Linux 13 geen koppen, onzichtbare mail en meer

Ondersteuningsforum voor Nederlandstalige gebruikers

Moderator: Moem

Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
Locked
molly w

Linux 13 geen koppen, onzichtbare mail en meer

Post by molly w »

Ja, ik geef toe, mijn Linux 13 is verouderd, maar ik heb geen tijd, geen hele dag leeg om te upgraden. Linuc 18 staat op schijf, maar geen tijd noch rust.
Nu is er iets geks aan de hand. Nieuwe mail (Thunderdird) is onzichtbaar maar wordt pas zichtbaar als ik klik op de lege regel. Alle programma's tonen in de bovenbalk vierkantjes in plaats van tekst. Ook in het menu. De tabjes van de spreadsheet (Libre Office) zijn geminimaliseerd. Keepass verdwijnt van het scherm na inloggen. enz. Als voorbeeld twee schermafdrukken.

Wat is er aan de hand? Is Linux 13 versleten?
Kan ik het oplossen onder huidig OS? En hoe?
Last edited by LockBot on Wed Dec 28, 2022 7:16 am, edited 1 time in total.
Reason: Topic automatically closed 6 months after creation. New replies are no longer allowed.
User avatar
xenopeek
Level 25
Level 25
Posts: 29511
Joined: Wed Jul 06, 2011 3:58 am

Re: Linux 13 geen koppen, onzichtbare mail en meer

Post by xenopeek »

Het rinkelt niet meteen een belletje wat dit zou kunnen zijn. Heb je recent iets gewijzigd aan fonts of taalinstellingen misschien? Daar lijkt het niet op.

Persoonlijk zou ik een nieuwe gebruikersaccount aanmaken, daar op inloggen en dan kijken of tekst in de titelbalk van vensters wel correct wordt weergegeven. Zo ja dan is er met de software niets mis maar is er op je eigen gebruikersaccount een probleem (een verkeerde instelling ergens). Dat geeft niet meteen een oplossing maar de bevestging helpt wel met verderzoeken. Als je dit probleem ook heb op een nieuwe gebruikersaccount dan is het veel lastiger op te lossen.

Linux Mint 13 is sinds 2 jaar niet meer ondersteund. D.w.z. dat je sinds begin 2017 géén beveilingsupdates meer hebt gekregen voor het besturingssysteem of de programma's die je gebruikt. Ik denk niet dat jouw probleem daar aan gerelateerd is maar het is zwaar aan te raden om tijd te maken om over te stappen op een nieuwe versie van Linux Mint. Linux Mint 18.x worden ondersteund tot begin 2021. Linux Mint 19.x tot begin 2023.
Image
molly w

Re: Linux 13 geen koppen, onzichtbare mail en meer

Post by molly w »

Helaas, inloggen als een andere (nieuwe) gebruiker laat geen beter resultaat zien. Het euvel is hetzelfde.
User avatar
Pjotr
Level 23
Level 23
Posts: 19890
Joined: Mon Mar 07, 2011 10:18 am
Location: The Netherlands (Holland) 🇳🇱
Contact:

Re: Linux 13 geen koppen, onzichtbare mail en meer

Post by Pjotr »

Allemachtig. Internetten met Mint 13, is bijna net zo onveilig als doorfietsen met Windows XP met internetverbinding. :shock:

Maak vandaag nog tijd en zin voor een schone installatie van Mint 18.x of 19.x. Of breng die ouwe bak naar de milieustraat. Voor internetten is er geen redelijke derde optie.
Tip: 10 things to do after installing Linux Mint 21.3 Virginia
Keep your Linux Mint healthy: Avoid these 10 fatal mistakes
Twitter: twitter.com/easylinuxtips
All in all, horse sense simply makes sense.
molly w

Re: Linux 13 geen koppen, onzichtbare mail en meer

Post by molly w »

dank voor deze zeer constructieve bijdrage. :mrgreen:
User avatar
Pjotr
Level 23
Level 23
Posts: 19890
Joined: Mon Mar 07, 2011 10:18 am
Location: The Netherlands (Holland) 🇳🇱
Contact:

Re: Linux 13 geen koppen, onzichtbare mail en meer

Post by Pjotr »

molly w wrote: Sat Feb 09, 2019 12:10 pm dank voor deze zeer constructieve bijdrage. :mrgreen:
Graag gedaan. En constructief was-ie, ook al bevalt de boodschap je wellicht niet.
Tip: 10 things to do after installing Linux Mint 21.3 Virginia
Keep your Linux Mint healthy: Avoid these 10 fatal mistakes
Twitter: twitter.com/easylinuxtips
All in all, horse sense simply makes sense.
User avatar
Schultz
Level 9
Level 9
Posts: 2937
Joined: Thu Feb 25, 2016 8:57 pm

Re: Linux 13 geen koppen, onzichtbare mail en meer

Post by Schultz »

molly w wrote:
Ja, ik geef toe, mijn Linux 13 is verouderd, maar ik heb geen tijd, geen hele dag leeg om te upgraden.
Why do you think it will take a whole day? You can do a new install in under an hour.
Waarom denk je dat het zal een hele dag duren? U een nieuwe installatie in minder dan een uur. (Bing translator)
Charles_NL

Re: Linux 13 geen koppen, onzichtbare mail en meer

Post by Charles_NL »

Schultz wrote: Sat Feb 09, 2019 1:34 pm
molly w wrote:
Ja, ik geef toe, mijn Linux 13 is verouderd, maar ik heb geen tijd, geen hele dag leeg om te upgraden.
Why do you think it will take a whole day? You can do a new install in under an hour.
Waarom denk je dat het zal een hele dag duren? U een nieuwe installatie in minder dan een uur. (Bing translator)
Wat is nou 1 dag op een levensduur van 4 jaar?? Zolang gaat namelijk een mintversie mee :)
Dat het een dag nodig heeft snap ik wel, want je wilt de verse installatie nog naar eigen wens instellen.

