Mint-asennus ei toimi USB:ltä

Finnish Forum
Post Reply
MarAnt
Level 1
Level 1

Mint-asennus ei toimi USB:ltä

Post by MarAnt »

Moi

Pari vuorokautta yritetty asentaa Linux Mintiä ( versioita 17 Cinnamon ja MATE ) USB-tikulta. Tikkua on formatoitu sekä FAT että FAT32. Tämän jälkeen Unetbootinilla käynnistyväksi. Koneen käynnistyessä boottivalikosta USB-tikku, minkä jälkeen tulee ilmoitus: No DEFAULT or UI configuration directive found!
Koneessa ei ole DVD-asemaa ja CD:lle nuo eivät käsittääkseni mahdu.
Olen kokeillut vaihtaa tikulta löytyvät isolinux-tiedostot syslinux-alkuisiksi. Tällä muistaaksen pääsee kernel not found-ilmoon. Mikä nyt neuvoksi?

vilsu
Level 3
Level 3

Re: Mint-asennus ei toimi USB:ltä

Post by vilsu »

Oletko kokeillut uutta boottaavaa USB tikkuasi muihin koneisiin? Lähteekö muut koneet boottaamaan?

P.S. Millaiseen laitteeseen ajattelit mintin asentaa? CD asema on ja USB bootti?

vilsu

prequel
Level 2
Level 2

Post by prequel »

Voipi olla korruptoitut se lataamasi imagekin.

Lataa se uudestaan ja mieluummin torrenttina, niin pitäisi tulla varmemmin ehjänä perille. Jos latasit sen jo torskana, niin tee tiedostolle uusintatarkistus.

Olen myös törmännyt (kingston) tikkuihin, joilta ei boottaus onnistu. Kannattaa kokeilla toiselle tikulle.

FireSoul
Level 3
Level 3

Post by FireSoul »

MarAnt wrote:Moi

Pari vuorokautta yritetty asentaa Linux Mintiä ( versioita 17 Cinnamon ja MATE ) USB-tikulta. Tikkua on formatoitu sekä FAT että FAT32. Tämän jälkeen Unetbootinilla käynnistyväksi. Koneen käynnistyessä boottivalikosta USB-tikku, minkä jälkeen tulee ilmoitus: No DEFAULT or UI configuration directive found!
Koneessa ei ole DVD-asemaa ja CD:lle nuo eivät käsittääkseni mahdu.
Olen kokeillut vaihtaa tikulta löytyvät isolinux-tiedostot syslinux-alkuisiksi. Tällä muistaaksen pääsee kernel not found-ilmoon. Mikä nyt neuvoksi?
Moi.

Olen asentanut USB-tikuilta Mintin monet kerrat.
Ensin latasin levykuvan Mintin sivuilta koneelleni.
Käynnistin joko linuksen,tai live levykkeeltä.
Kun menee Mintissä (Cinnamon,) menun/valikko kautta ja siellä apuohjelmat ja USB-levykuvan kirjoittaja.
Kytkee kirjoitettavan tikkun koneeseen ja kirjoittaa.
noin tulee tikku käynnistyväksi.
Nyt pitää muuttaa asennettavan koneen bios asetuksissa mahdolliseksi käynnistää tikulta.
Useissa koneissa näkyy heti koneen käynnistyksen jälkeen kuvaruudun alareunassa teksti,miten pääsee BIOS asetuksiin.
Usein ESC,F2,F8,tai joku muu.Konemallista riippuen nuo vaihtelee.
Uudelleenkäynnistys ja painaa ruudun alareunaan tulevaa merkin nappulaa heti tuon ilmoituksen tultua.
Monissa BIOS-asetuksissa voi suoraan vaihtaa halutun BOOT/käynnistysvaihtoehdon USB HDD ylimmäksi.
Nuolinäppäimillä valitsee tuon USB HDD ja usein näppäimillä F5/F6 saa liikkumaan alas/ylös,jossain BIOS:ssa +näppäin siirtää.
Voi olla jollakin toisellakin nimikkeellä tuo USB.
Jotkut vaatii Security asetuksissa ,että kyseinen vaihtoehto on USB hyväksyttynä/enable.
Talleta asetukset F10 yleensä ja hyväksy entterillä.
Nyt jos USB-tikku kiinni koneessa ja käynnistää,niin voisi vaikka toimiakin.

Joissain vaikeimmissa tapauksissa helpoin tapa on asentaa täysin tyhjälle kovalevylle tikulta/DVD:ltä.
Kun konessa ei ole ollenkaan käyttöjärjestelmää,niin kone hyväksyy live usb:n/DVD:n.
Olen käyttänyt tuota viimeistä vaihtoehtoa,kun BIOS outo ja ei löydy rinnalleasennus vaihtoehtoa.

Mukavia hetkiä Mintin parissa.
FireSoul

Post Reply

Return to “Suomi (Finnish)”