Nieuw type scherm bij opslaan

Ondersteuningsforum voor Nederlandstalige gebruikers

Moderator: Moem

Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
Locked
ronaldm

Nieuw type scherm bij opslaan

Post by ronaldm »

Als ik een document wil opslaan krijg ik bij Mint 18 een ander scherm dan ik gewend was. In vergelijking Ubuntu Mate gebruikt nog wel het "klassieke" scherm. Nadeel van het nieuwe scherm is dat ik niet naar andere locaties, of Netwerken kan opslaan.
Kan ik dit ergens veranderen?





groet,
Ronald
Last edited by LockBot on Wed Dec 28, 2022 7:16 am, edited 1 time in total.
Reason: Topic automatically closed 6 months after creation. New replies are no longer allowed.
Charles_NL

Re: Nieuw type scherm bij opslaan

Post by Charles_NL »

Ik weet niet wat er bedoeld wordt met "klassieke" scherm.
In de werkbalk van Bestandsbeheer klik je op 'Beeld' en daarna op 'Extra paneel'. Of is dit niet wat jij bedoelde?
En dan kun je kiezen welke locatie in welk paneel je wilt hebben.
ronaldm

Re: Nieuw type scherm bij opslaan

Post by ronaldm »

Ik zal met een deelafbeelding (want anders is file te groot voor attachment) even toelichten wat IK met klassiekscherm bedoelde. Je ziet hier in de linker kolom "locaties" dat je elk netwerk of schijfdeel kan kiezen. Met wat ik nieuw scherm noem, kan je alleen naar documenten.

Het merkwaardige is dat ik bij Ubuntu 16.04 (64bits) ook dit "nieuwe" scherm heb, terwijl dezelfde Ubuntu op mijn 32bits het zg klassieke scherm geeft.
User avatar
JerryF
Level 16
Level 16
Posts: 6552
Joined: Mon Jun 08, 2015 1:23 pm
Location: Rhode Island, USA

Re: Nieuw type scherm bij opslaan

Post by JerryF »

Welk programma gebruikt u om een document op te slaan?
ronaldm

Re: Nieuw type scherm bij opslaan

Post by ronaldm »

In alle gevallen (alle Linux Operating Systems, zelfs W10) gebruik ik LibreOffice 5.1.
User avatar
Moem
Level 22
Level 22
Posts: 16220
Joined: Tue Nov 17, 2015 9:14 am
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Nieuw type scherm bij opslaan

Post by Moem »

Ik weet niet precies hoe, en ik kan dat niet testen, maar ik weet zeker dat het ook in dit nieuwe scherm mogelijk is om een document op te slaan waar je maar wilt.
Ik zou eens op dat pijltje klikken in de bovenbalk, rechts naast waar nu home/ronald/ staat.
Image

If your issue is solved, kindly indicate that by editing the first post in the topic, and adding [SOLVED] to the title. Thanks!
ronaldm

Re: Nieuw type scherm bij opslaan

Post by ronaldm »

Ik heb echt alle mogelijkheden uitgeprobeerd. Ik kreeg door de vraag over het programma (LO) wel het idee daar in te zoeken.
Bij bijv. een andere tekst editor (Abiword) krijg ik bijv. een scherm met in de linker kolom een + voor Adere locaties. Dan kan je naar andere locaties op de schijf, maar ook naar netwerken.
User avatar
Moem
Level 22
Level 22
Posts: 16220
Joined: Tue Nov 17, 2015 9:14 am
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Nieuw type scherm bij opslaan

Post by Moem »

ronaldm wrote:Ik heb echt alle mogelijkheden uitgeprobeerd.
Wat gebeurde er bij het klikken op dat pijltje-naar-beneden? Klapte er toen een drop-downlijst uit met locaties?
En wat gebeurde er bij een klik op de vierkante knop met een pijltje omhoog, en bij een rechtsklik daarop?

Die mooie knop waar 'Servers' op staat is ook wel interessant. Wat deed die?
Image

If your issue is solved, kindly indicate that by editing the first post in the topic, and adding [SOLVED] to the title. Thanks!
ronaldm

Re: Nieuw type scherm bij opslaan

Post by ronaldm »

Bij drop-down verschijen alle files.
Bij Servers verschijnen allereliei commerciele severs.
Bij blokje pijlte omhoog schuif je een directory op tot je in de rootmappen komt. Er is geen weg terug.
Bij het blokje met het plusje: maak nieuwwe map.
Bij de + en - onderin veld Plaatsen voeg je iets naamloos toe (Helaas dus geen andere locaties?) Of je haalt plaatsen weg. Ook dit is eenmalig; dus geen weg terug.
Ook de scroll mogelijkheid bij het veld Naam staan alleen mappen en files.
User avatar
Moem
Level 22
Level 22
Posts: 16220
Joined: Tue Nov 17, 2015 9:14 am
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Nieuw type scherm bij opslaan

Post by Moem »

Ik begin het spannend te vinden. Ik zal een dezer dagen mijn netbook opstarten, waar Mint 18 XFCE opstaat, en kijken of ik het probleem kan reproduceren.

