Lähiverkkoasetukset?

Tukifoorumi suomenkielisille käyttäjille
Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
Locked
huru-ukko

Lähiverkkoasetukset?

Post by huru-ukko »

Kiinteistössämme vaihtui palveluntarjoaja ja meille tuli kiinteä laajakaista valokuitua pitkin talojakamoon, josta se tulee kotijakamoon etherettiä pitkin. Sen saa käyttöön kotijakamosta yhteen työpisteeseen ilman modeemia/reititintä. Olen uusi Linux käyttäjä enkä löydä Mintistä kohtaa jossa pystyy muuttamaan verkkosovittimen asetuksia DHCP DNS ja WINS. Sen verran löysin että verkkoyhteyksissä kysytään vaaditaanko DHCP 4 päällä ja DHCP 6 päällä vai ei. Miten niiden tulee olla kiinteän laajakaistan kyseessä ollen?
Kiitos jo etukäteen, mutta olen todella noviisi Linuxin suhteen joten mielellään ei hirveästi "Linux slangia", please.
huru-ukko
Last edited by LockBot on Wed Dec 28, 2022 7:16 am, edited 1 time in total.
Reason: Topic automatically closed 6 months after creation. New replies are no longer allowed.
Remix
Level 1
Level 1
Posts: 17
Joined: Fri Jun 23, 2017 10:00 am

Re: Lähiverkkoasetukset?

Post by Remix »

Mylla käytössä Mint18.0 64bit.

-Alhaalla oikealla kellon vieressä: Connect to the wired network
-Network settings
-Tulee valiko jossa on sun verkkokortin tyyppi
- Oikeassa reunassa ehkä keskellä on työkalun kuva ruuvari/kiintoavain ristissä

Sitä kun klikkaa niin pystyy vaihtaamaan tiloja. Mulla on kumpikin DHCP automaatilla.
Itse asiassa kaikki on automaatilla paitsi Securitas. Tosin mulla on oma reititin VDSL purkissa jolloin se saa aina oikean osotteen kun on muitakin koneita verkossa.
huru-ukko

Re: Lähiverkkoasetukset?

Post by huru-ukko »

Hei Remix, kyseinen kuvake löytyy minulla on zyxelin langaton modeemi/reititin pöytäkoneeni on langallisena, digiboxi langattomana, tuo vanha dellin c640 kannettava missä on linux debian9,x, siitä en tiedä miten etsiä langatonta verkkoa siellä tulee asetusikkuna jossa on DHCP automaattisena, mutta siellä kysellään paljon muitakin asioita mm mac osoitteita ym. niistä en ymmärrä mitään. windowsissa on mahdollisuutena lähiverkon asetukset ja siellä voi tehdä DNS ja WINs asetukset jälkimmäistä tuskin linuxissa tarvitaankaan.
Remix
Level 1
Level 1
Posts: 17
Joined: Fri Jun 23, 2017 10:00 am

Re: Lähiverkkoasetukset?

Post by Remix »

Joo ei niistä DNS tai Wins jutuista tarvii välittää jos sulla ei ole domainia yms. ja varsinkaan Linux ympäristössä omassa sisäverkossa.

Hmm.. siis onko sulla se pöytäkone vain kaapelilla mahdollista kytkeä verkkoon ja Zykkelissä ei ole kaapelivaihtoehtoa ollenkaan? Yleensä kyllä niisä on 1 kpl joka on tuleva ethernet liitäntä sieltä talojakamosta ja muutama ethernet liitäntä johon saa kaapelilla koneen kiinni. Katso ohjekirja tai netistä ko. Zykkelin modeemin tiedot.

Mutta yleensä sulla pitää olla digiboksissa ja muissa vermeissä enabloitu se Wi-Fi että saat langattoman yhteyden niihin.
Omasta koneestasi katso:
-Menu
-Networking
alta pitäisi löytyä Wi-Fi jota klikkaamalla näkee kuuluvuusalueella olevat Wi-Fi tukiasemat ja myös sinun tukiasema se Zykkeli. Sille on varmaan annettu joku nimi/numerosarja tms. nimeksi.
Ja koneessasi oleva Wi-Fi pitää myös olla ON asennossa.

