Linux mint 19.2 asennus

Tukifoorumi suomenkielisille käyttäjille
Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
Locked
parila

Linux mint 19.2 asennus

Post by parila »

Olen tallentanut linuxmint-19.2-mate-64bit.iso tiedoston pöytäkoneelleni jossa käyttiksenä on Ubuntu 18.04.
Pöytäkoneeni toisena käyttiksenä on Windows XP, joten sekin on tarvittaessa käytettävissä.

Minulla on läppäri HP 250 G6, muistia 8 Gt, kovalevy 250 Gt, cd/DVD-asema, USB 3.0-liittimiä ja käyttis Windows10.

Tarkoitus on asentaa Linux Mint ulkoiselle kovalevylle joka on liitetty läppärin USB-porttiin.

Ei se niin helposti käy kuin annetaan ymmärtää.
Miten minun pitää toimia?
Saanko ohjeet vaiheittain? Se ei paljon auta jos sanotaan vain, että polta iso-tiedosto dvd:lle.
Olen nimittäin kokeillut enkä saanut sitä onnistumaan. Tarvitaanko siinä joku poltto-ohjelma?
Saako koneellani olevan iso-tiedoston asennettua suoraan ulkoiselle usb-kovalevylle ja jos saa niin miten?
Last edited by LockBot on Wed Dec 28, 2022 7:16 am, edited 1 time in total.
Reason: Topic automatically closed 6 months after creation. New replies are no longer allowed.
User avatar
OveS
Level 4
Level 4
Posts: 204
Joined: Fri Jan 01, 2016 3:26 pm
Location: France

Re: Linux mint 19.2 asennus

Post by OveS »

Asennusmedian tekemiseksi suosittelen USB-muistitikkua. DVD-levyä en ole käyttänyt yli vuosikymmeneen.
Ubuntussa se käy kätevimmin ohjelmalla nimeltään balenaEtcher. Jos sitä ei jo ole koneessa, se on helppo asentaa.
Tikku koneeseen, käynnistä balenaEtcher, osoita sille se .iso -tiedosto, ja varmista että ohjelma on valinnut USB-tikun targetiksi.

BIOSista pitää varmistaa että Secure Boot on Disabled -tilassa. Muuten ei voi valita boot-draivia.

Sitten kytket sen USB-levyn ja boottaat läppärin tällä muistitikulla. Läppäristä riippu millä näppäimella pääsee valitsemaan boot-draivin (F1, F12, Del ...)

Itse en ole asentanut Linuxia ulkoiselle levylle, mutta uskon että suurinpiirtein näin se menisi.
--
Minisforum X400 (AMD Ryzen 4350G, 16/512GB)
MacBook Air M1 --- iPad Air 5th Gen
Raspberry Pi 4 4GB (NextcloudPi server)
Locked

Return to “Suomi - Finnish”