Linux Mint Windows 7 tilalle. Säästyykö ohjelmat tai miten säilyttää ohjelmat?

Tukifoorumi suomenkielisille käyttäjille
Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
Locked
Antti

Linux Mint Windows 7 tilalle. Säästyykö ohjelmat tai miten säilyttää ohjelmat?

Post by Antti »

Tervehdys.

En ole mitenkään guru tietokoneiden kanssa.. Olen kumminkin pohtinut tähän tietokoneeseen asentaa Linux Mintin Windows 7:n tilalle. Nyt olen saanut Linux Mintin asennus-usb:n valmiiksi... Jos valitsee Linux Mintin asennusvaiheessa, että se poistaa Wintukan niin ilmeisesti myös koneella olevat ohjelmat poistuu? Eli jos ohjelmat tosiaan poistuu koneelta tuosta vaihtoehdosta niin saako niitä jotenkin säästettyä koneella ja Wintukan kumminkin pois koneelta? :o
Last edited by LockBot on Wed Dec 28, 2022 7:16 am, edited 1 time in total.
Reason: Topic automatically closed 6 months after creation. New replies are no longer allowed.
kukamuumuka

Re: Linux Mint Windows 7 tilalle. Säästyykö ohjelmat tai miten säilyttää ohjelmat?

Post by kukamuumuka »

Linux Mint on aivan eri käyttöjärjestelä kuin Windows noin yleensä, joten jos haluat säilyttää seiskan ohjelmat, niin ainoa vaihtoehto käytännössä on ns. dual boot, eli koneessa on kaksi tai useampi eri käyttöjärjestelmä. Jos päädyt dual boottiin, niin poista ensin kaikki turhat tiedostot winukan puolelta, ja eheytä levy.

Virallinen asennusohje löytyy seuraavasta linkistä:
https://linuxmint-installation-guide.re ... stall.html

Noin vihjeenä, että älä valitse LVM-vaihtoehtoa, joka ei tosin olekkaan tuossa ohjeessa.
Antti

Re: Linux Mint Windows 7 tilalle. Säästyykö ohjelmat tai miten säilyttää ohjelmat?

Post by Antti »

Kiitosta vastauksesta.

Lähinnä olen pohtinut sitä kun minulla on Wintukassa Adobe Photoshop ja kumminkin olen sitä mieltä, että yksi käyttöjärjestelmä riittäisi tähän koneeseen. Eli olen yrittänyt tässä etsiä Googlen avulla ratkaisua voiko tuota Adobe Photoshoppia säästää koneella, kopioida jotenkin uuteen käyttöjärjestelmään, tms.. Mutta tänään tulikin huomattua netistä, että ilmeisesti tuo Photoshop ei toimi Linux Mintissä. Pääseekin sen verran helppoon ratkaisuun, että Mint:n asennuksessa valitsee sen tyhjennyksen. Gimp on ilmeisesti Mintissä valmiiksi?
kukamuumuka

Re: Linux Mint Windows 7 tilalle. Säästyykö ohjelmat tai miten säilyttää ohjelmat?

Post by kukamuumuka »

Jotkin vanhemmat Photoshopit toimivan Winen avulla.
https://appdb.winehq.org/objectManager. ... ion&iId=17

PS. Mintissä on GIMP, joka ainakin minun mielestä on parempi kuin Photoshop. :wink:
foxterrier
Level 1
Level 1
Posts: 8
Joined: Sun May 17, 2020 1:31 pm

Re: Linux Mint Windows 7 tilalle. Säästyykö ohjelmat tai miten säilyttää ohjelmat?

Post by foxterrier »

Gimp ei välttämätttä oo parempi kun Photoshop. Hyvä se on ja hyvin erilainen, ainakin kynnys oppia käyttämään on aika korkee. Samat jutut pystyy tekemään ja toisaalta paljo enemmänkin, koska laajennuksia löytyy vaikka kuinka.
Itte heitin aikonaan winrtoosan mehtään ja photoshop meni mukana (niinno, on ne tossa läppärissä kyllä, muttemmä sitä juur käytä). Nykyään teen ihan töikseni kuvankäsittelyä ja ajan mm. suurkuvatulostinta, softana Gimp ja Inkscape, oon todennu että noilla kahdella pääsee jo pirun pitkälle :wink:
Ja Photarin kuvatkin saa auki edelleenmuokattaviks jos ne ei oo tallennettu mihinkään Adoben omaan formaattiin...
Locked

Return to “Suomi - Finnish”