De plus en de min onderin het linkervak zijn om 'bookmarks' te plaatsen en weg te halen; die bookmarks bevolken dan het linkervak. Dus als je de gewenste plaats in beeld kunt krijgen, en dan op de plus klikt, zit je voortaan gebakken.

Levert de handleiding van LibreOffice niks op?
Bij drop-down verschijen alle files.
Dat verbaast me. Ik had geen bestanden verwacht, maar alle mappen waar je eerder geweest bent.
Bij blokje pijlte omhoog schuif je een directory op tot je in de rootmappen komt. Er is geen weg terug.
Ik neem aan dat je terug kunt door te dubbelklikken op de map waar je in wilt terechtkomen, en zo weer door de mappen te wandelen naar waar je was.

En rechtsklikken? Ik zie er een driehoekje op staan, dat moet iets betekenen.
Image

If your issue is solved, kindly indicate that by editing the first post in the topic, and adding [SOLVED] to the title. Thanks!
nahjo
Level 4
Level 4
Posts: 246
Joined: Sat May 06, 2017 10:46 am

Re: Nieuw type scherm bij opslaan

Post by nahjo »

Geinig :D Ik kan zo schermpje krijgen als de voorkeuren van LO aanpas.
extra -> Opties -> Algemeen en dan LO Dialoogvenster aan (of uit) zetten.
ronaldm

Re: Nieuw type scherm bij opslaan

Post by ronaldm »

Nahjo,
Een geweldige tip. En dat werkt in mijn LO bij Ubuntu Mate, die ik ook op deze 64bits laptop heb staan.
ECHTER dezelfde versie van LO op Mint 18 heeft ook een ander schermpje!!! Ik vermoed dat het aan LO ligt, maar waarom twee verschillende versies, die er voorzover ik kan overzien hetzelfde zijn. Alleen de Operating Systems zijn anders. zie printsreen.

Als extra info vermeld ik nog dat ik op deze laptop ook versie van Ubuntu 16.04 heb staan eveneens met wat ik Nieuw scherm noem, terwijl ik op mijn 32bits CP dezelfde Ubuntu16.04 heb en LO met zg. Klassiek scherm.

Waar zit dit verschil??
nahjo
Level 4
Level 4
Posts: 246
Joined: Sat May 06, 2017 10:46 am

Re: Nieuw type scherm bij opslaan

Post by nahjo »

Ik doe nu een beetje gissen maar ik kan mij voorstellen dat er een verschil is in de 'default' instellingen van LO tussen 32 en 64 bits uitvoering. Verder kunnen er verschillen zijn in de LO versie per distro (4.2 5.0 5.1 5.2 5.3 etc)). Ikzelf draai alleen Linux Mint 17.3 en om toch de nieuwste LO versie te kunnen hebben is de PPA van LO bij mij toegevoegd.
De versie van LO kunnen je zien onder help -> Info over Libre Office .
ronaldm

Re: Nieuw type scherm bij opslaan

Post by ronaldm »

Voor zover ik mij herinner, want ik had al eens gekeken bij info, is de LO uitvoering allemaal hetzelfde.
Je zag dat dat schermpje gewoon de regel voor opslag mist!
Ik zie ook wel dat er verschillen zijn in de opmaak van de iconen op de tekstpaginas.
Voorlopige conclusie: afhankelijk van OS: Mint/Ubuntu en 32 of 64b zijn er wel degelijk verschillen.
Ik was net bezig een overzicht van alle verschillen te maken toen GRUB kuren kreeg, dus het duurt nog even.

Vraag blijft: Waarom hebben ze dat veranderd? Of is er nog ergens een verborgen vinkje te zetten, dat zoals voorheen
het type Opslagscherm kan wisselen?
ronaldm

Re: Nieuw type scherm bij opslaan

Post by ronaldm »

Overzicht LO varianten.
Voor alle Operating Systemnen is de LO versie gelijk: 5.1.6.2 Build ID 1.5.1.6~rc-2Oubuntu1 ~ xenial2 enz.
Bij Linux Mint 64bits Geen dialoogvenster in Extra Opties Algemeen; dus Nieuw Opslagscherm
Bij Ubuntu Mate 64bits WEL dialoogvenster, dus ook klassiek opslagscherm
Bij Ubuntu 16.04 LTS 64bits Geen dialoogvenster in E O A, dus alleen nieuw scherm
Bij Ubuntu 16.04 LTS 32bits WEL Dialoogvenster in Extra Opties Algemeen, dus keuze voor klssiekscherm mogelijk.

Hoe kunnen er nu zulke verschillen zijn?

groet,
Ronald
Locked

Return to “Nederlands - Dutch”