Nadien is het enkel de aangeboden updates installeren en dat kost ongeveer 5 minuten per dag.
User avatar
JerryF
Level 16
Level 16
Posts: 6554
Joined: Mon Jun 08, 2015 1:23 pm
Location: Rhode Island, USA

Re: Linux 13 geen koppen, onzichtbare mail en meer

Post by JerryF »

Ten eerste: dit is een vertaling van Google. Ik spreek geen Nederlands dus ik hoop dat dit correct overkomt.

Een back-up van uw bestanden kost waarschijnlijk de meeste tijd, afhankelijk van het aantal en de grootte van elk.

Een installatie neemt geen dag in beslag. Elke keer dat ik een nieuwe installatie upgrade, merk ik dat het ongeveer 20 minuten duurt om van een live USB naar een werkend besturingssysteem te booten. Dan misschien nog ongeveer 20 minuten om de belangrijke programma-instellingen zoals e-mail en uw favoriete internetbrowser te krijgen.

Vervolgens verander ik de instellingen terwijl ik de computer gebruik. Op die manier hoef je niet al te veel tijd tegelijk te reserveren.
molly w

Re: Linux 13 geen koppen, onzichtbare mail en meer

Post by molly w »

Het is niet alleen vervangen van Mint 13 door versie 18 of zo, het is ook opnieuw installeren van alle programma's en intussen overzicht houden. Dus méér dan een dag. Al die lui die daar zo gemakkelijk over praten, door hen voel ik me niet serieus genomen. Dat kan ik ze niet kwalijk nemen, ze kennen mijn persoonlijke situatie niet (mantelzorger) en bovendien komen boodschappen via dit medium gemakkelijk anders en harder over dan ze bedoeld zijn. Verder weet ik leukere dingen dan het upgraden van besturingssystemen - een computer is voor mij vooral een gebruiksding, geen hobby.
Over zo'n twee weken ziet mijn agenda er wat leger uit en hopelijk blijft dat ook zo - zeg ik voorzichtig.
User avatar
xenopeek
Level 25
Level 25
Posts: 29511
Joined: Wed Jul 06, 2011 3:58 am

Re: Linux 13 geen koppen, onzichtbare mail en meer

Post by xenopeek »

Helaas weet ik niet hoe je te helpen met dit probleem. Gezien je geen updates meer krijgt is er ook niet eenvoudig iets aan te wijzen als "dat is gisteren geinstalleerd en sindsdien doet het dit niet goed meer". Erg vervelend.

We begrijpen dat upgrade van Linux Mint en opnieuw installeren/inrichten van je programma's niet je hobby is. Als je Linux Mint 19 installeert ben je er tot 2023 weer van af.
Image
molly w

Re: Linux 13 geen koppen, onzichtbare mail en meer

Post by molly w »

Ik heb versie 19 reeds op dvd staan. Upgrade staat op mijn to do list.
Ik snap dat jullie me niet verderm kunnen helpen onder Mint 13, helaas. Maar niet geschoten was altijd mis.
molly w

Re: Linux 13 geen koppen, onzichtbare mail en meer

Post by molly w »

Ik heb wat ontdekt toen ik werkte aan een document. Sommige lettertypen verdwijnen wanneer je die kiest, andere wanneer je een woord 'vet' maakt.
Ik heb toen gestoeid met de systeemlettertypes, met gedeeltelijk succes: Verdana bijvoorbeeld werkt. Vraag me niet waarom bepaalde lettertypes wél werken en andere niet of gedeeltelijk niet. En niet alle toepassingen reageren op de nieuwe lettertypes, met name KeePass niet en dat is best lastig.
User avatar
xenopeek
Level 25
Level 25
Posts: 29511
Joined: Wed Jul 06, 2011 3:58 am

Re: Linux 13 geen koppen, onzichtbare mail en meer

Post by xenopeek »

KeePass is een Qt applicatie. De overige applicaties op Linux Mint 13 zullen in de regel Gtk applicaties zijn. Als je via systeeminstellingen wijzigingen maakt voor de lettertypes worden die automatisch door alle Gtk applicaties opgepakt. Het kan zijn dat voor Qt applicaties iets extra gedaan moet worden. Qt applicaties volgen de Gtk instellingen standaard maar daar kan iets in verstoord zijn geraakt. Je kan kijken of je in je menu (in de lijst van applicaties) iets kan vinden voor Qt configuratie, daar kan je dan handmatig de fonts instellen voor Qt applicaties zoals KeePass.

Kan je niks vinden voor Qt configuratie in je menu dan zou je qt4-qtconfig moeten installeren maar dat is waarschijnlijk niet eenvoudig nu je geen software meer kan installeren op jouw systeem denk ik.
Image
molly w

Re: Linux 13 geen koppen, onzichtbare mail en meer

Post by molly w »

Heb Qt4-qtconfig geïnstalleerd. Was niks moeilijks aan. Als standaard-lettertype was Verdana ingesteld, hetzelfde dus als ik al had ingesteld. Maar wat ik ook doe, het heeft geen enkel effect op KeePass. Of het moet zijn na herstart van de computer.
Locked

Return to “Nederlands - Dutch”