 15, 2007 5:33 pm

Ja honderd pro ben sinds 1986 in Belgie maar ben geboren in Duitsland.
Maar je maakt me wel nieuwsgierig hoe kom of kwam je er op (lol).
Ubuntu heb ik ook de Gutsy versie maar in april 2008 zet ik er clean de hardy distro LTS er op en dan spring ik alleen nog van LTS tot LTS versie.
En het maakte mij zeer nieuwsgierig of je dat dan ook kon doen met L.Mint op de laptop.
Groetjes Hilla

Wacht ik denk aan mijn naam (juist)

Bandicoot
Level 1
Level 1

Post by Bandicoot » Sat Dec 15, 2007 5:53 pm

Ha ha nee niet je naam. Ik ben een oplettende lezer denk ik, ik kwam op de gedacht toen ik dit gedeelte van je post las "en upgrade uitvoeren wie in ubuntu of laat ik dat liever zijn." Wie in ... Ik woon zelf heel dicht bij de duitse grens dus misschien dat het me daarom opviel ;)

hilla
Level 1
Level 1

Post by hilla » Sat Dec 15, 2007 6:20 pm

Ik woon ook niet ver van de Duitse grens meer in de driehoek NL - B - BRD.
In Belgisch Limburg.
Maar Uw naam komt mij ook bekent voor ergens op een Forum gelezen of het nu Ubuntu.nl.org of PCM forum of een ander NL - ubuntu forum was dat weet ik niet meer.
Mijn man zweert op Gutsy 7.10 gnome maar ik vind L.Mint zeer mooi en je kunt die heel fijn tunen vind ik.(tweaken)
Maar als U nog eens te weten kon komen of de nieuwe distro ook dan een LTS word zou mooi zijn dan zijn we ook daarmee drie jaren gerust.
Want om de zes maanden elke keer een nieuwe vind ik toch wat erg kort na elkaar.
Met vriendelijke groeten en tot schrijfs Hilla (afkorting van hildegard)

PS: Mijn man kent U van het ubuntuforum.nl.org ha ha ha.

Bandicoot
Level 1
Level 1

Post by Bandicoot » Sat Dec 15, 2007 6:40 pm

Ik ben inderdaad ook te vinden op Ubuntu.nl.org . Ik heb je vraag inmiddels gesteld in het Engelstalige gedeelte ( http://www.linuxmint.com/forum/viewtopi ... =90&t=7715) dus ik houd je op de hoogte van de antwoorden. Trouwens je kunt me gewoon met je aanspreken hoor (alhoewel dat een lastige is voor een Duitste die in Belgie woont volgens mij ha ha ha, beide landen zijn qua aanspreekvormen erg beleefd) .

hilla
Level 1
Level 1

Post by hilla » Sat Dec 15, 2007 7:02 pm

Oke geen probleem ik wacht Uw (jouw ) antwoord af.
groetjes van Hilla.
En ook van mijn man (Wandarooze Ubuntuforum , PCM Forum en mod op http://www.digitalforum.be

Bandicoot
Level 1
Level 1

Post by Bandicoot » Sun Dec 16, 2007 10:35 am

Ik heb inmiddels antwoord gerkegen in het Engelse forum:

"We promise a fairly long time support for all our releases
The question has been discussed and something along that line is to come. Remember Mint is young so we have not determined all options yet (somewhat inexact language, but I think you get it :))
More info will come"

Ofwel: We beloven een behoorlijke lange tijd ondersteuning voor al onze releases. De vraag (over een LTS versie dus) is besproken en er gaat wel iets in die vorm komen. Onthoud dat Mint nog erg jong is en dat we nog niet alle opties/mogelijkheden bepaald hebben.

hilla
Level 1
Level 1

Post by hilla » Sun Dec 16, 2007 12:08 pm

Dat is toch al een hoopvol antwoord vind ik.
Geweldig bedankt voor de moeite wij waarderen het ten zeerste.
Met de beste groeten en tot schrijfs Hilla .
En moesten wij voorlopig geen vraag hebben dan wensen wij U (jouw) en de Familie een geweldig mooie en gelukkige Kerst en een gezond en schitterend nieuwjaar toe. Hilla & Wanda.

hilla
Level 1
Level 1

Post by hilla » Wed Dec 26, 2007 8:37 am

Heb weer eens een nieuw vraagje - bij de Ubuntu versies hebben wij altijd de Backports ook aangevinkt.
Kan ik dat ook doen bij de Mint versie of is dat af te raden ?.
Met vriendelijke groeten Hilla.

Wasda
Level 1
Level 1

Post by Wasda » Wed Dec 26, 2007 6:39 pm

Dat hangt er vanaf wat je met je computer wilt doen.
Als je het alleen wilt gebruiken zoals hij is, dan is het veiligste om dat niet te doen.
Als je altijd het nieuwste wilt hebben kan je dat wel doen maar het kan je ook een instabiel systeem opleveren.
Overigens kan je ook mintupdate gebruiken en hier de niveau's kiezen die je wilt hebben, standaard is dat niveau 3.
Een veilige safe setting. Met mintupdate worden de update geclasseerd met niveau's.
Met synaptic heb je dat niet. Nog niet zo lang geleden heeft een update ( Ubuntu ) via synaptic er voor gezorgt dat het systeem niet meer kon starten.

hilla
Level 1
Level 1

Post by hilla » Thu Dec 27, 2007 11:41 am

Bedankt voor Uw duidelijk antwoord nu weten we al iets meer.
Met vriendelijke groeten en dank Hilla.

Post Reply

Return to “Nederlands (Dutch)”