Mint kokemuksia

Tukifoorumi suomenkielisille käyttäjille
Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
Locked
Sjo
Level 1
Level 1
Posts: 1
Joined: Mon Mar 16, 2020 2:07 am

Mint kokemuksia

Post by Sjo »

No niin. Tässä on parivuotta takana Linux Mint kokemuksia. 3 päytäkonetta ja yksi läppäri joihin asensin Mintin. Kaikki pelaa hienosti.Vaihtelen näitä välillä ihan vaan mielenkiinnosta päivittäisessä käytössä. Yksi pöytäkone on WIN10 vähän niikuin verailussa.
Tyytyväinen käyttäjä.
Last edited by LockBot on Wed Dec 28, 2022 7:16 am, edited 1 time in total.
Reason: Topic automatically closed 6 months after creation. New replies are no longer allowed.
User avatar
absque fenestris
Level 12
Level 12
Posts: 4124
Joined: Sat Nov 12, 2016 8:42 pm
Location: Confoederatio Helvetica

Re: Mint kokemuksia

Post by absque fenestris »

Hei Sjo
Ensimmäistä kertaa Mint-foorumilla? Valitettavasti en puhu suomea, joten käytin käteviä internetin kääntäjiä nähdäkseni, mitä viestisi "ä"- ja "ö"-kirjainten takana on. No, saksan kielessä on myös niitä - ja myös monia "ü:tä".
Minulla on muuten myös kokoelma vanhempia pöytäkoneita, Mac-tietokoneita, joissa on OSX ja Linux grafiikan vuoksi, ja uudempi Windows-kannettava tietokone, mutta se toimii pääasiassa isäntänä monille virtuaalisille Linuxeille.
Eikä vähiten siksi, että en voi tehdä lopullista valintaa Linux-työpöydän suhteen: Pidän Cinnamonista, mutta pidän myös KDE:stä, ja sain jopa GNOMEn näyttämään houkuttelevalta.
Mikä on suosikkisi Linux-työpöydällä?

Toivottavasti takakäännös osoitteesta DeepL on puoliksi ymmärrettävä - mutta ainakin ä-näppäin ilmeisesti maksaa itsensä takaisin.... :lol:
xanaki
Level 1
Level 1
Posts: 15
Joined: Fri Sep 17, 2021 8:40 am
Location: Finland
Contact:

Re: Mint kokemuksia

Post by xanaki »

Mä asensin ensimmäisen Mintin muutama viikko takaperin, aiemmin oli pitkään käytössä Ubuntu.

Dumppasin tuosta mun Macbook Airista sen kirotun MacOS:n mäkeen ja korvasin Linux Mintillä. Ei kaduta. Kaikki toimii loistavasti. Asennuksessa oli ainoa ongelma ettei löytänyt asennuksen yhteydessä verkkokorttia kun vissiin laiteajuri ei asentunut tuohon Macciin automaagisesti. No asennuksen jälkeen device päälle ja alko WiFit löytymään.

Miksi Mint vaikka olin tottunut Ubuntuun? No olin lukenut hyvää Minttukarkista ja päätin testata sitä. Kyseessä on kuitenkin Ubuntu-pohjainen distro joten mitään outoa siinä ei ole. Diggailen Cinnamonista.

MacBook Air, Intel i5 pohjainen ja 8GB muistia. Kaikki toimii kuin unelma.
Bring me a shrubbery, Shrubbery of Mint. Ni!
From Finland with love and liquor since 1972.
User avatar
absque fenestris
Level 12
Level 12
Posts: 4124
Joined: Sat Nov 12, 2016 8:42 pm
Location: Confoederatio Helvetica

Re: Mint kokemuksia

Post by absque fenestris »

Käytitkö Ubuntua tässä MacBook Airissa? Millainen oli prosessorin lämpötila? Ei lämpöongelmia?
Macbookien osalta kannattaa aina vilkaista käyttölämpötilaa. Vuoden 2009 MacBookissani WiFi-kortti oli heikko kohta, eikä se kestänyt pitkiä kokeiluja eri Linux-versioilla lämmön takia.
Se on nyt pelkkä grafiikkakone, jossa on jälleen OSX 10.6 - ei WiFiä eikä internet-yhteyttä.
Minua ärsytti Mac Minin "Sierra", ja "High Sierra" teki Ministä yksinkertaisesti käyttökelvottoman Applen liiketoimintakäytäntöjen ansiosta. Tämä Mini saa luultavasti Debian KDE:n. Katsotaanpa.
Locked

Return to “Suomi - Finnish”