Kaksi käyttäjätunnusta ja palomuuri

Tukifoorumi suomenkielisille käyttäjille
Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
Locked
Tokee

Kaksi käyttäjätunnusta ja palomuuri

Post by Tokee »

Hei! Latasin muutama päivä sitten koneelleni Mintin 17.3. Cinnamon -version ja suurelta osalta on sujunut mukavasti, vaikka tämä on ensimmäinen linuxini ja tähän asti on tullut käytettyä Windowsia. Pari juttua kuitenkin mietityttää.

Päähäni on tarttunut, että koneella ei pitäisi surffailla ja säätää ylläpitäjänä, joten tein kaksi käyttäjätunnusta kuten olin Windowsissakin tehnyt. Tyyliin "tunnus" on alkuperäinen asennuksen aikana tehty tunnus jolla on ylläpito-oikeuksia ja "tunnus2" peruskäyttöön tarkoitettu tunnus normaalioikeuksilla.

Nyt on tullut huomattua, että Mint kysyykin salasanaa moniin asennusjuttuihin ja vastaaviin vaikka olisi sisällä ykköstunnuksella, eli sillä ei vahingossa tai harkitsematta pääse sotkemaan mitään. Onko tunnus2:lla sittenkään mitään pointtia, vai olisiko sama seilata kokonaan ykköstilillä? Aiheuttaa ylimääräistä vekslausta vaihtaa käyttäjää jos haluaa tehdä jonkin säädön, mutta onko se kuitenkin turvallisempi tapa käyttää konetta?

Tästä kahdesta tunnuksesta aiheutuu myös palomuuria koskeva ihmetys. Sain ykköstunnuksella terminaalin kautta palomuurin asetettua päälle ja testattua, että se on käytössä. Onko se nyt sitten toiminnassa myös tunnus2:lla? Yritin testata sitä terminaalista, mutta tuolla tunnus2:lla ei kuulemma ole oikeutta edes tietää palomuurin statusta vaikka mitä salasanoja kokeilisi.

Jos joku osaisi vastailla, olisi siitä paljon apua. :)
Last edited by LockBot on Wed Dec 28, 2022 7:16 am, edited 1 time in total.
Reason: Topic automatically closed 6 months after creation. New replies are no longer allowed.
Pummi++

Re: Kaksi käyttäjätunnusta ja palomuuri

Post by Pummi++ »

Hei. Minullakin vasta opettelua mutta sen verran että rinnakaiskäyttö toisen järjestelmän kanssa aiheutti paljon häiriöitä. Tyhjensin kovalevyn kun niitä on useampia ja sitten puhdas asennus ja tuolta nuo vinkit alta niin ei ole ollut yhtään häiriötä. Ei ylimääräisiä kaistoja eikä datan käytön moninkertaistumista. Noin aloittelijana tuntuu oudolta. Tietysti asia selviää kun käyttää koneen kiinni ja käyttää kumpaakin puolta eli onko käytös samanlaista.
Tokee

Re: Kaksi käyttäjätunnusta ja palomuuri

Post by Tokee »

En oikein ymmärrä vastausta, ei minulla ole kuin yksi käyttöjärjestelmä koneessa, kun annoin Mintille koko levyn.

Tuli tehtyä tottumuksesta samaan järjestelmään kaksi tunnusta joista toisella ei ole sudo- yms. oikeuksia. Nyt vähän aikaa tätä käytettyäni ja luettuani Linuxeista enemmän aloin miettiä, että tulikohan tehtyä tämä jotenkin hankalalla ja windowsilla tavalla? Käynyt nyt ilmi, ettei Linuxissa tarvitsisi erillistä tiliä siihen, että pääsee surffaamaan ilman admin-oikeuksia, mutta old habits die hard. :D
prequel

Re: Kaksi käyttäjätunnusta ja palomuuri

Post by prequel »

Et tarvitse erillistä ylläpitäjä ja käyttäjä tunnusta, etkä tarvitse normaalikäytössä palomuuriakaan ottaa käyttöön.
Tokee

Re: Kaksi käyttäjätunnusta ja palomuuri

Post by Tokee »

Kiitos vahvistuksesta aavistukselle. :) Tulikin pari päivää sitten jo deletoitua se normikäyttäjätunnus kokonaan pois, kun olen tätä systeemiä nyt enemmän käytellyt ja vähän enemmän ymmärtänyt. Yksinkertaistaa hommaa huomattavasti. Palomuurin kyllä pidän päällä.
FireSoul
Level 3
Level 3
Posts: 147
Joined: Mon Jan 28, 2013 5:15 am

Re: Kaksi käyttäjätunnusta ja palomuuri

Post by FireSoul »

Tokee wrote:Hei! Latasin muutama päivä sitten koneelleni Mintin 17.3. Cinnamon -version ja suurelta osalta on sujunut mukavasti, vaikka tämä on ensimmäinen linuxini ja tähän asti on tullut käytettyä Windowsia. Pari juttua kuitenkin mietityttää.