Jos ei sitä Zykkelin Wi-Fiä näy, pitää se Wi-Fi käynnistää. Ohjekirjasta lukemalla miten se onnistuu... mutta yleensä se onnistuu niin että otat selaimella (firefox) yhteyden zykkeliin ja enabloit sen Wi-Fin. Ohjekirja neuvoo miten se onnistuu..

Kannatta muuttaa myös se oletussalasana siihen jos et jo ole sitä tehnyt ja jos sitä ei ole kielletty palveluntarjoajan puolelta.
Se Wi-Fi voi myös käynnistyä jos sille antaa resetin, reset nappulasta/reijästä.
Muista että se resetointi todennäköisesti myös nollaa sen salasanan.

Zykkelin pohjassa tai jossain on myös joku numero/kirjainsarja jota vaaditaan jossain vaiheessa että koneesi voi ottaa siihen yhteyden konfiguroinnissa.

Ohjekirja kertoo varmaankin paljon enemmän kuin tämä muistinvrainen huono sepustus. Edellisessä elämässä näitä tuli joskus tehtyä mutta ei useinkaan enää eläkkeellä..
huru-ukko

Re: Lähiverkkoasetukset?

Post by huru-ukko »

Kiitos Remix, Itse modeemi toimii langattomasti hyvin, samoin kuin yhteys digi boxiin. Ei tämän asian kanssa kannata tapella hirveästi, minulla on vanhassa del c640 koneessa debian 9. x linux ja se ei löydä tuota modeemia. Langattoman verkon asetuksissa on valittuna: yhdistä tähän verkkoon sen ollessa käytettävissä samoin kaikki käyttäjät voivat yhdistää tähän verkkoon moudosta VPN yhteys automaattisesti tätä yhteyttä käytettäessä on pois päältä. Wi-Fi asetukset: menetelmä valittuna: Client, muut vaihtoehdot: yhteyspiste ja Ad-hoc, Taajuusalue 2.4 GHz, kanava: oletus, Laite : modeemin laitenumero, MTU: automaattinen. Wi-Fin tietoturva WPA/WPA2 Salasana: käytössä oleva. Proxy ei käytössä (Method None), muut vaihtoehdot For Browser Only, PAC URL, PAC SCRIPT. IPv4 vaadi Ipv4 osoite tälle yhteydelle: pois päältä samoin Ipv6 pois päältä. Näillä asetuksilla avasin pöytäkoneella modeemin asetus sivun sieltä yhdistä uusi Wi-Fi laite ja yritin painaa kannettavassa olevaa: i näppäintä jonka pitäisi olla se jolla yhdistetään suoraan (langattomaan) verkkoon. Tiedän uuden linux Maten 17 löytävän langattoman verkon juuri kuten kirjoitit. Kiitos vastauksistasi. Älä vaivaa enempää päätäsi asialla ei se ole tärkeätä, kunhan yritän tutustua Linux maailmaan.
huru-ukko :roll:
Remix
Level 1
Level 1
Posts: 17
Joined: Fri Jun 23, 2017 10:00 am

Re: Lähiverkkoasetukset?

Post by Remix »

Ok. eipä vaivata harmaatapäätä enempää,,, taisit kuitenkin olla aika hyvin perillä asioista :D

Mulla oli edellisessä elämässä esimies TJ (DI ja kauppatieteiten maisteri) joka "näytteli" aina vähän tyhmää ja tietämätöntä. Kun joitain edustajia/kaupparatsuja/uusia työntekijöitä tuli hän kyseli aina vähän tyhmiä, niinkuin ei olisi ollut perillä asioista.
Kerran kysyin vaivihkaa häneltä siitä asiasta. Hän vastasi että sillätavalla hän saa tietää ja havinoi tietääkö ko. henkilö mitään siitä asiasta ja kuinka paljon puhuu potaskaa..
No, firma menestyi ja kun ei enää jaksanut hoidella hommaa niin myi firman mutamalla sadalla miljoonalla ämerikkalisille.
Locked

Return to “Suomi - Finnish”