Päähäni on tarttunut, että koneella ei pitäisi surffailla ja säätää ylläpitäjänä, joten tein kaksi käyttäjätunnusta kuten olin Windowsissakin tehnyt. Tyyliin "tunnus" on alkuperäinen asennuksen aikana tehty tunnus jolla on ylläpito-oikeuksia ja "tunnus2" peruskäyttöön tarkoitettu tunnus normaalioikeuksilla.

Nyt on tullut huomattua, että Mint kysyykin salasanaa moniin asennusjuttuihin ja vastaaviin vaikka olisi sisällä ykköstunnuksella, eli sillä ei vahingossa tai harkitsematta pääse sotkemaan mitään. Onko tunnus2:lla sittenkään mitään pointtia, vai olisiko sama seilata kokonaan ykköstilillä? Aiheuttaa ylimääräistä vekslausta vaihtaa käyttäjää jos haluaa tehdä jonkin säädön, mutta onko se kuitenkin turvallisempi tapa käyttää konetta?

Tästä kahdesta tunnuksesta aiheutuu myös palomuuria koskeva ihmetys. Sain ykköstunnuksella terminaalin kautta palomuurin asetettua päälle ja testattua, että se on käytössä. Onko se nyt sitten toiminnassa myös tunnus2:lla? Yritin testata sitä terminaalista, mutta tuolla tunnus2:lla ei kuulemma ole oikeutta edes tietää palomuurin statusta vaikka mitä salasanoja kokeilisi.

Jos joku osaisi vastailla, olisi siitä paljon apua. :)
Moi.
Pääkäyttäjä asentaa ohjelmat ,salasanalla aina varmistetaan asentamiset.
Oletuksena toiselle käyttäjälle tulee samat ohjelmat ja asetukset.
Palomuuriin saa asennettua ohjelman,jolla näkee asetukset ,löytyy paketeista hakemalla--> palomuuri.Kun tuo ohjelma asennettu,voi molemmille säätää erikseen palomuurin .
Pääkäyttäjä voi toisen käyttäjän puolella asentaa ja säätää palomuuria käyttämällä pääkäyttäjän salasanaa.
Toimii päivityksissäkin.
Itse olen asentanut koulutuskoneisiin pääkäyttäjäksi ASENNUS ja opetukseen OPPILAS.
OPPILAAN puolella en vaadi salasanaa kirjautumiseen.

Toivottavasti tästä apua.
Maksukka

Re: Kaksi käyttäjätunnusta ja palomuuri

Post by Maksukka »

Tokee wrote:Kiitos vahvistuksesta aavistukselle. :) Tulikin pari päivää sitten jo deletoitua se normikäyttäjätunnus kokonaan pois, kun olen tätä systeemiä nyt enemmän käytellyt ja vähän enemmän ymmärtänyt. Yksinkertaistaa hommaa huomattavasti. Palomuurin kyllä pidän päällä.
"Palomuurin kyllä pidän päällä."

Niin minäkin. Tai siis niin omasta mielestäni kuvittelen tekeväni kun kirjoitan terminaaliin "sudo ufw enable" => "Firewall is active and enabled on system startup"

Itse olen aina Linux Mint käyttöjärjestelmiä asentaessa asentanut heti ensimmäiseksi sen "sudo apt-get install ufw "
eli ( UFW = Uncomplicated Firewall) mutta siihen se minun palomuuriosaaminen sitten on jäänytkin :-) Olisi toki kiva ymmärtää ja osata enemmän aiheesta mutta jotenkin turhan kryptiseksi aihe on aina vääntynyt.

Anteeksi hassu kysymys, mutta jos sopii udella niin miten ja minkä "palomuurin" tarkalleenottaen pistätte ja pidätte päällä? ja mitä muita komentoja kannattaisi käyttää?


PS: Itse olen pyhittänyt pääkäyttäjätilin aina erilliseksi tiliksi ( jota ei tietenkään tule arkisin pahemmin käytettyä ). PK-oikeudet olen toki asentanut omalle arkiselle käyttäjätililleni jolloin ohjelmien asentuminen sujuu.
ari9876
Level 1
Level 1
Posts: 27
Joined: Mon May 02, 2016 6:36 pm

Re: Kaksi käyttäjätunnusta ja palomuuri

Post by ari9876 »

Riippuu tietysti muutamasta asiasta, mutta GUFW on valmiiksi asennettuna joissain Mintin versioissa. Se on graafinen käyttöliittymä sille UFW:lle ja sen käyttö on helppoa, kunhan siitä pääsee jyvälle. Periaatteessa verkkoliikennettä sallitaan ulos vain tarvittavilta porteilta samalla, kun estetään saapuva liikenne. Muistaakseni GUFW:ssa oli tarkemmat ohjeetkin sääntöjen tekemiselle, mutta normaali käyttäjä pärjää todennäköisesti sillä perus saapuva estä, lähtevä salli käytännöllä. Ai niin... Jos GUFW ei ole valmiina sen löytää pakettivarastosta tai laittamalla terminaaliin "sudo apt-get install gufw".
Pummi++

Re: Kaksi käyttäjätunnusta ja palomuuri

Post by Pummi++ »

Moi. Vaikka antaa levyn kokonaan mintille on toinen siellä siitä huolimatta. Sen näkee suht helposti kun selaa ohjelmia ja niiden komentokieltä. Linux ei sellaisia käytä joita siellä on seassa. Eli järjestelmän ja tiedostoosiointiin on useita työkaluja ja aikani kuluksi niitä selailin ja huomasin. Niitä on ripoteltu sinne sekaan. Koeta vaikka tyhjentää "tyhjää" osiota. Minulla ei onnistunut. Näin minä sen huomasin ja täydellisen tyhjennyksen ja uudelleenasennuksen jälkeen olikin ihmetys suuri kun kone on kuin raketti vaikka ikää on jo 8 vuotta. Voi olla eroja koneiden välillä mutta biosissa se kuitenkin löysi tarvittavat palikat että onnistui vanhan ajo puoliväliin vaikka piti olla tyhjä. Huomasi jopa että kovalevy oli vaihdettu. Mint tuskin tarvitsee ko. tietoa. Palomuuri on mielenkiintoinen ja jos joku tietää suomenkielisiä ohjeita niin tänne vaan.
Pummi++

Re: Kaksi käyttäjätunnusta ja palomuuri

Post by Pummi++ »

Unohtui. Firefall enklanniksi löytyi vaikuttava esitys palomuurista cinnamoniin mutta kun 99% meni yli hilseen ja siitä huolimatta ajoin suositellut käskyt meni ohjelman asennus uusiksi. Uskoisin että tämä on vaikein koko järjestelmässä ainakin kommenttien mukaan. Noin puolet kannatti sitä ja toinen puoli ei.
FireSoul
Level 3
Level 3
Posts: 147
Joined: Mon Jan 28, 2013 5:15 am

Re: Kaksi käyttäjätunnusta ja palomuuri

Post by FireSoul »

Maksukka wrote:
Tokee wrote:Kiitos vahvistuksesta aavistukselle. :) Tulikin pari päivää sitten jo deletoitua se normikäyttäjätunnus kokonaan pois, kun olen tätä systeemiä nyt enemmän käytellyt ja vähän enemmän ymmärtänyt. Yksinkertaistaa hommaa huomattavasti. Palomuurin kyllä pidän päällä.
"Palomuurin kyllä pidän päällä."

Niin minäkin. Tai siis niin omasta mielestäni kuvittelen tekeväni kun kirjoitan terminaaliin "sudo ufw enable" => "Firewall is active and enabled on system startup"

Itse olen aina Linux Mint käyttöjärjestelmiä asentaessa asentanut heti ensimmäiseksi sen "sudo apt-get install ufw "
eli ( UFW = Uncomplicated Firewall) mutta siihen se minun palomuuriosaaminen sitten on jäänytkin :-) Olisi toki kiva ymmärtää ja osata enemmän aiheesta mutta jotenkin turhan kryptiseksi aihe on aina vääntynyt.

Anteeksi hassu kysymys, mutta jos sopii udella niin miten ja minkä "palomuurin" tarkalleenottaen pistätte ja pidätte päällä? ja mitä muita komentoja kannattaisi käyttää?


PS: Itse olen pyhittänyt pääkäyttäjätilin aina erilliseksi tiliksi ( jota ei tietenkään tule arkisin pahemmin käytettyä ). PK-oikeudet olen toki asentanut omalle arkiselle käyttäjätililleni jolloin ohjelmien asentuminen sujuu.
Moi.
Moni varmaankin on jo huomannut,että uusissa linux versioissa on palomuurin säätämistä varten asetuksissa oma ikoni.
Mene MENU/ASETUKSET/PALOMUURI.
Tuolla kytke palomuuri päälle.
Mene tuolla ylhäällä olevaan MUOKKAA/ASETUKSET.Siellä voi säätää luokitusta.
Itse käytän KESKITASOA.
Paina tuossa SULJE,kun halutut säädöt.
Useimmille riittää säädöt perus tasolla ESTÄ SAAPUVA ja SALLI LÄHTEVÄ.
Voi tehdä sääntöjä,joilla estää vaikka jonkun ip:n.
Locked

Return to “Suomi - Finnish”